Cremo skrev 2009-10-14 14:56:53 följande:
Som barn sket "man" inte alls i att han var utvecklingsstörd. Jag och flera med mig förstod att han var annorlunda och att det gjorde att han till viss del inte betedde sig som andra barn. Sedan var det väl inte jättefräscht att han åt sniglar i nåt avsnitt, men det var ju inte så jättesvårt att skilja den aktiviteten från hans _person_. Barn (även "ostörda") äter konstiga saker och gör emellanåt sånt som inte skulle anses normalt om det visades på TV.Inte vet jag om jag och mina vänner hade hög empatisk förmåga redan som barn, jag minns helt enkelt att det var självklart att inte anse någon vara "äcklig". Mina föräldrar satt i alla år med oss och tittade på barnprogrammen och pratade med oss om innehållet, det kanske påverkade till stor del.Joel-programmen var hur som helst ganska tråkiga och emellanåt konstigt upplagda (ett avsnitt sprang han bara omkring i en kyrka och skrek och lyssnade på sitt eko), men det fanns ju även andra program som var ganska trista utan att namnen på karaktärerna i dem blev ok att använda som skällsord.
Vad är det som är konstigt med att Joel sprag omkring i en kyrka och hörde sin röst eka?
""Friska"" barn skriker ju för fan i tunnlar,,är det inte konstigt om nå då?
Åt sniglar

visst kan "vanliga/friska" barn stoppa i sig ena än det andra, allt från hundskit/kattskit, stoppa in en hel näve med snad i munnen,,niiiice peeling för tänderna,,å vem fan vet vad som var i den sanden

.
Men Joel den smarta killen äter delikatesser

.
Tråkiga upplagda program??
Nej det anser jag inte, däremot mycket lärdom om hur det är att se hur familjer har det med ett barn med DS.