• Forsen

Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?

Min son är 4,5 år och får coca cola ibland... Ungefär 2 ggr i månaden. Inga mängder utan ett glas ungefär.

Min sons pappa (vi bor inte ihop!) är dock på mig, han är skitförbannad, för att jag gör det. Han tycker det är hemskt, nästan barnplågeri, med all koffein som är i.

Jag tror att om man säger nej nej nej till ex coca cola så blir det något förbjudet och lockande för barnet. När barnet blir äldre så kanske de häller i sig coca cola istället? Bättre att man får äta lite godis och dricka lite läsk ibland. I lagom mängd!

Är JAG helt ute och cyklar? Är det så fel att ge sitt barn coca cola??

Mvh Anna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-18 16:00
    Svarar här

Jag ger inte vår son cola "bara för att" Vi har två barn till i familjen (bonusbarn för mig), de är 7 och 9 år gamla. De får välja mellan godis eller lite läsk och då väljer de oftast cola. Min man har aldrig reagerat på cola och gett dem det innan vi träffades. Därför blir det även att min son väljer cola. Jag har försökt få honom att ta Fanta eller Sprite istället när det är prat om läsk (för att tillmötesgå hans pappas önskan), men nej han vill ha cola. Blir det ett nej där med motivationen att det är farligt (som min sons pappa tycker att det är - inte jag) så tror jag det blir något farligt och spännande. Vill bara avdramatisera det hela. Inte prata med mitt barn att det är onyttigt och det är nyttigt osv. De ska inte behöva tänka på det. Jag tycker att socker, cola, te, kaffe m.m. i lagom mängd så är det helt ok!

• Svar på tråden Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?
  • riskakan

Så nej TS, du gör inte fel. Snarare undrar jag vad det är för fel på barnets pappa som reagerar så starkt över två glas läsk i månaden. Hade ungen fått läsk varje dag, hade jag förstått reaktionen bättre!

Och att antyda att det är barnmisshandel... Snacka om att sakna perspektiv. Självklart har ditt ex rätt till sin åsikt, men det låter nästan lite respektlöst av honom, samt att han inte verkar ha en susning om vad verklig barnmisshandel eller vanvård är!

Däremot skulle jag - om jag var du, TS - inte ge barnet läsk bara för "att", eller bara för att han inte ska "hinka" i sig som vuxen. Så behöver det inte alls bli. Jag drack inte läsk förrän jag var kanske 6 år och drack högst något glas i veckan under min uppväxt. Jag dricker inte mer idag, snarare mindre.

• Tida77
    SAJM skrev 2009-10-18 13:32:28 följande:
    Tycker att man kan ge läsk/godis vid lite festliga tillfällen. Ni anti-föräldrar: unnar ni er själva aldrig någonting? Lever ni på morötter, vatten och knäckebröd?
    Morötter är väldigt sött och innehåller mycket kolhydrater så nej, det äter jag oftast inte. Inte heller äter jag knäckebröd. Vatten däremot varje dag!

När jag vill "unna" mig något äter jag tex oliver, salami, en god brieost, eller varför inte lite hemmagjort leverpastej eller en skiva jägarfläsk?
    Eller mörk choklad, minst 75% och den ska vara utan soyalecitin. Eller hemmarostade solrosfrön med rapsolja och salt på, mums!

Det låter väl inte så illa, eller?

