• Jmia

    Är DU rädd för andra kulturer?

    Jag anser att Sverige är ett mångkulturellt land. Jag tror de flesta håller med om det? Personligen älskar jag kultur!
    Jag tycker det bästa med att resa är att få uppleva en annan kultur, att bredda mina kunskaper om andra kulturer.

    För en tid sen undrade jag vad svensk kultur egentligen är. Svaren var ganska enhälliga- midsommar, sill, potatis, trist "svensk" mentalitet och fredagssupande bl a.
     
    Kan det bero på att vi svenskar inte har någon egen direkt utpräglad, stark kultur som många tycks vara rädda för de andra kulturer som mer och mer finns i Sverige nu för tiden?

    Själv är jag, enligt ryktet, kulturberikad. Jag tar det enbart som en komplimang! {#lang_emotions_tomte}

    Så till frågan, är du rädd för "kulturberikning"? Utveckla gärna i vanlig ordning.


    ♪♫
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är DU rädd för andra kulturer?
  • Beautifully Human

    ...Älskar självklart inte alla subkulturer, men älskar allt som inte innefattar sjuka, skadliga eller på något sätt förtryckande åsikter/handlingar.

  • Beautifully Human
    Jmia skrev 2009-10-16 13:11:33 följande:
    Mmm.. jag tycker det här är intressant. Vad är en subkultur då enligt er? Till valfritt exempel.
    Hippies, hip hopare, maffia
  • Manchester

    Nej, jag är inte rädd för andra kulturer generellt sett. Dock kan jag vara rädd för vissa inslag i några mycket specifika kulturer. Jag har exempelvis träffat på ett stort antal Jehovas Vittnen som varit så inskränkta, fördomsfulla och nästan fientliga mot icke-vittnen att det gjort mig lätt mörkrädd. Vissa muslimska kulturer kan vara på samma sätt. Dock anser jag inte att hela religionen islam är det. Det finns inte en muslimsk kultur, lika lite som det finns en kristen kultur (hur många skulle påstå att det är samma kultur i Sverige, Italien, Ryssland, Etiopien och Bolivia bara för att den dominerande religionen i samtliga dessa länder råkar vara kristen?).

    Kulturen i del länder i det före detta sovjet-blocket kan vara väldigt hård och ställa krav som knäcker människor. Har tyvärr sett alltför många ryska föräldrar som inte kan acceptera att deras barn någonsin misslyckas, eller ens är sämre än bäst, med något i skolan till exempel. Trycket på japanska skolelever, som leder till många självmord bland elever som inte kommer in på "rätt" skolor, är väl också en rätt dålig kulturyttring.

    Men generellt sett så är jag nyfiken på andra kulturer och tycker att det är bra att det kommer hit människor med andra erfarenheter, tänkesätt, maträtter och allt vad det nu är. Jag tror att ju mer man blandar olika kulturer, desto svårare blir det att hålla fast vid de sämsta sidorna av sin egen kultur. Om alla i ett land gör och tänker på samma sätt så märker man kanske inte det som är dåligt. När det kommer in nya människor så ser man att det går att handla och tänka annorlunda.

    För övrigt anser jag visst att det finns en svensk kultur! Ju mer man får ta del av andra kulturer, desto tydligare ser man den egna. Några inslag i den svenska kulturen som jag själv uppskattar är rättframhet/ärlighet, djurvänlighet, naturromantiken och synen på rättvisa.

    Jag har pratat om detta med ärlighet med många människor från arabvärlden. En del har tyckt att svenskars vana att säga vad vi faktiskt tycker är väldigt befriande, man behöver sällan fundera på om en svensk menar vad han säger eller om han bara håller med för att vara artig. Andra har känt sig lite sårade, trott att den som inte håller med är arg eller vill vara elak. Jag gillar visserligen artighet, men uppskattar ännu mer att veta vad folk tycker.

    Huruvida vår syn på djur som någon sorts "nästan-personer" är något nytt, som kommit med ökat välstånd och allt färre som livnär sig inom jordbruket, eller om den alltid funnits vill jag låta vara osagt. Vi har i alla fall en syn på djur som skiljer sig från många länder, där djuren mest betraktas som ting.

    Naturromantiken i Sverige är allmänt omvittnad. Vi uppskattar naturen, ytorna, vidderna för vad de är, inta bara som möjliga platser att bebygga eller odla upp. Vi ser inte en skog enbart som en irriterande lång vägsträcka utan service eller en plats att hämta virke. Vi ser naturen som en viktig plats för vila och rekreation och har också en unik lagstiftning, allemansrätten, som ger alla i Sverige tillgång till naturen.

