Inlägg från: Ari Gold |Visa alla inlägg
  • Ari Gold

Vita hem

Pums: fint skåp!

Nyfiken fråga: Ni verkar ju ganska händiga båda två och intresserade av gamla ting. Så när du skriver att ni har en trist plåtfasad som du inte gillar: Varför plockar ni inte bort den?  Är det för knepigt monterat för att göra själv?

Vi har en träfasad frn 1970-talet som är inget vidare (faluröd men med fula raka lockbrädor typ modern villapanel). Men det är ju egentligen bara att plocka ner om man tycker om det som det såg ut innan. I de allra flesta fall sitter ju originalpanelen kvar oskadd inunder.

I vårt fall tycker vi att den undre panelen (dubbelfasspont från sekelskiftet) också känns för modern sp det blir nog att vi byter ut fasaden helt. Men hade vi haft en gammal locklist panel så hade vi plockat bort det yttre lagret bara.

• Ari Gold
    Pums skrev 2009-11-17 13:43:09 följande:
    Huset är tilläggsisolerat mellan träfasad och plåt,med största sannolikhet.Så då måste vi antingen bo i ett kallt hus eller sätta på ny panel ovanpå isoleringen = svindyrt och off vår nuvarande budget...
    Ja det är vårt också (tilläggsisolerat mellan fasaderna). Men det är ju gjort på 70-talet när det var energikris och man tilläggsisolerade alla hus oavsett det behövdes eller ej. Man visste inte på den tiden att det bara är 10% av värmen som går ut genom själva väggarna i ett timmerhus.

I princip gör man sig en bättre affär om man tar bort isoleringsmaterialet från väggarna och lägger upp det på vinden istället.

Har man ett regelverkeshus kan det vara kinkigare iofs men då brukar det ju vara isolerat redan. Värt att komma upp i alla fall.
  • Ari Gold

Ja ett par rejäla lottovinster skulle gärna behövas här också.

Vi har inte så himla mycket akuta renoveringsbehov egentligen men om man börjar tänka på allt man skulle vilja fixa någongång... herregudars!

Att äga ett gammalt hus är som att ha ett stort svart hål som man står vid kanten och kastar ner pengar i.

Inser det när jag läser alla trådar på FL om "hur mycket har ni över i månaden". Vadå över? Vi har aldrig pengar över som man inte vet vad man ska göra med.

Inser att livet nog aldrig kommer bli sådär fullt av dyr klädshopping, lyxiga överprissatta inredningspryttlar och massor av resor på det sättet det kunde vara Innan Hus.

Om jag vann på lotto skulle jag byta tak på huset. Vann jag mer skulle jag byta tak på både huset och ladan. Vann jag ännu mer skulle jag byta tak på huset, ladan, bykhuset och jordkällaren.

Det blir liksom inte mer spännande än så!

• Ari Gold

Här är det bara regn, regn, regn.... Min luftvägsinfektion är i alla fall på bättringsvägen. Imorgon tänkte jag gå till jobbet.

Idag ska jag försöka hinna att lämna in kyl-och frysdörren på lackeringsfirman som ska lacka om dem. Behöver även beställa en sockel till underskåpen i köket (det blir väl från veckebosågen antagligen).

• Ari Gold
    Amelié77 skrev 2009-11-18 11:50:57 följande:
    Nu har jag lagt in ritningarna på vårt hus i bildgalleriet på FL. Jag har minst 1000 frågor men kommer såklart inte på dem. Men i alla fall undrar jag vilken vägg ni tycker passar bäst som fondvägg i vardagsrummet? Vi har ju kakelugnen på väggen mot köket. Vore det snyggast med vit vägg bakom den vita kakelugnen eller ska man satsa på en mörkare färg? Vi har tänkt beige på en vägg i vardagsrummet (så det blir ju inte jättemörkt). Golvet vi ska ha i hela huset ser ni också i galleriet. Vi ska ha 2 st 3-sitsiga Ektorp soffor i beige, Liatorp soffbord och tv-bänk. Hur skulle ni möblera vardagsrummet? Vi har suttit lääänge och försökt rita in möbler nu
    Har precis köpt Liatorp matbord och ¨åste säga att det var riktig IKEA-skräpkvalitet på det. Får duga tills jag hittar ett rejält antikt pelarbord, men kommer nog behöva målas om för att hålla. Så  kan tyvärr inte rekommendera detta.
  • Ari Gold

Dåligt lackat, särskilt i kanterna. Det skrapades bort färg redan under monteringen trots att vi var försiktiga. Kommer definitivt inte hålla för ungarnas besticks-attacker!

Duk kan man ju ha, men vill gärna slippa det på frukostbordet. På matsalsbordet har vi bordsfilt och vävd duk så hade det varit för det avseendet hade det spelat mindre roll.

Iofs har jag bara tänkt ha IKEA-bordet i väntan på Det Perketa Auktionsfyndet så det får väl duga. Är inte beredd att hosta upp mer pengar. Men är besviken på kvaliten.

• Ari Gold

Usch och FY vilket ruggigt väder det är nu! Vi hade regn i morse men sedan sken det upp ett tag och jag trodde det skulle bli fint. Men nu hällregnar det IGEN!

Dessutom har avfrostningen av frysen börjat komma igång nu...så nu låter det tom. som om det regnar INNE!

*BURR*

• Ari Gold

I LÖÖÖV arga snickaren! Är helt såld på det programmet! Synd bara att det går på renoveringstid. Vem har tid att kolla tv klockan åtta? Brukar se det på kanal5play!

Svar på tråden Vita hem