• Forsen

Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?

Min son är 4,5 år och får coca cola ibland... Ungefär 2 ggr i månaden. Inga mängder utan ett glas ungefär.

Min sons pappa (vi bor inte ihop!) är dock på mig, han är skitförbannad, för att jag gör det. Han tycker det är hemskt, nästan barnplågeri, med all koffein som är i.

Jag tror att om man säger nej nej nej till ex coca cola så blir det något förbjudet och lockande för barnet. När barnet blir äldre så kanske de häller i sig coca cola istället? Bättre att man får äta lite godis och dricka lite läsk ibland. I lagom mängd!

Är JAG helt ute och cyklar? Är det så fel att ge sitt barn coca cola??

Mvh Anna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-18 16:00
    Svarar här

Jag ger inte vår son cola "bara för att" Vi har två barn till i familjen (bonusbarn för mig), de är 7 och 9 år gamla. De får välja mellan godis eller lite läsk och då väljer de oftast cola. Min man har aldrig reagerat på cola och gett dem det innan vi träffades. Därför blir det även att min son väljer cola. Jag har försökt få honom att ta Fanta eller Sprite istället när det är prat om läsk (för att tillmötesgå hans pappas önskan), men nej han vill ha cola. Blir det ett nej där med motivationen att det är farligt (som min sons pappa tycker att det är - inte jag) så tror jag det blir något farligt och spännande. Vill bara avdramatisera det hela. Inte prata med mitt barn att det är onyttigt och det är nyttigt osv. De ska inte behöva tänka på det. Jag tycker att socker, cola, te, kaffe m.m. i lagom mängd så är det helt ok!

• Svar på tråden Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?
  • Nature child
    Liiza skrev 2009-10-20 16:20:48 följande:
    Ulf Harrys Farsa skrev 2009-10-20 16:13:52 följande: ganska mycket socker i russin också, och det ger många sina barn... Men, undra om det är sockret som är det dåliga i läsk, kanske kolsyran är värre?
    Det är väldigt stor skillnad på fruktsocker som du får i dig när du äter tex en banan och raffinerat socker som industrin har i godis, läsk etc.
  • Tida77

Dessutom finns det en annan stor skillnad på att äta/dricka cola och tex banan, morot, majs, russin osv.
    Cola innehåller ingenting av värde för kroppen. Det är vatten, färgmedel, kemiska aromer, koffeinoch socker mm. Inget vi behöver (om vi inte skulle råka vara diabetiker med lågt blodsocker och inte har något bättre till buds).

Morot, majs, russin och banan innehåller däremot en del annat. Åtminstone vettigt odlade produkter innehåller lite vitaminer, proteiner, fett och mineraler mm. Dessutom är det skillnad på fruktsocker och raffinerat socker.

Så riktigt jämförbart tycker jag inte det är, även om jag själv, just pga högt sockerinnehåll, mycket sällan äter något av det. Lilltjejen får dock av allt ovan (ja inte cola då) särskilt krav-bananer och "vildmarksrussin"-torkade blåbär, tranbär och havtorn som bla är starka antioxidanter.

• musli
    Undret Gilan skrev 2009-10-19 15:05:12 följande:
    Men det vet du väll läskr och framförallt Cola är dödligt för små oskyldiga barn. Det är sååå mycket bättre att byta ut den mot ex Fun Light. Inget socker eller koffein som ger barnen en knäpp, Fun lighten kan man därför även använda på veckorna.
    Japp. På veckorna på sommaren kan man ju döda myrorna med Fun Lighten så den är ju mera "all-round" än Colan... 

Allvarligt.. Cola nån gång i månaden är inget farligt. Dottern får det kanske max en gång i månaden, då sammanfaller det oftast med den enstaka gången vi äter på MAX.

Russin får hon inte alls eftersom det innehåller enormt mycket socker och dessutom fastnar värre på tänderna än vad lös-godis gör till och med och kan göra enormt mycket skada på tänderna. Hon får istället äpplen, clementiner, apelsiner, päron samt blåbär (helst färska/frysta eftersom de inte fastnar på tänderna men vi torkar också blåbär själva att ha på vintern på müslin).
    Sen gäller det ju också att inte borsta tänderna direkt efter att de ätit något, särskilt om det är något syrligt, eftersom emaljen är uppmjukad då och man kan göra skada på tänderna. Vi väntar alltid en halvtimme minst efter hon ätit något.
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • Liiza

Nature child skrev 2009-10-22 20:37:50 följande:

Det är väldigt stor skillnad på fruktsocker som du får i dig när du äter tex en banan och raffinerat socker som industrin har i godis, läsk etc.
    på vilket sätt är socker i en godis eller ett glas läsk värre än socker i frukt?
    Socker som socker?

Enligt tandläkaren vi var till, så var det kolsyran som var boven, inte lite socker..

----
  • lillvilda

alltså cola är inte nyttigt så är det ju men jag föstår ditt problem. jag har nämligen samma sak. Här blir det ofta cola som läsk om/när vi har läsk hemma. Vi har det ibland när det är lördagsmys (inte varje vecka) å ibland när vi har folk på middag. Så har vi äldre syskon så det har hänt att även vår 2.5 åring smakar lite cola. Hade han varit vårt enda eller äldsta barn hade han inte fått det men nu har det blivit så. Ger man inte ofta å ger man lite så går det väll bra. Koffeinet är väll en sak, jag är mer oroad över E ämnena i vilka är allt annat än nyttigt. Å andra sidan vet jag att andra ger sina barn E ämnen varje lördag i lördagsgodis påsen utan att blinka.