Det jag tycker är "farligt" med att "unna" sig, är att förknippa onyttig (eller nyttig för den delen) mat med mys. Ska man ha myskväll måste man trycka i sig chips och godis och dessutom en tvåliters läsk på det. Varför då? Kan man inte bara sitta i soffan och mysa utan att stoppa skit i nunnen?
    Jag är själv uppfostrad så men försöker så gott jag kan att inte överföra det på mitt barn då jag inte tror att det är nyttigt alls.
  • riskakan
    Tida77 skrev 2009-10-18 14:55:57 följande:
    Morötter är väldigt sött och innehåller mycket kolhydrater så nej, det äter jag oftast inte. Inte heller äter jag knäckebröd. Vatten däremot varje dag! När jag vill "unna" mig något äter jag tex oliver, salami, en god brieost, eller varför inte lite hemmagjort leverpastej eller en skiva jägarfläsk? Eller mörk choklad, minst 75% och den ska vara utan soyalecitin. Eller hemmarostade solrosfrön med rapsolja och salt på, mums! Det låter väl inte så illa, eller? Det jag tycker är "farligt" med att "unna" sig, är att förknippa onyttig (eller nyttig för den delen) mat med mys. Ska man ha myskväll måste man trycka i sig chips och godis och dessutom en tvåliters läsk på det. Varför då? Kan man inte bara sitta i soffan och mysa utan att stoppa skit i nunnen? Jag är själv uppfostrad så men försöker så gott jag kan att inte överföra det på mitt barn då jag inte tror att det är nyttigt alls.
    Poängen är ju att alla har ju olika uppfattningar om vad som är nyttigt/onyttigt. En del tycker att för mycket fett är det värsta, andra tycker för mycket kolhydrater, åter andra både och osv.

Att vilja leva på ett visst sätt själv och att ge eller inte ge sitt barn vissa saker själv, är en sak. Att försöka överföra sina värderingar på andra, är däremot något annat. Nu menar jag inte att du gör det, men det är ju det som är problemet för TS... (och flera andra). Kontrollfreak till partners, vars uppfattning om ordet "kompromissa" är att: "du ska göra som JAG vill" (typ...)

Dock håller jag med dig på vissa punkter. Varför måste "fredagsmys" betyda att man stoppar något i munnen? Men det är fortfarande upp till varje familj/förälder att avgöra. SJÄLVKLART finns det föräldrar vars kost och livsstil inte alls är bra för barn - föräldrar som helt enkelt bryr sig för lite eller saknar kunskap. Men inget barn har dött av några morötter eller en skål popcorn till helgen!
  • chokladkaffe
    Tida77 skrev 2009-10-18 14:39:45 följande:
    Jag förstår inte varför det ska bli sånt tjafs om detta med socker och vad barn får äta och inte. Alla har sin åsikt och lever efter den, och alla behöver inte tycka likadant. Visst kan jag tycka det är synd att så många (oavsett om det är av omedvetenhet, lathet eller vilja) tycker att det är ok att ge sina barn allt möjligt som JAG anser är både skit och gift. Men det är inget som jag anser mig kunna ändra på. Antingen så tar man ett medvetet beslut, och då skiter man i vad jag tycker, eller så är man inte medveten, och då tycker man ändå bara att jag är nån slags prettomorsa som inte fattar nåt av varkligheten om jag försöker upplysa om det. Jag tycker att pappan i TS har en åsikt, han har troligtvis läst på om vad cola innehåller och hur skadligt socker och snabba kolhydrater är för våra kroppar. Och eftersom han vill sitt barns bästa vill han även att mamman ska leva efter detta. Det kan han ju inte styra över och någon slags kompromiss måste ju till, men jag förstår inte varför pappan skulle vara så extrem och knäpp och konstig för att han vill sitt barns bästa? (Vilket säkerligen du TS också vill, ni tycker bara att det bästa är olika saker!) Vi har lite samma här hemma, fast vi är gifta och lever tillsammans. Jag skulle gärna äta en helt kolhydratfri kost (vilket jag kommer att göra när barnet i magen är fött) och vill ge vår dotter minimalt med socker och snabba kolhydrater. Vi äter nog extremt mycket fett och när jag får bestämma lagas det mesta från grunden, både blodpudding och bröd. Men nu är vi ju två och jag måste acceptera att dotterns far inte tycker som jag utan har en mer liberal syn på det mesta. Så när jag gör mat blir det som jag vill, när han lagar mat blir det som han vill. Ang TS, JAG kan tycka att det är helt onödigt att ge barnet cola, och om pappan inte vill, varför envisas? Det finns säkert viktigare frågor för dig att bråka med pappan om? Det är ju något som är ganska lätt att göra pappan till lags, och nästa gång kanske det är "din tur" att få "rätt" och han måste ge med sig? Att du ska börja ge barnet veg. mat är en helt annan femma anser jag. Inte bara för att jag tror att det är onyttigt då växande kroppar behöver animaliskt protein, utan för att det antagligen är en väldigt stor omställning du måste göra då. Det är ju lättare att sluta ge barnet cola två gånger i månaden än att göra om varje måltid, och dessutom lära sig hur man ska lägga upp en veg. kost så barnet får i sig mesta möjliga av vad det behöver. Så, välj dina strider skulle jag vilja säga :)
    Helt kolhydratfri kost? Har du läst på vad det gör med din kropp? Jag kan förstå att man ta bort de snabba kolhydraterna men alla? Jag vet jag är ot men jag blev bara så nyfiken....
  • Esmiso

