Inlägg från: Ari Gold |Visa alla inlägg
  • Ari Gold

Vita hem

Idag har vi varit på granhuggardag, grillat korv, åkt traktor och släpat hem granar.

Jag hade tänkt baka lusskatter ikväll men glömde att köpa jäst. Nu hoppas jag verkligen att min sambo (som är på innebandy) hör mitt meddelande och köper med det på vägen!

Imorgon hoppas jag verkligen att snickarn kommer med våra väggar till utbyggnaden. De har ställt hit verktyg i fredags så därför tror jag på det. Vill ju ha färdigt innan jul!

Annars drömmer jag om sommarprojekt nu: byta lockpanel och måla fönsterågarna ockragula...mmm..

• Ari Gold

Vad glad man blir när man kommer hem och det ser ut så här! Trodde aldrig att de ***** snickarna skulle dyka upp.

Nu får ni förresten se vår deprimerande baksida. Blir förhoppningsvis lite snyggare nu också. Den nya dörren kommer sitta på sidan (mot den vita stolen) och så bli det treluftsfönster med fast sexdelad pröjs både uppe och nere.

Mittemot ytterdörren (mot stående stegen) blir det en verandadörr. På högra sidan om ubyggnaden ska det senare bli en glasveranda i vinkeln. Huset är längre på den sidan och det är söderläge.
  • Ari Gold

Jo tack det har vi redan märkt. De gjorde grunden för evigheter sedan, efter det har det inte hänt något på evigheter förrän idag.

Litar INTE på hantverkare och i vanliga fall gör vi allt själva - men det här skulle ta för mycket tid kände vi, och med rotavraget blir det inte värt det att ta ledigt för att vara hemma och snickra.

• Ari Gold

Nu när köket är (nästan) klart börjar jag planera för kommande projekt:

Är det någon som har förslag på passande tapeter till ett BARNRUM i gammal stil?

Det är ett rum som ligger i den nyare delen av huset, och har sekelskifteskaraktär.

Rummet är lite drygt 5*5 meter med vitt pärlspontstak och fernissat (brunrött) brädgolv.  Det har tre fönster - ett mitt på var vägg - och på den vägg som en har fönster kommer väggen vara vitputsad med en gammal kamin. På båda sidorna om kaminen är det gamla träspegeldörrar.

Det kommer att vara ganska mycket gamla inredningsdetaljer så som järnsäng, skolplancher, "affär" med gammal kassaapparat osv. Men även nyare retroprylar och färgglada plastleksaker, och en stor platt-tv till tv-spelen.

En förutsättning är att rummet ska se OK ut inredningsmässigt även om alla leksaker ej är bortplockade - för det är de sällan. Dvs ingen steril känsla.

Som vanligt är vi snåljåpar så inga 1500kr-rullen-tapeter. Det är ett stort rum.

Jättetacksam för tips och idéer!

• Ari Gold
    Villa Nordåker skrev 2009-12-07 20:36:53 följande:
    Har du kollat Boråstapeter Anno 1905, det finns bla en tapet i vitt och blått som jag tycker är fin.Om du har sett Madicken, så påminner den lite den tapeten som Madicken och Lisabeth har på sitt rum.
    Ja jag är och nosar i den kollektionen hela tiden, de ligger ju bra till prismässigt också. Min mor har flera av dessa tapeter (fast i originalversion) i sin gamlabergsmansgård vilket är lite kul.
  • Ari Gold
    Villa Nordåker skrev 2009-12-07 20:51:36 följande:
    Vad kul!Det finns en kollektion från Durotapeter också, gammelsvenska tror jag de heter, de är nog lite dyrare än Anno 1905. Skulle ni ha en fondvägg eller hur var det?
    Tack för tips, ska kolla den med.

Vi kör nog på tapet i hela rummet, eftersom "kaminväggen" blir en avvikande fond i sig.
  • Ari Gold
    Pums skrev 2009-12-09 19:23:44 följande:
    Vad hör jag nu om inte en jäklnas mus som knaprar i taket!!!!Vi fick in två möss förra året. En hann katten se före mig så den levde inte länge efter det....Men efter vi fick bort de två mössen så har det varit lugnt, tills nu!Svårt att komma åt dom när de är mellan taket, hur gör man då???
    Kolla om du har skadedjurssanering via hemförsäkringen. Vi har alltid lafgt ut gift själva tills vi fick reda på att det ingår i vår vanliga hemförsäkring att anticimex gör det åt oss.
  • Ari Gold
    versan skrev 2009-12-10 17:05:12 följande:
    Om dom lägger ut gift så är risken att Musen går och dör någon annanstans med en Förskräcklig stank som följd. Fråga om man kan aptera en fälla med något gott som OSTBÅGAR, choklad, eller hederlig ostbit,  MEst gillar mössen choklad har jag hört.Vi har fångat möss med alla sorter. Så det funkar.  
    Modernt råttgift gör att mössen blir törstiga och söker sig efter vatten, dvs de går i första hand ut. Har använt gift i flera år och aldrig varit med om att hitta en död mus på vinden eller inomhus (eller kännt lukten av någon).
  • Ari Gold
    Mimmi 71 skrev 2009-12-12 09:30:57 följande:
    Så många härliga tips man får
    Jag har samlat på mig sådana där tips genom åren ...det ger faktiskt effekt tycker jag.

