Inlägg från: Amelié77 |Visa alla inlägg
  • Amelié77

Vita hem

Pums skrev 2009-10-31 18:01:20 följande:
    Kan nog bli fint med glas! Vi har sten framför våran kakelugn men den är iofs nedsänkt i golvet så det blir ju lite mer jobb om man gör så. Är det en ny kakelugn ni köpt då? Kul med den gamla känslan ny som gammal i alla fall.
    Mmm, nedsänkt sten låter ju jättesnyggt också! Har du nån bild? Jo, det är en helt ny kakelugn vi köpt. Gillar faktiskt inte riktigt de gamla runda kakelugnarna så mycket...eller jo, de passar i ett gammalt hus, men inte i vårt som är nytt tycker jag. Så den här är med rektangulär i formen
    mage06 skrev 2009-10-31 18:02:24 följande:
    Miss Goldie: Om silver och svart går bort så är väl glaset ett bra alternativ. Det enda jag skulle vara orolig för är att det skall kilas in "skit" under skivan så det blir irriterande att hålla rent. Annars kan det se fräscht ut!
    Ja, det var en sak jag inte tänkt på...måste kolla med försäljaren och höra vad han säger om det. För äcklig smuts under glasskivan låter ju inte trevligt...
    Peak skrev 2009-10-31 18:50:05 följande:
    vi satte som sagt in vår kamin idag och funderar också på skydd, såg ett fint hallgolv igår i en tidning, de hade lagt skiffer som var ojämna bitar och sedan inte avslutat med en rak list utan låtit stenarna avsluta ojämnt, oj vad svårt att förklara. Får lägga in bilder i bloggen sen tror jag Eller så har vi tänkt be en plåtslagare göra en "ram" som vi fyller med sjösten, ev lägger ett rep runt kanten så man inte alls ser plåtkanten. Det är ju ett alternativ om man inte vill ha nedsänkt.
    Härliga alternativ båda två! Jag hade inte alls tänkt på sten eller skiffer som ett alternativ, men det kan ju bli hur snyggt som helst. Visa gärna bild om du har!
  • Amelié77

För några dar sen var jag inne en sväng på Indiska och de hade fått in en hel del fina julsaker. Gillade speciellt deras glöggmuggar i rött och vitt och med plats för en liten vit porslinssked. Det enda negativa var att de var väldigt små...måste fylla på med mera glögg hela tiden. Så jag vet inte om jag ska köpa dem eller inte.
    Kolla här:
    indiska.com/system/search/product.asp&c=125&page=3&rnum=45

• Amelié77
    Bellevue skrev 2009-11-01 09:20:13 följande:
    Ååh, vad fin den blir! Underbar!! Blir det dyrt?
    Ja, jättedyr tycker jag! 6479 euro! Alltså ca 65.000 kr...men min mamma har lovat betala den åt oss. Jag ät lyckligt lottad!
  • Amelié77
    Pärla1 skrev 2009-11-01 13:20:55 följande:
    Miss Goldie: Vilken underbar kakelugn OCH vilken underbar mamma =)
    Tack! Jo, jag vet - mina föräldrar är kanon! De hjälper oss på fler sätt än med kakelugnen också. Verkligen uppskattat! Annars hade vi inte kunnat bygga vårt drömhus, vi hade nog fått välja bort lite av de saker som sätter guldkant på vardagen.
    mwe skrev 2009-11-01 13:36:01 följande:
    Miss Goldie: Fin kamin och perfekt årstid att få igång den på.
    Ja, fast tyvärr kommer vi ju inte att få igång den ännu på några månader. Vårt hus är inte byggt ännu Men vi måste bestämma kakelugnen redan nu eftersom de måste veta måtten då de ska göra husets grundritning.
  • Amelié77

Ladydaj - åååh, så fint det där kakfatet var! Har inte sett det tidigare...gillar att det inte är glansig silver på den där "stången" i mitten. Undrar var man kan få tag i ett sånt i Finland....eller i Umeå? Nån som vet? Min mans syster bor i Umeå så jag kan ev. önska mig ett sånt i julklapp Jättefin tala du gjort också! Jag gissar att texten betyder "älska mig mest när jag förtjänar det minst, för då behöver jag det bäst". Men jag är inte säker...kunde bara ca 5 ord i hela frasen

Slänger in en länk till Peaks blogg också, kolla in hennes nya kamin hemmahoskristin.blogspot.com/

• Amelié77

Villa Nordåker skrev 2009-11-01 18:37:19 följande:

Vilken fin kakelugn. Jag hade gärna haft en kakelugn här hemma.
    Tack! Och jag tror faktiskt den blir ännu finare men våra ändringar! Längtar sååå tills huset står på plats och vi kan börja möblera och inreda!!! Borde väl starta en inredningsblogg, men jag vet inte hur jag ska hinna. Har ju en scrapblogg att sköta också och ett uppdrag för en scrapbutik så det blir svårt att få tiden att räcka till för ännu en blogg. Men det vore kul att kunna visa upp vårt hus sen då det är klart...
  • Amelié77
    Gummsan82 skrev 2009-11-01 19:45:18 följande:
    Kakelugnen är urtjusig!  Med en hylla så blir den nog ÄNNU finare! Inte behöver du väl starta upp en blogg igen. Det räcker väl med lite bilder i den du har? Jag bloggar om det som faller mig in, i en och samma blogg... vare sig det är vad som hänt barnen senste veckan eller om det jag pysslat.
    Thanks! Jo, kanske jag kan slänga in lite inredningsbilder i scrapbloggen också...är bara rädd att mina scrapintresserade läsare inte ska tycka om det. Men vem gillar inte att se hur folk har det hemma?
    Pums skrev 2009-11-01 19:49:48 följande:
    Hej på er alla! Skummat igenom lite här som snabbast. Miss Goldie, kan ordna bilder på hur vår nedsänkta sten ser ut framför vår kakelugn imorgon kväll, för mörkt för att ta kort nu. Stenen är relativt nyinsatt men kakelugnen är hundra år gammal och har funnits i huset sen det byggdes. Men den är inte rund utan även den rektangulär och underbara tre meter hög. Idag har vi varit på antik mässa, det var super kul!!! Massor att se! Lite småinköp gjordes men dock inga stora. När man vet vad man kan hitta på loppisar och auktioner så känns inte mäss priser så lockande som ni säkert förstår.
    Åååh, 3 m hög - härligt! Jag vill väldigt gärna se bilder!
  • Amelié77

mage06 - jo, jag minns nog att jag sett inlägget från din väninnas hus. Underbart!

Ja, det är samma sak har...jag skulle ha velat bli testad för svininfl. men näpp! Det får man tydligen inte! Tänk om vi redan har haft det, då skulle man ju som sagt slippa ta vaccinet. Idag är det meningen att dottern på 2,5 år ska få det...jag är nog lite nervös måea jag säga. Hoppas inte det blir några biverkningar!

Svar på tråden Vita hem