• Henom

Vad tyckte du om barnprogrammet "Joelbitar"?

På tal om allt snack om DS-killen i Ica-reklamen...

Vad tyckte du om barnprogrammet "Joelbitar" som visades på 80-talet?

Det om en utvecklingsstörd pojkes vardag där han äter gräs, fyller år och allt möjligt, med den välkända signaturmelodin - "kommer du ihåg hur vi bada i havet, kommer du ihåg alla fiskar som simmade runt..."

Skulle det programmet funka på dagens ungar? Kan inte minnas att vår generation gillade det ens. Tvärtom var alla rädda för Joel som betedde sig så konstigt.
    Allt kändes ganska bisarrt.

• Svar på tråden Vad tyckte du om barnprogrammet "Joelbitar"?
  • Linjo82

Jag minns inte så mycket från det programmet, men det bara bra saker ifrån Joelbitar. Man visste att han var annorlunda. Jag tyckte det var ett bra program och ansåg honom aldrig som äcklig. Tycker inte man upplevde honom äckligare än något annat barn.

• Mandragora

Jag gillade inte programmet eller Joel. Han var bara jättekonstig.

shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa
  • Ingenting är omöjligt

Jag tyckte om Joelbitar

• liag

Ju mer personer som är annorlunda får synas i samhället ju mer vana blir du och jag och till slut så blir dessa personer inte annorlunda längre utan de kommer att bli vanliga.

Fast denna film gjordes på 80 talet så är den fortfarande aktuell och detta för att personer med DS och andra funktionshinder syns fortfarande väldigt lite i dagens svenska samhälle.
    Barn och ungdomar göms fortfarande undan i särskolor.
    Fast att dagens funktionshindrade tränar och lär sig massor med saker så får deras föräldrar och släktingar slita med myndigheter och andras fördomar.

Så mer filmer med och om olika funktionshinder, mer skådespelare med funktionshinder och släpp in alla i den vanliga skolan så dagens barn får se att dessa finns och att de inte är konstiga bara väldigt vanliga när man väl lär sig känna dem.

Mamma till ett barn med en utvecklingstärning

• AnneSophie

På den tiden när jag var barn var urvalet hyfsat begränsat så man tittade ju på allt. Minns att jag såg Joelbitar, men har ingen speciell känsla kring programmet. Tyckte nog inget speciellt. Egentligen var nog Joel min första "kontakt" med en person med DS, så på det viset var det väl pedagogiskt och rätt bra.

Om vi ska snacka skitprogram så vad väl den där j-la Joppe ("Rädda Joppe - död eller levande!") 213434234234 gånger värre.

(¯`°?.¸♥ moderatorsvart - en skapelse ur den cyniska och ironiska generationen ♥¸.?°´¯)
  • DILLIGAF

Jag såg Joelbitar, men kanske mest för att, som någon sa, man såg alla barnprogram eftersom det knappt fanns några.

Jag tyckte nog varken att det var bra eller dåligt, men vi hade en flicka med DS på mitt dagis, så jag var kanske van (gud vad konstigt det där lär, som om alla med DS är exakt likadana, liksom) eller vad man ska säga. Jaja.

• lokisse

vi hade manga ds pa mit dagis som hade specialpedagoer och en special avdelning integrerad i alla avdelningar sa att säga.
    avskyde därimot joel bitar som inte hade nagon handling och för mig var det en helt normal kille alts skittrakigt att titta pa efter som det inte ens betydde nagot nytt.

snorkrakornas barn heter snorungar
  • lobj

Jag tyckte om Joelbitar!
    Kul att se vad han hade för upptåg för sig.

• Graboid

Jag tyckte det var extremtråkigt och suckade tungt när jag insåg vilken dag i veckan det var och att det skulle bli joelbitar på bolibompa. Känns inte som att den som gjorde det programmet hade en susning om hur man riktar sig till barn.

• Graboid

Men som andra har sagt, man hade ju inte så mycket att välja på, så jag såg ju på det varje vecka iaf.

• Shadilly

Jag gillade inte Joelbitar, men jag gillade inga program som gick ut på att filma barns vardag. Det fanns en del tyska dubbade program i den stilen, tyckte det var trist.

• PluttAnna

Jag gillade inte joel-bitar alls... hade dock flera barn med ds i min närhet som liten och dom såg jag inte det minsta som konstiga eller annorlunda.
    Tyckte programmet var konstigt och tråkigt.

Svar på tråden Vad tyckte du om barnprogrammet "Joelbitar"?