Bästa anti-torr tipset är att lägga russinen (om man använder det) i blöt i förväg så att de sväller upp. Annars kommer de suga vätska ur degen vid gräddningen och bullarna blir torrare.

Brukar använda ett grundrecept med lite kardemumma och vanilj i kryddningen, förutom saffranet. I det receptet är det även mandelmassa i själva smeten, mmen vet inte om jag tycker man känner så jättemycket av det i slutänden.

Jag mortlar saffranet nmed en sockerbit och löser upp det i vodka och kokar med det i degvätskan. Brukar bara värma mjölken och använda flytande smör på flaska.

Istället för socker använder jag vit baksirap, mer än i receptet. Har även i kesella och ibland gul karamellfärg dessutom. Specialvetemjöl istället för vanligt.

Viktigt att inte ha i fäör mycket mjöl också, degen får gärna vara lite kladdig när man bakar ut den.

Blir jättebra bullar av detta (eller längder med vit choklad och pinjenötter).
  • Ari Gold
    Daggdroppen skrev 2009-12-12 15:58:07 följande:
    Vilka bagare ni alla är! Imponerad över era kunskaper och färdigheter Tittar in mellan städning. Har städat klart på nedre våningen men ska ta en runda uppe också. Har fö varit på julmarknad idag. Kom hem med ett fårskinn, hade hoppats på mer roliga saker. Men imorgon blir det en annan marknad Efterlyser julklappstips till ettåringar. Jag hade ju funderat på ett dockskåp eftersom hon ju redan har en massa leksaker som hon kan använda efter storebror. Men samtidigt så vet jag ju att det räcker minst ett år till innan hon är redo  för ett dockskåp. Kanske till och med två år. Grejen är att det är ett ganska fint ett...Men samtidigt så är det ju dumt... Vad kan man annars köpa? Något som hon kan ha som minne om inte annat?  Jag är så att jag gärna vill ha någorlunda rättvist beträffande julklappar till barnen. Och just nu kommer hon att få två Bu och Bä böcker och en pyjamas.
    Svårt med julklappar... särskilt till de små!

Min yngste är 3, men med två storebröder finns det ju gott om leksaker för honom redan. Har köpt en stor Maileg-kanin i rödrútig pyjamas. Den spelar ju ingen roll om han inte leker med...för blir den dumpad i ett hörn pryser den i alla fall sin plats. Dessutom var det rea.

Han kommer få lite pärlor också och en tågbana. Till de stora har jag öpt en snowboard och biljetter tll Melodifestivalen. Vete sjutton vad jag ska hitta på mer. Blir väl lego som alltid.
  • Ari Gold
    Villa Nordåker skrev 2009-12-20 06:32:43 följande:
    God morgon!Idag står det städning och julpiffning på schemat.Idag öppnar vår skidbacke, Isaberg (Hestra) maken och Saga ska nog åka dit. Hon fick skidor förra året och vi gjorde ett hyrköp dvs vi betalar en summa varje år så får hon byta till större skidor och pjäxor, superbra när de är små och växer.
    Åh vad avundsjuk jag blir! Väntar på att "vår" backe ska öppna för säsongen, även om den inte är mycket mer än en liten skithög.

Jag är ju 3 barn och är ett loppisfreak av stora mått så vi har liksom vårt eget "hyrköp": har nog ärligt talat pjäxor i princip alla tillgängliga barnstorlekar och samma med skridskor. Det är tre år mellan mina killar så de konkurrrar aldrig om samma storlek.

I år ska vi utöka med en barsnowboard också, till mellanpojken (den äldste vågar inte prova). Har köpt en som ska ges i julklapp.

• Ari Gold
    Mimmi 71 skrev 2009-12-23 10:17:31 följande:
    Jag har ju funderat på 2 st 3-sits gråa Eketorps till TV-rummet. De är tänkta att stå ittemot varandra så det är trevligt att sitta där och prata utan att TVn är påslagen. Men de senaste veckorna har jag insett mer och mer att våra blå, slitna och tråkiga skinnsoffor är väldigt praktiska att ha så länge lillemannen är liten. Det är väldigt bekvämt att man utan att behöva bli nervös över fläckar låta lillemannen tom få käka mellanmål där. Blir inte längtar allför stor så blir det inga nya soffor för oss de närmsta åren I vilket fall som helst så kommer jag att välja lite mörkare soffor trots att det är väldigt fint med rena vita soffor. Men med två katter och en lilleman i huset så är de ju inte rena så länge
    Ja det är väl bättre att du behåller dem och sedan sattsar på en mer personlig soffa senare.
  • Ari Gold
    Anton2005 skrev 2009-12-27 10:18:45 följande:
    Våran KA är beställd här ifrånwww.220-electronics.com/Priset blev ca 2500:- Mina svärföräldrar bor i USA så de tog med den hit och vi fick den i julklapp. Det går att beställa till sverige men jag vet ej vad tullavgift mm kan hamna på
    Det går att beställa utan tull om man krånglqar lite. Har importerat UJ från USA i några omgångar (tullfritt) genom att använda ett norskt båtfraktsföretag.

Men just när det gäller KA blir de hemskt mycket billigare även med tull.

Såg nyligen en sida som hade kampanj på vita KA artisan, kostade då motsvarande 1750 SEK.
Svar på tråden Vita hem