    Slutligen rättvisa. Här skiljer vi oss bland annat från dem som tror på reinkarnation. Många indier, exempelvis, ser det inte som orättvist att somliga föds rika medan andra föds i familjer som inte ens har mat för dagen. Föds man fattig har man gjort något i sitt förra liv som inte var bra. Även en del andra kulturer har en betydligt hårdare syn på den som inte lyckas så bra i livet än vad vi har i Sverige. Hit tror jag också att vi kan räkna vår syn på att handikappade är en del av samhället och att service, nöjen mm ska göras tillgängliga för alla. I många andra länder gömmer man snarare undan handikappade på institutioner. Jag vet att även vi i Sverige gjort på det sättet tidigare, men numera anser jag att vi har en bra kultur på det området.

    Sedan finns det saker i den svenska kulturen som är mindre bra. Vi är exempelvis löjligt intresserade av att ha det tyst och lugnt omkring oss. Vad är det för fel på liv och rörelse? Vi är också väldigt obenägna att ta risker och vill ha garantier, stämplar och myndigheter som kollar allt och därmed inskränker friheten och utrymmet för kreativitet.

    Kultur är så mycket mer än högtider och maträtter!

  • Stårschan

    Men vad är då kultur? Att vi bytt ut de svenska korvmojarna mot kebabvagnar och thaihak? Visst, ny matkultur är aldrig fel. Att vara tyst och inbunden och inte vilja tala med främlingar på gatan i onödan? Det är en del av min folksjäl, och inte något jag vill byta bort. Att sitta naken i bastun. Att inte ta hål i öronen på bebisar? Att se det som självklart att män och kvinnor  (och givetvis pojkar och flickor) kan vara vänner utan att det är något konstigt med det. Att tycka om lite svårmodig musik. Att värdesätta punktlighet. Att ansvara för sin egen lycka och fatta sina egna beslut. Att kunna reda sig själv. Att vara lagom.

    Jag vet att många tycker att detta kanske låter skittrist, men jag anser att de är en del av den svenska kultur som så många säger inte finns. Eller som de rynkar på näsan åt och säger att "det där är så jävla typiskt svenskt!". Men det finns ju. Och jag vill ha kvar det. Hellre långvariga och djupa och ärliga relationer än hundratals ytliga.


    Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • Beautifully Human
    Stårschan skrev 2009-10-16 13:15:23 följande:
    Men vad är då kultur? Att vi bytt ut de svenska korvmojarna mot kebabvagnar och thaihak? Visst, ny matkultur är aldrig fel. Att vara tyst och inbunden och inte vilja tala med främlingar på gatan i onödan? Det är en del av min folksjäl, och inte något jag vill byta bort. Att sitta naken i bastun. Att inte ta hål i öronen på bebisar? Att se det som självklart att män och kvinnor  (och givetvis pojkar och flickor) kan vara vänner utan att det är något konstigt med det. Att tycka om lite svårmodig musik. Att värdesätta punktlighet. Att ansvara för sin egen lycka och fatta sina egna beslut. Att kunna reda sig själv. Att vara lagom. Jag vet att många tycker att detta kanske låter skittrist, men jag anser att de är en del av den svenska kultur som så många säger inte finns. Eller som de rynkar på näsan åt och säger att "det där är så jävla typiskt svenskt!". Men det finns ju. Och jag vill ha kvar det. Hellre långvariga och djupa och ärliga relationer än hundratals ytliga.
    Men flera kulturer kan ju samexistera, bara för att en ny kultur dyker upp, betyder det ju inte att den knuffar undan "din" kultur.

