Inlägg från: Daggdroppen |Visa alla inlägg
  • Daggdroppen

Vita hem

Hej och godkväll förresten!

Nu är vi hemkomna från läkare. Jag borde nog ha betsällt en dubbel läkartid för nu hann hon inte kolla mig. Men barnen var ju viktigast. Sonen fick en barnläkarremiss. Plus betapred för att han hostar och rosslar. Julia fick andas i spira för att hon hostar och rosslar. Det låter verkligen som barnen skulle hosta upp lungorna, speciellt tösen.

Jag var lite rädd att Julia skulle få ett nytt affektanfall och svimma då hon fick spiran, för skrek det gjorde ju hon minnsann. Men det gick bra. Tur!

• Daggdroppen
    Amelié77 skrev 2009-11-05 17:49:10 följande:
    Fluffiga - var det inte tal om att ta tester på er ifall ni har svininfluensan? På Agnes dagis är 13 av 20 barn sjuka idag...vi har hållit Agnes hemma sen i tisdags fast hon egentligen inte var sjuk, hon hade lite ont i magen. Men jag ville inte föra henne till dagis då jag visste att många var snuviga och att hon skulle få sin vaccination igår (ville inte att hon skulle bli sjuk så att hon inte skulle kunna få sprutan). Hon ska vara hemma med sin pappa imorgon, så får vi se hur läget ser ut på måndag. Agnes har 37,6 i feber (beror på vaccinet) och hon är inte sjuk annars. Men på dagis sa de att man inte får komma dit med ett barn innan de är HELT symptomfria från förkylning. Blir svårt för oss för Agnes har ju hostat i 4 veckor och knappas slutar hon med det så där bara över en natt.
    Nej inte alls!

Och jag frågade inte heller, fastän jag hade tänkt. Det var ju egentligen inte DET jag hade läkartid för...

Men klart man funderar vad det är vi har {#lang_emotions_undecided} Men överlag är ju allmäntillståndet ganska bra på oss. Trots grym hosta. Och många runt om oss låter likadant. Jag tycker det är så svårt det här, att veta hur man ska göra. För som jag fattat så testas det ju inte mera nästan heller. Men imnorgon ska jag ringa och fråga hur det egentligen är med sonen, om han månne hör till riskgruppen med förkylningsastma. Isåfall borde han ju få vaccin redan nu. Dottern får nästa vecka.

Hur är det, kan man ta vaccin trots förkylning?
  • Daggdroppen
    Amelié77 skrev 2009-11-05 18:02:41 följande:
    Man kan vaccinera om de inte har feber, men de måste ju som sagt höra till en riskgrupp för att få det nu. Agnes har förkylningsastma och i alla fall här räknades det som en riskgrupp, så hon fick vaccinet igår.
    Jamen då! Behövde ni läkarintyg? Isåfall ska nog W få så fort som möjligt nu också tror jag! Han säger själv att han vill ha en "picko" att han inte vill ha svininfluensan

(tänk vad de små snappar upp )

Till ngt annat: Kolla vad fint! shop.countrystyle.fi/product_info.php&products_id=325

Dock är det för stort, skulle vilja ha till en normalstor säng...
  • Daggdroppen

Hej på er!

Ringde direkt imorse och frågade om sonen månne hör till riskgruppen med sin infektionsastma, och visst gjorde han det. Hon frågade om vi kunde komma direkt och det gjorde vi. Så nu är han vaccinerad. Lite skrämmande men samtidigt oerhört skönt. Hoppas bara att han inte hinner få influensan före vaccinet verkar nu. Funderar allvarligt på att ha honom hemma en tid. Usch, igår då tösen (och han) hostade som värst blev jag riktigt orolig. Minns tiden före han fick sin medicin och hur jobbiga förkylningarna var då. Att ha nedsatt immunförsvar redan nu och att till på köpet få svininfluensan skulle kunna gå på tok med tanke på andningen.

Sorry för att det blir lite inredning från mig för tillfället....

• Daggdroppen
    Bellevue skrev 2009-11-06 10:49:12 följande:
    Du, det känns som du har lite annat att tänka på än inredning. Och visst är det väl bra att ha fl som en ventil att lufta sina tankar och känslor på? Kram på er och hoppas ni kryar på er snarast!
    {#lang_emotions_heart} Till dig!
  • Daggdroppen

Ja men så är det ju precis!!!!

Jag skulle vilja skruva fram tiden nästan en månad, åtminstone en halv. För jag brukar ändå alltid tjuvstarta med julpyntandet. Jag går ju runt och funderar hur jag vill ha det och vad jag vill ha men man vågar ju liksom inte göra något konkret än.
    Ja usch så tråkig månad!

Men kanske vi kan muntra upp varandra genom att skriva ner VAD och HUR vi ska pynta. Få oss att drömma oss bort och glömma allt annat elände?!?

Själv har jag bestämt att jag ska ha gran eller enris ovanpå köksskåpen. Det hade jag i förrfjol och det var sååå mysigt! Ifjol orkade/kunde jag inte pga foglossningen.

Många små granar ska jag också ha bara jag hittar ställen som inte tösen räcks till.

Lummerkvistar som jag haft två år tidigare på dörrarna ska jag också ha, men i år med snyggare band!

En julstrumpa till lillasyster ska sys.

osv...

Vad ska ni göra?

• Daggdroppen

Hur nojiga är ni förresten?

Undviker ni folksamlingar?

Vi bestämde oss för att storhandla ordentligt idag, så nu har vi det mesta vi behöver för en tid. Lite mjölk från den lilla bybutiuken kan vi kanske behöva. Det känns bra!

Dessutom tror jag att vi inte firar farsdag så massivt heller. Kusinerna går i större skolor och jag tror att det har varit svininfluensa där. Vet inte om man vågar träffa de...

Funderar till och med på att ha W hemma från dagis kanske upp till 2 veckor för att hans vaccin ska börja verka.

Klassas jag som hysterisk nu kanske?

Men fakta är ju att det FINNS svininfluensa här överallt, Och om de flesta dödsoffren beräknas vara småbarn så blir man ju faktiskt mörkrädd.

2-3 veckor framåt är det en annan sak.

• Daggdroppen
    Ante4ever skrev 2009-11-06 16:58:57 följande:
    Hej. I dec 2007 bakade jag lussebullar från ett recept ur tidningen lantliv. Kommer ej ihåg vilket nr men ser i min blogg att jag skrivit "ur senaste nummret" Trodde jag sparat receptet men kan ej hitta det. Undrar nu om någon av er därute har kvar tidningen eller receptet. Lite annorlunda då det var pärlsocker på dom, de var såååå goda...snälla hjälp!
    Här är det:

150 g smör
    5 dl mjölk
    50 g jäst
    1 tsk salt
    1.5 dl socker
    2 påsar saffran (10 g)
    2 ägg (ett  till degen och ett till att pensla på bullarna)
    1.4 l mjöl (spar lite till utbakning)
    pärlsocker

Gör som vanlig deg men knäck i ägget före mjölet. Jäs till dubbel storlek ca 45 minuter. Dela degen i två delar och rulla till tjocka korvar och skär vardera rulle i 10-12 bitar. Forma till de figurer du önskar. Jäs 30 minuter, pensla med ägg, pärlsocker på och grädda i 8 minuter.

(förkortade denna text av lathet men ni fattar väl ändå!)
Svar på tråden Vita hem