• Henom

Vad tyckte du om barnprogrammet "Joelbitar"?

På tal om allt snack om DS-killen i Ica-reklamen...

Vad tyckte du om barnprogrammet "Joelbitar" som visades på 80-talet?

Det om en utvecklingsstörd pojkes vardag där han äter gräs, fyller år och allt möjligt, med den välkända signaturmelodin - "kommer du ihåg hur vi bada i havet, kommer du ihåg alla fiskar som simmade runt..."

Skulle det programmet funka på dagens ungar? Kan inte minnas att vår generation gillade det ens. Tvärtom var alla rädda för Joel som betedde sig så konstigt.
    Allt kändes ganska bisarrt.

• Svar på tråden Vad tyckte du om barnprogrammet "Joelbitar"?
  • Bonanza

Jag hatade det programmet. I stan där jag bodde var det vanligt att använda ordet "joelbitar" som ett skällsord. Vi visade nyss programmet för syrrans pojkvän som är från England, och han höll på att storkna. Jag tyckte att det gav helt fel bild, även om jag förstod tanken bakom.

Sen är namnet Joel för alltid förstört för mig.

• Pebbles82
    Henom skrev 2009-10-14 14:23:54 följande:
    Ja, det minns jag också. Det känns lite som att bollen missade målet i detta program. Tanken kanske var god, men...
    Jag tror det var helt fel vinklat. På något sätt kändes det som att det hade behövts en förklaring till varför Joel var som han var.
    Att han var annorlunda fattade vi nog allihopa, men nu som vuxen vet jag ju att personer som begåvats med DS är bland de charmigaste som existerar.
    Tänk om de hade låtit det skina igenom istället?
  • Tecken

Tyckte bara synd om Joel i min klass.

• Miss Cee

Det var ett hemskt program. Stängde av så fort jag hörde melodin.

Hellre än helg med Staffan Westerberg-maraton.

• Fidelis ad urnam

Jag verkligen hatade det barnprogrammet, det och programmet med den där äckliga apan som bodde hemma hos en familj.
    Vet inte hur dagens ungdomar och barn skulle reagera på det dock, minns bara att jag hatade det och mina vänner likaså.

Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • JAG är BÄST
    Henom skrev 2009-10-14 14:22:43 följande:
    Lever han än? Det går rykten om att han är död.
    Han lever.
  • Henom
    Cremo skrev 2009-10-14 14:25:54 följande:
    Fast jag menar att det var de som tyckte att han var äcklig som grovt missade målet. Hur kunde man, oavsett ålder, tycka att en liten pojke med DS är äcklig?! Inga goda tankar från det hållet...
    Inte så konstigt tycker jag. Han gjorde ju rätt äckliga saker i programmet. Som barn sket man ju i att han var utvecklingsstörd, det var det han GJORDE som man tyckte var äckligt. Störning eller ej.
  • Grizelda

Jag kommer ihåg det som ett lite märkligt program, men vi som var barn då var ju inte så bortskämda med att kunna välja kanal, så visst tittade jag, och förstod att det handlade om att lära sig att det finns barn med handikapp. Det fanns de program som var värre. Är det någon som minns ett program om en karl, han kan ha hetat Manne, som hittade på en massa vardagliga saker. En gång skulle han bada, och denne vuxne, mycket ludne man tog av sig kläderna och hoppade i badkaret. Full front nudity, eller vad det heter, klockan halvfem på eftermiddagen. Tog inte illa upp alls, tidsandan var ju sådan. Hade det överhuvudtaget varit möjligt idag att visa håriga snoppar och rumpor på Bolibompa?

Svar på tråden Vad tyckte du om barnprogrammet "Joelbitar"?