• Forsen

Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?

Min son är 4,5 år och får coca cola ibland... Ungefär 2 ggr i månaden. Inga mängder utan ett glas ungefär.

Min sons pappa (vi bor inte ihop!) är dock på mig, han är skitförbannad, för att jag gör det. Han tycker det är hemskt, nästan barnplågeri, med all koffein som är i.

Jag tror att om man säger nej nej nej till ex coca cola så blir det något förbjudet och lockande för barnet. När barnet blir äldre så kanske de häller i sig coca cola istället? Bättre att man får äta lite godis och dricka lite läsk ibland. I lagom mängd!

Är JAG helt ute och cyklar? Är det så fel att ge sitt barn coca cola??

Mvh Anna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-18 16:00
    Svarar här

Jag ger inte vår son cola "bara för att" Vi har två barn till i familjen (bonusbarn för mig), de är 7 och 9 år gamla. De får välja mellan godis eller lite läsk och då väljer de oftast cola. Min man har aldrig reagerat på cola och gett dem det innan vi träffades. Därför blir det även att min son väljer cola. Jag har försökt få honom att ta Fanta eller Sprite istället när det är prat om läsk (för att tillmötesgå hans pappas önskan), men nej han vill ha cola. Blir det ett nej där med motivationen att det är farligt (som min sons pappa tycker att det är - inte jag) så tror jag det blir något farligt och spännande. Vill bara avdramatisera det hela. Inte prata med mitt barn att det är onyttigt och det är nyttigt osv. De ska inte behöva tänka på det. Jag tycker att socker, cola, te, kaffe m.m. i lagom mängd så är det helt ok!

• Svar på tråden Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?
  • mammamamma

Det är ju sant, lång livserfarenhet kan man kalla "hobbypsykologi".min erfarenhet är att de föräldrar som inte känslomässigt sätter barnens behov främst utan sina egna, oftare ger "socker" som tröst..sätter barnen framför teven från tidig ålder osv... ......

• cavat
    är det extremt att vara vegetarian och vilja ge sitt barn mat utan tillsatser? Då är vi extrema familjen
    Här är en till som tydligen är extrem!! Tråkigt att det numera är onormalt att bry sig om sitt barns hälsa och orka anstränga sig lite extra för vad de stoppar i sig....
  • Trollet Ludenben
    mammamamma skrev 2009-10-18 11:34:59 följande:
    Det är ju sant, lång livserfarenhet kan man kalla "hobbypsykologi".min erfarenhet är att de föräldrar som inte känslomässigt sätter barnens behov främst utan sina egna, oftare ger "socker" som tröst..sätter barnen framför teven från tidig ålder osv... ......
    ok, du får lov att ha din uppfattning även om verkigheten ser helt annorlunda ut för olika familjer.
    Och det säger jag utan att jag satt mina barn vid tv tidigt utan tycker engagemang med barne är viktigt och vi är väldigt restrektiva med socker
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • nano

Jag ät väldigt lite godis som liten och väldigt lite cola (fast vanlig läsk hade vi på helgerna).

Idag är jag absolut en godisråtta och jag älskar cola. Så det spelar nog inte så stor roll tror jag. Tycker inte att det är fel att bjuda på 2 glas cola/månad. Fel om det blir 2 glas i veckan. Sen är det kanske bra om man kan byta just cola mot nån annan läsk.