    Detta är något som gör mig galen...det ena ska alltid utesluta det andra. Allt funkar med ett öppet sinna och lite flexibilitet.
  • Beautifully Human
    Manchester skrev 2009-10-16 13:14:24 följande:
    Nej, jag är inte rädd för andra kulturer generellt sett. Dock kan jag vara rädd för vissa inslag i några mycket specifika kulturer. Jag har exempelvis träffat på ett stort antal Jehovas Vittnen som varit så inskränkta, fördomsfulla och nästan fientliga mot icke-vittnen att det gjort mig lätt mörkrädd. Vissa muslimska kulturer kan vara på samma sätt. Dock anser jag inte att hela religionen islam är det. Det finns inte en muslimsk kultur, lika lite som det finns en kristen kultur (hur många skulle påstå att det är samma kultur i Sverige, Italien, Ryssland, Etiopien och Bolivia bara för att den dominerande religionen i samtliga dessa länder råkar vara kristen?). Kulturen i del länder i det före detta sovjet-blocket kan vara väldigt hård och ställa krav som knäcker människor. Har tyvärr sett alltför många ryska föräldrar som inte kan acceptera att deras barn någonsin misslyckas, eller ens är sämre än bäst, med något i skolan till exempel. Trycket på japanska skolelever, som leder till många självmord bland elever som inte kommer in på "rätt" skolor, är väl också en rätt dålig kulturyttring.Men generellt sett så är jag nyfiken på andra kulturer och tycker att det är bra att det kommer hit människor med andra erfarenheter, tänkesätt, maträtter och allt vad det nu är. Jag tror att ju mer man blandar olika kulturer, desto svårare blir det att hålla fast vid de sämsta sidorna av sin egen kultur. Om alla i ett land gör och tänker på samma sätt så märker man kanske inte det som är dåligt. När det kommer in nya människor så ser man att det går att handla och tänka annorlunda.För övrigt anser jag visst att det finns en svensk kultur! Ju mer man får ta del av andra kulturer, desto tydligare ser man den egna. Några inslag i den svenska kulturen som jag själv uppskattar är rättframhet/ärlighet, djurvänlighet, naturromantiken och synen på rättvisa. Jag har pratat om detta med ärlighet med många människor från arabvärlden. En del har tyckt att svenskars vana att säga vad vi faktiskt tycker är väldigt befriande, man behöver sällan fundera på om en svensk menar vad han säger eller om han bara håller med för att vara artig. Andra har känt sig lite sårade, trott att den som inte håller med är arg eller vill vara elak. Jag gillar visserligen artighet, men uppskattar ännu mer att veta vad folk tycker.Huruvida vår syn på djur som någon sorts "nästan-personer" är något nytt, som kommit med ökat välstånd och allt färre som livnär sig inom jordbruket, eller om den alltid funnits vill jag låta vara osagt. Vi har i alla fall en syn på djur som skiljer sig från många länder, där djuren mest betraktas som ting.Naturromantiken i Sverige är allmänt omvittnad. Vi uppskattar naturen, ytorna, vidderna för vad de är, inta bara som möjliga platser att bebygga eller odla upp. Vi ser inte en skog enbart som en irriterande lång vägsträcka utan service eller en plats att hämta virke. Vi ser naturen som en viktig plats för vila och rekreation och har också en unik lagstiftning, allemansrätten, som ger alla i Sverige tillgång till naturen.Slutligen rättvisa. Här skiljer vi oss bland annat från dem som tror på reinkarnation. Många indier, exempelvis, ser det inte som orättvist att somliga föds rika medan andra föds i familjer som inte ens har mat för dagen. Föds man fattig har man gjort något i sitt förra liv som inte var bra. Även en del andra kulturer har en betydligt hårdare syn på den som inte lyckas så bra i livet än vad vi har i Sverige. Hit tror jag också att vi kan räkna vår syn på att handikappade är en del av samhället och att service, nöjen mm ska göras tillgängliga för alla. I många andra länder gömmer man snarare undan handikappade på institutioner. Jag vet att även vi i Sverige gjort på det sättet tidigare, men numera anser jag att vi har en bra kultur på det området.Sedan finns det saker i den svenska kulturen som är mindre bra. Vi är exempelvis löjligt intresserade av att ha det tyst och lugnt omkring oss. Vad är det för fel på liv och rörelse? Vi är också väldigt obenägna att ta risker och vill ha garantier, stämplar och myndigheter som kollar allt och därmed inskränker friheten och utrymmet för kreativitet.Kultur är så mycket mer än högtider och maträtter!
    Mycket bra inlägg!!!
  • Jmia
    Manchester skrev 2009-10-16 13:14:24 följande:
    Nej, jag är inte rädd för andra kulturer generellt sett. Dock kan jag vara rädd för vissa inslag i några mycket specifika kulturer. Jag har exempelvis träffat på ett stort antal Jehovas Vittnen som varit så inskränkta, fördomsfulla och nästan fientliga mot icke-vittnen att det gjort mig lätt mörkrädd. Vissa muslimska kulturer kan vara på samma sätt. Dock anser jag inte att hela religionen islam är det. Det finns inte en muslimsk kultur, lika lite som det finns en kristen kultur (hur många skulle påstå att det är samma kultur i Sverige, Italien, Ryssland, Etiopien och Bolivia bara för att den dominerande religionen i samtliga dessa länder råkar vara kristen?). Kulturen i del länder i det före detta sovjet-blocket kan vara väldigt hård och ställa krav som knäcker människor. Har tyvärr sett alltför många ryska föräldrar som inte kan acceptera att deras barn någonsin misslyckas, eller ens är sämre än bäst, med något i skolan till exempel. Trycket på japanska skolelever, som leder till många självmord bland elever som inte kommer in på "rätt" skolor, är väl också en rätt dålig kulturyttring. Men generellt sett så är jag nyfiken på andra kulturer och tycker att det är bra att det kommer hit människor med andra erfarenheter, tänkesätt, maträtter och allt vad det nu är. Jag tror att ju mer man blandar olika kulturer, desto svårare blir det att hålla fast vid de sämsta sidorna av sin egen kultur. Om alla i ett land gör och tänker på samma sätt så märker man kanske inte det som är dåligt. När det kommer in nya människor så ser man att det går att handla och tänka annorlunda. För övrigt anser jag visst att det finns en svensk kultur! Ju mer man får ta del av andra kulturer, desto tydligare ser man den egna. Några inslag i den svenska kulturen som jag själv uppskattar är rättframhet/ärlighet, djurvänlighet, naturromantiken och synen på rättvisa. Jag har pratat om detta med ärlighet med många människor från arabvärlden. En del har tyckt att svenskars vana att säga vad vi faktiskt tycker är väldigt befriande, man behöver sällan fundera på om en svensk menar vad han säger eller om han bara håller med för att vara artig. Andra har känt sig lite sårade, trott att den som inte håller med är arg eller vill vara elak. Jag gillar visserligen artighet, men uppskattar ännu mer att veta vad folk tycker. Huruvida vår syn på djur som någon sorts "nästan-personer" är något nytt, som kommit med ökat välstånd och allt färre som livnär sig inom jordbruket, eller om den alltid funnits vill jag låta vara osagt. Vi har i alla fall en syn på djur som skiljer sig från många länder, där djuren mest betraktas som ting. Naturromantiken i Sverige är allmänt omvittnad. Vi uppskattar naturen, ytorna, vidderna för vad de är, inta bara som möjliga platser att bebygga eller odla upp. Vi ser inte en skog enbart som en irriterande lång vägsträcka utan service eller en plats att hämta virke. Vi ser naturen som en viktig plats för vila och rekreation och har också en unik lagstiftning, allemansrätten, som ger alla i Sverige tillgång till naturen. Slutligen rättvisa. Här skiljer vi oss bland annat från dem som tror på reinkarnation. Många indier, exempelvis, ser det inte som orättvist att somliga föds rika medan andra föds i familjer som inte ens har mat för dagen. Föds man fattig har man gjort något i sitt förra liv som inte var bra. Även en del andra kulturer har en betydligt hårdare syn på den som inte lyckas så bra i livet än vad vi har i Sverige. Hit tror jag också att vi kan räkna vår syn på att handikappade är en del av samhället och att service, nöjen mm ska göras tillgängliga för alla. I många andra länder gömmer man snarare undan handikappade på institutioner. Jag vet att även vi i Sverige gjort på det sättet tidigare, men numera anser jag att vi har en bra kultur på det området. Sedan finns det saker i den svenska kulturen som är mindre bra. Vi är exempelvis löjligt intresserade av att ha det tyst och lugnt omkring oss. Vad är det för fel på liv och rörelse? Vi är också väldigt obenägna att ta risker och vill ha garantier, stämplar och myndigheter som kollar allt och därmed inskränker friheten och utrymmet för kreativitet. Kultur är så mycket mer än högtider och maträtter!
    Intressant! Och visst har du rätt. Kultur är ju inte enbart maträtter, bara en sån grej.
    Oftast när man pratar om kultur med svenskar tas det upp traditioner som midsommar, julfirande och diverse maträtter.
    När det handlar om "kulturberikning" (-älskar ordet) från andra länder så är det oftast negativt, handlar om kvinnoförtryck eller konstiga lagar.
    ♪♫
  • Trollet Ludenben

    Nej, jag är inte RÄDD för andra kulturer. Däremot gillar jag inte alls. Men det nya inneordet på fl verkar vara RÄDSLA. RÄDD och OGILLANDE är inte samma sak. Jag ogillar många delar av den muslimska kulturen tex. Inte människorna i sig, utan delar av kulturen.


    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Beautifully Human

    Trollet Ludenben skrev 2009-10-16 13:29:39 följande:


    Nej, jag är inte RÄDD för andra kulturer. Däremot gillar jag inte alls. Men det nya inneordet på fl verkar vara RÄDSLA. RÄDD och OGILLANDE är inte samma sak. Jag ogillar många delar av den muslimska kulturen tex. Inte människorna i sig, utan delar av kulturen.
    Finns det en muslimsk kultur?
Svar på tråden Är DU rädd för andra kulturer?