Inlägg från: Ari Gold |Visa alla inlägg
  • Ari Gold

Vita hem

Annars kan det väl kanske bero på husets rörelser? Ett hus står ju aldrig still, särskilt inte under de första åren. När huset "sätter sig" måste materialet kunna röra sig. Prova att montera glaset lösare i listen med mer utrymme att röra sig.

• Ari Gold

Kök är ju precis vad vi pysslar med nu också, så jag slängr väl in min sneak-peak bild här med. Vi har en budgetram på ca 15 000 kr för renoveringen så ingen corian här. Det skulle väl räcka till ungefär en dörrknopp i så fall {#lang_emotions_wink}
  • Ari Gold

Villa Nordåker: Tack, ja det kan ju liksom inte bli värre i alla fall... Gummsan: Nej men det var väl ett IKEA-kök (om jag hängt med i svängarna...) så jag drar till med 50 000 då! Det gåpr ju att lägga oändliga summor på kök. Ser ibland exempel i heminredningstidningar där de lagt 500' på köket (!). Och jag missunnar dem inte! Det är väl bara att unna sig om man har de pengarna, man behöver inte vara snål bara-för-att. Vi har inte 500 000 sparade och inte 50 000 heller tyvärr (jo fast inte på sådant som är ämnat till huset i alla fall). Vi bor i ett gammalt hus och det går ganska mycket pengr löpande till våra projekt så vi hinner liksom aldrig bygga upp något. ...och så är jag tyvärr rätt glad i shopping och resor oh annat som kostar. *S* Så det får bli ett snålkök hel enkelt. Duger bra för oss!

• Ari Gold

Jag gillar också personliga lösningar. Hade nog byggt mycket själv även med en större budget, men kanske med dyrare materialval.

Sedan är det väl kanske lättare att kosta på köket mycket om det är den enda stora renovering man har. Men vi bor i ett gammalt hus med flera stora restaureringsprojekt vi vill göra, och då måste man prioritera.

Försöker sätta kostnaderna i perspektiv till årslön och räkna på vad saker är värt egentligen. Det är lätt att tänka att tex. 250 000 till köksrenovering inte är så himla mycket när man har ett hus värt flera miljoner, men det är ändå en hel årslön för mig eller en halv för min man.

Visst vore det lättare att kunna välja lite dyrare material och låta snickaren göra jobbet, men är det värt ett helt års extra arbete? För mig är det inte det. Så stor skillnad i slutresultatet blir det ju ändå inte.

• Ari Gold
    Gummsan82 skrev 2009-10-24 21:17:16 följande:
    AriGold; jo du gissade rätt... det blir ett Ikea-kök och det verkar gå lös på 58.000. Då är det köket plus spis, ugn och micro. Sen tillkommer kakel, färg, tapet, lister, viss belysning etc. Så det kommer väl å sluta på 65.000 kr. Känns hemskt, ärligt talat... känns som alldeles för mycket pengar!
    Ja men jag tror knappt man kommer lägre än så om man ska göra allt från grunden. Vi hade ju redan stommar, diskho och en del vitvaror.

Vi har köpt ny fläkt, diskmaskin, luckor/lådfronter, bänkskiva, golv, kakel, pärlspontspanel, ett par överskåp, utdragslådor till alla underskåp och lite smådetaljer.

Bänkskivan köpte vi på IKEA i sommras när det var halva priset, kaklet köpte vi när coop reade och luckorna köpte vi på Blocket (dock nya).

Med handtagen till luckorna har vi kompromissat lite. Skålhandtagen är billiga från från Biltema men porslinsknopparna till skåpen är dyra från byggnadsvårdsbutik.

De allramesta (skåpsinredning, fläkt, extrastommarna osv) är annars från IKEA för det är ju ändå mest prisvärda tycker jag.
  • Ari Gold

Jag tar inte vaccinet, även om jag säkert tror det fungerar.

Jag är själv allergisk mot nästan allting, och det gör ju att man reflekterar en extra gång över hur vi människor förhåller oss till hälsa idag. Samtidigt som vi vaccinerar mot fler och fler sjukdomar, har bättre och bättre mediciner och renare och renare hem - så blir vi bara sjukare och sjukare!

Vaccin tror jag hjälper kortsiktigtMen vad blir de långsiktiga konsekvenserna av masvaccineringar och ökande användning av vaccin mot än det ena än det andra?

En läkare förklarade på radion vad som avgör hur sjuk man blir i influensan: Den kan komma snabbt och göra personen helt sänkt och sängliggande, men för den som drabbats av andra virus under hösten tex förkylningar så kan den nya influensan passera ganska obemärkt som en lättare förkylning med hosta.

DVS det faktum att vi ibland är sjuka är ju också det som bygger upp ett skydd mot framtida sjukdom. Av samma anledning är jag klart negativ mot handsprit, som tex. används på vår förskola för att minska smittspridning. Man använder det med argumentet att det i kortsiktiga stdier visat sig minska smittspridning. Men vem har forskat på de långsiktiga konsekvenserna? INGEN!

Jag förstår att staten vill ha en massvaccinering, det handlar ju framför allt om pengar (dyrt med stora produktionsbortfall pga sjukdom). men JAG vill inte vara försökskanin i det här sammanhanget.

• Ari Gold

DESPERAT GARDINFRÅGA:

Jag söker grön/vt-rutig hissgardin (alt. emtervara) med _små_ rutor.

Vet att jag sett någonstans men vart?

Någon som vet?

• Ari Gold
    JohannaJ skrev 2009-10-30 20:02:41 följande:
    ÄNTLIGEN!Mitt kök är (ignorera lilla listbiten, vi bytte ut den just då) klart!Vad tycker ni?sekelskifteshuset.blogspot.com
    Men ÅÅÅH så skönt att bli KLAR! jag avundas dig verkligen. Vårt kök är ett enda stort byggkaos just nu.

Ni har lite "modernare"/mer avskalad stil men absolut ett kök i min smak!

Ska ju förresten tacka då det var du som tipsade mig om coops kakelrea om jag minns rätt.
  • Ari Gold

JohannaJ: En fråga! Funkar det bra att ha sockeln i liv med skåpen? Eller slår man i tårna? Vill ockås ha det så, men funderar på om det har någon hake?

Svar på tråden Vita hem