• Brunello
    Liiza skrev 2009-10-25 10:56:56 följande:
    Nature child skrev 2009-10-22 20:37:50 följande: på vilket sätt är socker i en godis eller ett glas läsk värre än socker i frukt? Socker som socker?Enligt tandläkaren vi var till, så var det kolsyran som var boven, inte lite socker..----
    Kroppen reagerar olika på olika sorters socker, deras sammansättning är kemiskt olika.

Jag tror att de flesta som är sockerrestriktiva inte per automatik bara undviker raffinerat socker dock utan produkter som inte ger "något mer" utan som bara är socker och kemiska tillsatser.

Läsk till 4-åringar tycker jag inte är absolut "no-no" - men däremot är koffeinhaltiga och alkoholhaltiga drycker det, därför går coca cola bort.
  • Esska

Allvarligt, cola vid något enstaka tillfälle är väl inte farligt?

Min stora tjej är 3 år och har väl fått smaka cola vid 3-4 tillfällen. Det tänker jag inte få dåligt samvete över, då har jag desto mer dåligt samvete över alla russin hon får äta...

• MammaTillNeoh

Jag tycker inte alls det är farligt om det inte är för ofta. Min son som är 16 mån har fått smaka cola ibland, han har sett mig dricka det och velat smaka och det har han fått.

Dock är det inget jag ger på nappflaska eller så som han får dricka på kvällen på en helg, utan då får han vatten, mjölk eller saft. Förutom då någon enstaka gång då han fått lite på flaska för att hans morbröder fått och han velat smaka han också.

• Ulf Harrys Farsa

Socker är ju en biologisk produkt utvunnen ur växter (sockerbetor, sockerör, etc) det skulle säkert gå att göra socker av Banan också, cola - banan = socker som socker.

sen finns det ju en mängd sötningsmedel, som flesta är dock modifierat naturligt socker.
  • Tida77

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-10-27 16:45:35 följande:

Socker är ju en biologisk produkt utvunnen ur växter (sockerbetor, sockerör, etc) det skulle säkert gå att göra socker av Banan också, cola - banan = socker som socker.sen finns det ju en mängd sötningsmedel, som flesta är dock modifierat naturligt socker.
    Visst är socker utvunnet ur växter, men det är fortfarande raffinerat- alltså behandlat, och därför mindre naturligt för kroppen.
    Socker som socker stämmer inte alls, det finns mängder av olika sorters socker/stärkelse. Råsocker, rörsocker, fruktos, laktos, glukos osv. Och så maltos, maltodextrin, dextros osv osv som också är sött.

Och att hävda att sötningsmedel är en annan typ av naturligt socker är än värre. Jag vet inte hur alla sötningsmedel framställs, men inte är det ens i närheten av att likna vanligt socker. Vissa är flera hundra gånger sötare än vanligt socker och är helt kemiskt och artificiellt framställt. En helt påhittad produkt som inte är det minsta naturligt. Det är inte "som vanligt socker"!

Som någon skrev ovan, fun light är ett riktigt dundermedel om man vill ta död på myrstackar tex. Så starkt gift är aspartam. Själv får jag migrän och ont i kroppen minst ett dygn efter om jag äter/dricker något med aspartam i.

Det finns två "sötningsmedel" som jag skulle kalla naturliga och det är honung och mese, men det är ju också en definitionsfråga eftersom de bygger på olika naturliga sockerarter, och de är INTE modifierade av människan (om det inte är värmebehandlad honung tex), så de kanske bör gå under benämningen naturligt sötningsmedel eller nåt.

Att hävda att man lika gärna kan dricka cola som äta banan är helt galet enligt mig. Som jag skrev i tidigare inlägg, Cola innehåller INGET som vår kropp behöver eller mår bra av, banan innehåller en hel del som kroppen kan ta tillvara, och det socker som finns i är naturligt och inte modifierat av människan på något vis.
    Även om man enbart ser på sockret i produkterna anser jag att bananen är helt överlägsen colan, just för att det är en helt naturlig produkt.
  • Ulf Harrys Farsa
    Tida77 skrev 2009-10-28 13:36:40 följande:
    Cola innehåller INGET som vår kropp behöver eller mår bra av, banan innehåller en hel del som kroppen kan ta tillvara, och det socker som finns i är naturligt och inte modifierat av människan på något vis.
    innehåller iofs en jävla massa vatten. ;)
    Cola innehåller inget vi behöver, em att ett glas i veckan skulle vara skadligt för ett barn, Näe.
    Själv dricker jag inte cola alls, så Apan kommer inte heller att få cola.
  • Tida77

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-10-28 13:43:59 följande:

innehåller iofs en jävla massa vatten. ;)
    Okej då, det kan jag väl ge med mig om, vatten är ju nyttigt! Fast jag skulle ju ändå vilja påstå att rent vatten är att föredra :)
Svar på tråden Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?