Inlägg från: Amelié77 |Visa alla inlägg
  • Amelié77

Vita hem

Suck...vi hade bestämt oss för att golvet i ena badrummet skulle vara vita 8-kantiga plattor med små fyrkantiga grå i mitten, men nu är det helt omöjligt att få tag på i hela Finland. Det fanns för ca 1-2 mån sen, men nu säger de att tillverkaren helt har slutat göra den här modellen. Nån som vet om det fortfarande går att få tag på i Sverige eller utomlands?
    Här kommer en bild på hur det ska se ut:
    www.luxetile.com/sample-octagon-and-dot-with-gray-dot-4469.aspx

• Amelié77

Hemtex har också liknande adventssiffror som man trycket in i ljusen. Finns i svart och rött. De hade massor med fina jultextilier där tyckte jag då jag var in i går.

• Amelié77

Nu skulle jag behöva hjälp med att välja väggfärd till kvisten. Vi ska ha vit pärlspont upp på halv väggen och ovanför det ska det målas ljusgrått. Men HUR ska man kunna välja från en färgkarta? Det finns ju massor av ljusgrå nyanser och jag vet inte heller riktigt hur ljust det ska vara. Det måste ju synas en klar kontrastskillnad mot det vita i alla fall. Nån som har nån bra färgkod på lager?

• Amelié77
    Videli skrev 2009-11-15 09:48:57 följande:
    Vad ska du måla med för färg?
    Hmm, ingen aning. Vi ska bara meddela färgnyansen till husleverantören. Det är de som sköter målningen sen...
  • Amelié77

Nu har jag lagt in ritningarna på vårt hus i bildgalleriet på FL. Jag har minst 1000 frågor men kommer såklart inte på dem. Men i alla fall undrar jag vilken vägg ni tycker passar bäst som fondvägg i vardagsrummet? Vi har ju kakelugnen på väggen mot köket. Vore det snyggast med vit vägg bakom den vita kakelugnen eller ska man satsa på en mörkare färg? Vi har tänkt beige på en vägg i vardagsrummet (så det blir ju inte jättemörkt). Golvet vi ska ha i hela huset ser ni också i galleriet.

Vi ska ha 2 st 3-sitsiga Ektorp soffor i beige, Liatorp soffbord och tv-bänk. Hur skulle ni möblera vardagsrummet? Vi har suttit lääänge och försökt rita in möbler nu

• Amelié77

Tack Videli! Jo, vi ska ha mest vita väggar, men jag tänkte ha en beige vägg i vardagsrummet. Du tycker alltså att det skulle vara snyggast med vit vägg bakom kakelugnen? Det hade vi tänkt först också, och att den beige väggen ska vara den som gränsar till data/gästrummet. Men igår började vi fundera om det skulle vara snyggare med den beige väggen bakom kakelugnen, kanske den skulle framträda bättre då...?

• Amelié77

Ari Gold skrev 2009-11-18 13:22:30 följande:

Har precis köpt Liatorp matbord och ¨åste säga att det var riktig IKEA-skräpkvalitet på det. Får duga tills jag hittar ett rejält antikt pelarbord, men kommer nog behöva målas om för att hålla. Så  kan tyvärr inte rekommendera detta.
    Aj då, låter inte kul! Vad var det för fel på bordet då?
  • Amelié77

Usch vad tråkigt. Jag har nog tänkt ha en vaxduk på vårt bord tror jag...det blir väl bäst att sätta en sån då om det är så där känsligt.

• Amelié77

Tack för era synpunker om huset! Kul att höra att ni gillar planlösningen. Det tog mååånga timmar att få fram precis det vi ville ha. Från första början ville jag ha matsalen mellan kök och vardagsrum. Sen ville jag även ha en walk-in-closet i anslutning till sovrummet - och det har jag nu! Jiihaa!

Tror nog att det blir vit vägg bakom kakelugnen och sen en randig tapet på väggen mot datarummet. Vi hittade en fin tapet igår som är vit i botten med ränder i guldbeige.

• Amelié77
    Videli skrev 2009-11-19 08:44:30 följande:
    Med de vackra golvet skulle jag ha haft allt vitt. Men förstår hur du menar med brytningen bakom kakelugnen. Beige, hur beige har du någon bild?
    Nej, ingen bild tyvärr. Men väldigt ljus beige hade jag nog tänkt.

mage06 - jo, jag har drömt om en egen walk-in-closet sen jag såg Mariah Caryes på MTV för 15 år sen Så det var en sak jag var stenhård på att jag skulle ha i huset!
Svar på tråden Vita hem