Bite me skrev 2009-10-18 12:29:50 följande:

Du kan ju inte påstå att normen i vårat samhälle är att vara vegetarian, inte äta halvfabrikat o att baka eget bröd istället för att köpa?
    nej det påstår jag inte, men jag tycker inteheller jag är extrem för att jag inte vill ge mina barn amssa tillsatser. Dock är mina barn inte undernärda eftersom jag inte är rädd för fett. Vill bara att de äter så naturlig mat som möjligt.
  • Esmiso

Bite me skrev 2009-10-18 13:33:55 följande:

Antagligen, annars e de grymt stora hycklare.
    nja det håller jag inte med om. Jag är vuxen och tar ansvar för vad jag stoppar i mig. Mina barn tycker hembakt och frukt är godis. Man måste inte ge dem läsk och sega råttor för det.
  • EmmAhh

Vi ger Cola eller annan läsk (oftast annan läsk) till kvällsmaten och kvällsmyset på helgerna till en 4åring. Inga stora mängder utan ca 1-3 dl per gång. Ibland om vi går ut och äter på någon restaurang en vardagskväll kan hon få Cola till maten. Om vi fikar på stan blir det ibland Cola, ibland festis och ibland bara glass.

Jag är uppvuxen med Cola eller annan läsk på helgerna och det är människa av mig också. :) Jag tycker det är viktigt att framföra att Cola och läsk är något mer "festligt" så att det inte blir något man dricker varje dag, men samtidigt tycker jag inte att det ska vara något förbud.

• Esmiso

Jag undrar: Ni som tycker att ts är så sund och att pappan är extrem och borde backa i denna fråga. Varför är det pappan som ska backa? Läska är inte nyttigt för NÅGON, allra minst barn. I detta fallet har ju pappan rätt.

• Pillan113

Nej det är inte farligt men cola är beroende framkallande så jag tycker att du inte borde ge det till din 4 åring. Barnet märker nog tillslut inte att det har försvunnit frågan är om du själv dricker mycket cola & har det hemma så är det ju svårare. Såg på nära håll när min brorsson blev beroende av cola. Dessutom fräter det på tänderna så varför inte ge något annat. Vi försöker ge våra barn vatten men det är inte lätt när man själv inte är då förtjust i det men förmycket saft är heller inte bra. Vet vi säkert vad sockerberoendet kommer ifrån?

• Esmiso
    Pillan113 skrev 2009-10-18 15:34:57 följande:
    Nej det är inte farligt men cola är beroende framkallande så jag tycker att du inte borde ge det till din 4 åring. Barnet märker nog tillslut inte att det har försvunnit frågan är om du själv dricker mycket cola & har det hemma så är det ju svårare. Såg på nära håll när min brorsson blev beroende av cola. Dessutom fräter det på tänderna så varför inte ge något annat. Vi försöker ge våra barn vatten men det är inte lätt när man själv inte är då förtjust i det men förmycket saft är heller inte bra. Vet vi säkert vad sockerberoendet kommer ifrån?
    antar att det är som med annat beroende. belöningssystemet i hjärnan, dvs receptorer som ger ett beroende. Men jag vet inte säkert.
Svar på tråden Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?