Inlägg från: Ari Gold |Visa alla inlägg
  • Ari Gold

Vita hem

Pums skrev 2009-11-08 09:01:30 följande:
    Vilka här älskar loppis?Nytt i bloggen!!!!!snovitadrommar.blogspot.com/
    UNDERBART skåp det där husapoteket! *avis*
  • Ari Gold

Jag målar med äggoljetempera för det som behöver vara riktigt slitstarkt. Luktar underbart, trevligt att jobba med men torkar ganska långsamt.

• Ari Gold

Julpyssel går helt bort för egen del...kanske gör något för barnens skull men det är allt.

Jag är bildlärare (bland annat) och lyckas alltid bli ansvarig för alla möjliga verksamheters julpysslande och tvingas julpyssla dagligen i flera månaders tid...

Hemmet är pysselfri zon!

• Ari Gold

Själv funderar jag på att öppna en antik- & inredningsbutik i framtiden. Antika möbler och prylar uppblandat med lite nytt småkraffs. Lokal har jag redan på gården.

Men jag tänkte vänta tills barnen är lite större, så att man får mer tid och mindre utgifter. Vi kan i princip leva på min sambos lön men man vill inte behöva nsåla nu under småbarnsåren.

Vill renovera huset färdigt först också.

• Ari Gold

Oj vad ni skriver...man hinner knappt med!

Ang panelskiva: Om man gör panel på en hel vägg, i ett tak eller på ett skåp kan man använda tunn panelskiva (6mm) istället för riktig pärlspont.

Ska man göra en bröstpanel eller någon annan halvhög panel på en vägg ska man INTE använda 6mm panelskiva. Den bygger för lite för att se ut som riktig pärlspont (dvs man ser på panelens tjocklek att det är fejk).

I så fall måste man sätta något annat bakom eller använda en tjockare hobbyskiva. Men jag tror helt ärligt det blir snyggare med riktig pärlspont i ett  sådant sammanhang.

• Ari Gold
    älsklingsdockan skrev 2009-11-16 11:12:44 följande:
    Bra att tänka på. Blir nog helvägg. Mannen tyckte det verkar smidigare med panelskiva.. rent arbetsmässigt. Eftersom den förra ägaren redan "byggt på" väggarna med tretex (eller hur det tavas) så är det kanske bättre med panelskiva eftersom det inte bygger så mycket. Blir ju inte kvar så mycket av smygar etc runt fönster och så.. Sen kan man inte komma undan att de ser mer levande ut med riktigt pärlspont. Även om man målar med pensel.Visst var det du som satt panelskiva i ert kök?Har lite nytt i bloggen. Dock inte i inredningsväg..dockansdromhus.blogspot.com/2009/11/mandagsmy...
    Om ni har tretex på väggarna så glöm inte att kolla vad ni har under först. Man kan hitta mycket roligt där. Kan ju hända att ni har en panel redan?

Ja vi har satt panelskiva i köket, dels på väggen bakom fläktkåpan och dels runt skåpen. I det sammahanget var det just den låga bygghöjden vi var ute efter. Riktig pärlspont hade ej fungerat.
  • Ari Gold
    älsklingsdockan skrev 2009-11-16 11:28:29 följande:
    Huset är från ´45 och är teglat. Är inte så hemma på detta men tror att det är tegel/betongväggar och sen är det nog inte tretex överallt heller... men köket är. Har ingen aning vad som ligger mellan tretexen och teglen. Kan även säga att huset från början är putsat och sen har de "hängt" tegel utanpå.. på en skena (skitfult - men allt ska putsas igen längre fram).
    OK då har du nog ingen panel under, det var redan "ute" då. Annars gjordes det rätt mycket snabbrenoveringar kring 50-ttalet där man bara lappade över allt gammalt med tretex-skivor så har man ett äldre hus kan det vara värt att rota lite.
  • Ari Gold

Vi köpte brandens på k-rauta. Vår byggmax hade inte pärlspontsfräsning i sina panelskivor. Fanns även något annat märke (typ Huntonit) men den panelen hade för breda "brädor" i mönstret.

När vi var tillbaka på k-rauta och handlade andra saker såg jag att de fått in en vitlackad variant med samma mönsterbredd som brandens, så det verkar ju finnas några olika märken att välja på.

• Ari Gold
    mage06 skrev 2009-11-16 21:56:12 följande:
    Mitt skräckexempel är en skogsgrön plastdiskbänk som gick upp på väggen i ett 70-talshus som vi bodde i medans ett gammalt hus som mina föräldrar köpt renoverades...Den var galet hemsk tyckte till och med jag som var i 10-årsåldern Jag var för övrigt redan då väldigt involverad i renoveringen av det gamla huset och fascinerad över allt skoj man kunde hitta i väggar, golv och i stallet... Stallet som jag hade stooora planer för
    Jag tycker faktiskt det låter sjukt coolt! Om jag hade ett 70-talshus skulle jag samla på mig den typen av fulsnygga retrogrejjer, blandat med modernt då.

Är mer allmänt design- och inredningsintresserad och byggnadsvårdsintresserad än insnöad på någon särskild stil egentligen. Jag kör hårt på det antika lantliga här eftersom det passar huset själ. men hade jag en 70-talskåk skulle Jag inte försöka låtsas att det var en herrgård utan plocka upp det bevaransvärda i 70-talsstilen.

Däremot kan jag störa mig enormt på när inredningsprogrammen stormar in i gamla hus (och agmmalt kan vara allt från antikt torp till ett välbevarat 50-talskök) och river ut allt det gamla och limmar upp någon plastig fondtapet i högsta mode för dagen (dvs totalt omodern om ca 5 år) över hela skiten.
Svar på tråden Vita hem