• Mimmla
    cavat skrev 2009-10-18 11:45:00 följande:
    Här är en till som tydligen är extrem!! Tråkigt att det numera är onormalt att bry sig om sitt barns hälsa och orka anstränga sig lite extra för vad de stoppar i sig....
    Nu får du nog ta och tänka efter lite. Dagens föräldrar är mer kostmedvetna än vad föräldrar någonsin varit. När jag var barn pratades det över huvud taget inte om kolesterol, sockerberoende eller motion. Det är ett tämligen "modernt" påfund och då är det väl märkligt att säga att det "numera" är onormalt att bry sig om ditt barns hälsa. Att bry sig om sitt barns hälsa behöver väl inte vara synonymt med att äta vegetarisk kost, aldrig använda sig av halvfabrikat och baka allt bröd själv? Vet du om att man på BVC stöter på 2-åringar med undervikt till följd av "fettskräcken" i samhället. Dessa föräldrar tänker på sina barns hälsa, men effekten blir tyvärr den motsatta.
  • Minisen
    Forsen skrev 2009-10-18 09:51:59 följande:
    Har du själv skaffat barn??
    Nej, hur så???

Jag kan inte få barn.
    Där emot är jag förskolelärare så jag menar att jag har viss erfarenhet av barn ändå...

Jag undrar ofta varför man "skaffar", som du säger, barn med någon när man inte delar varandras uppfattning om hur barnen ska uppfostras... Iaf. i det stora hela...

Och om man nu "råkar" bli med barn har man oftast 9 månader på sig att prata igenom det grundläggande, så att barnet slipper hamna i kläm.

Hoppas att du känner dig nöjd med mitt svar.
  • Forsen
    Minisen skrev 2009-10-18 12:06:17 följande:
    Nej, hur så???Jag kan inte få barn.Där emot är jag förskolelärare så jag menar att jag har viss erfarenhet av barn ändå...Jag undrar ofta varför man "skaffar", som du säger, barn med någon när man inte delar varandras uppfattning om hur barnen ska uppfostras... Iaf. i det stora hela...Och om man nu "råkar" bli med barn har man oftast 9 månader på sig att prata igenom det grundläggande, så att barnet slipper hamna i kläm.Hoppas att du känner dig nöjd med mitt svar.
    Jag frågade dig det eftersom det kanske hade gett dig svar på din fråga Jag var väldigt snusförnuftig innan jag fick barn nämligen. Ja jag ska aldrig göra så å så när jag får barn osv. Sen när barnet kom och växer upp så ändras mycket. Jag är inte alls lika hård i min uppfostran som jag hade tänkt mig exempelvis. Barnet var i alla fall inte planerat, men när jag fick reda på att jag var gravid så ville jag behålla det! Tänkte att det skulle ordna sig. Ung och dum kanske? Naiv? Vet inte, men nu är han här och jag och pappan har båda ändrats åt olika håll kan man säga.
  • Minisen
    Minisen skrev 2009-10-18 12:06:17 följande:
    Nej, hur så???Jag kan inte få barn.Där emot är jag förskolelärare så jag menar att jag har viss erfarenhet av barn ändå...Jag undrar ofta varför man "skaffar", som du säger, barn med någon när man inte delar varandras uppfattning om hur barnen ska uppfostras... Iaf. i det stora hela...Och om man nu "råkar" bli med barn har man oftast 9 månader på sig att prata igenom det grundläggande, så att barnet slipper hamna i kläm.Hoppas att du känner dig nöjd med mitt svar.
    Däremot kan jag säga att redan när vi blev tillsammans som 15åringar började vi diskutera hur vi skulle göra eller inte med våra kommande barn.

Så om din fråga igentligen var om vi diskuterade innan vi fick barn så kan jag säga att det har vi gjort i oändlighet... Och vi delar varandras värderingar i det stora hela.
  • Bite me
    är det extremt att vara vegetarian och vilja ge sitt barn mat utan tillsatser? Då är vi extrema familjen
    Du kan ju inte påstå att normen i vårat samhälle är att vara vegetarian, inte äta halvfabrikat o att baka eget bröd istället för att köpa?
  • Undret Gilan
    mammamamma skrev 2009-10-18 11:34:59 följande:
    Men vilka fördomar! Så alla som låter sina barn enbart få morötter som lördagsgodis ägnar mycket tid åt sina barn?
    ~~¤*Förlovad*¤~~
Svar på tråden Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?