• Forsen

Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?

Min son är 4,5 år och får coca cola ibland... Ungefär 2 ggr i månaden. Inga mängder utan ett glas ungefär.

Min sons pappa (vi bor inte ihop!) är dock på mig, han är skitförbannad, för att jag gör det. Han tycker det är hemskt, nästan barnplågeri, med all koffein som är i.

Jag tror att om man säger nej nej nej till ex coca cola så blir det något förbjudet och lockande för barnet. När barnet blir äldre så kanske de häller i sig coca cola istället? Bättre att man får äta lite godis och dricka lite läsk ibland. I lagom mängd!

Är JAG helt ute och cyklar? Är det så fel att ge sitt barn coca cola??

Mvh Anna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-18 16:00
    Svarar här

Jag ger inte vår son cola "bara för att" Vi har två barn till i familjen (bonusbarn för mig), de är 7 och 9 år gamla. De får välja mellan godis eller lite läsk och då väljer de oftast cola. Min man har aldrig reagerat på cola och gett dem det innan vi träffades. Därför blir det även att min son väljer cola. Jag har försökt få honom att ta Fanta eller Sprite istället när det är prat om läsk (för att tillmötesgå hans pappas önskan), men nej han vill ha cola. Blir det ett nej där med motivationen att det är farligt (som min sons pappa tycker att det är - inte jag) så tror jag det blir något farligt och spännande. Vill bara avdramatisera det hela. Inte prata med mitt barn att det är onyttigt och det är nyttigt osv. De ska inte behöva tänka på det. Jag tycker att socker, cola, te, kaffe m.m. i lagom mängd så är det helt ok!

• Svar på tråden Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?
  • Ulf Harrys Farsa

Vatten är kanske bättre, men cola 2ggr i månaden är nog helt okej.
    mycket bättre än att släpa ungarna till McDonalds 3ggr / vecka som många gör.

• Morkullan

Skulle aldrig ge barnen läsk eller annan skitmat överhuvudtaget! Vill inte att de ska äta socker! Vill att de ska äta hälsosam mat och dryck och bli friska och sunda!

• tessepesse
    Morkullan skrev 2009-10-19 00:33:36 följande:
    Skulle aldrig ge barnen läsk eller annan skitmat överhuvudtaget! Vill inte att de ska äta socker! Vill att de ska äta hälsosam mat och dryck och bli friska och sunda!
    du tror inte de kan vara friska o sunda även om man fuskar ibland? som om du aldrig gör det? ett glas vin? fettiga såser? (resturang) kex o ost bricka? de e inte så hälsosamt sånt helller som vanliga skräpmat!
  • Mandi74
    Morkullan skrev 2009-10-19 00:33:36 följande:
    Frisk och sund blir man om man äter en varierad kost, dvs det är inte bra att äta för mycket av nått eller för lite av något annat.
  • 5busar

Det är upp till dig som förälder om vad du tycker är okey men jag håller personligen med barnets far om att cola inte är bra.
    Jag har 5 bonusbarn som är mellan 5 och 15 år äldre än mina barn och de fick dricka cola men jag lärde mina från början att jag ansåg att det var fel och att det inte är bra för dem, idag är mina egna älsta barn 19,18 och 13 och de dricker fortfarande inte cola utan väljer andra drycker.

• Mosaik31
    5busar skrev 2009-10-19 01:45:33 följande:
    Det är upp till dig som förälder om vad du tycker är okey men jag håller personligen med barnets far om att cola inte är bra. Jag har 5 bonusbarn som är mellan 5 och 15 år äldre än mina barn och de fick dricka cola men jag lärde mina från början att jag ansåg att det var fel och att det inte är bra för dem, idag är mina egna älsta barn 19,18 och 13 och de dricker fortfarande inte cola utan väljer andra drycker.
    haha förlåt om jag skrattar men går du verkligen på den lätta?

såklart att dina ungar väljer annan dricka för du har tutat i dom det så du inte blir besviken o lessen på dom
    såfort du är borta eller dom är ute gissa om Cocacolan kommer fram då det kan jag sätta pengar på

ja jösses den här tråden är verkligen intressant enda ni föräldrar gör är att skapa monster till barn och så fort dom blir äldre och kommer till åldern då dom får egen veckopeng då handlar allt om godis och allt dom inte får äta
    risken är stor oxå att det blir trots över det hela mamma vill inte att jag ska äta detta bra då äter jag det för o retas vilket i slutändan leder till övervikt

T.S slutligen ge ditt barn Cocacola
  • Forsen
    sofmo skrev 2009-10-18 22:16:05 följande:
    Jag tycker inte det är farligt om han bara får så sällan som du skriver! Och ni verkar ju ha en vettig syn på det hela eftersom du skriver att de äldre barnen får välja mellan cola och godis. Säger pappan till sonen att det är farligt med cola? För om han gör så är det ju galet, då får pojken en konstig syn på vad som är farligt! Men att prata om vad som är nyttigt och inte nyttigt kan man ju göra i den åldern anser jag. På rätt nivå. Och de fattar mer än vi tror. Att sånt som är sött inte är bra för tänderna och att man måste bortsta extra noga etc. Och att förklara att man kan må illa om man dricker för mycket cola!
    Ja han säger till sonen att det är farligt med cola! Så nu har min son fått någon jäkla hang-up på just cola! Inte med mig, men enligt hans far så är det det enda han pratar om hemma hos honom. "Jag får dricka cola hos mamma", "om inte jag får cola så gillar inte jag dig" osv osv. Håller inte på så hos mig har jag sagt till hans pappa. Då tolkar han det som att jag föder honom på cola (typ!) så han behöver inte hålla på så. Det är ofta som vi går ut och äter utan att barnen ska få läsk till. Valet är då vatten eller mjölk. Inga problem där. Han accepterar det (om än liiite besviken) men håller inte på som till pappa...

Jag tycker, precis som du, att man kan säga till ett barn att godis inte är bra för tänderna och att de måste borstas extra noga efter det. Eller att om man äter för mycket godis så kan man få ont i magen. Men jag skulle ALDRIG prata om att man blir tjock utav socker!
  • Forsen
    Amine skrev 2009-10-18 22:35:19 följande:
    Jag kan inte för mitt liv begripa hur det kan finnas så många fixerade människor. Måttliga mängder, lagom ofta, var finns proportionerna?! Inte konstigt att väldigt många människor i vårt samhälle har ätstörningar när man har läst denna tråd. Hoppas att ni inser vilket osunt förhållande era barn får till mat -nyttig och onyttig.
    Precis!!
  • cissi24

Här dricker vi inte cola alls. Men dottern får ibland läsk sällsynt, knappt en gång i månaden.

Eftersom pojkens pappa inte vill att han dricker Cola så är det ju något du får respektera. För tänk om han skulle ge han något du ej vill o han bara struntar i det. Så när det gäller ett barn tycker jag att du får vara tillmötesgående..bättre det än att du o pappan ska bråka om den sådan barnslig sak som Cola.

Alt för att slippa det här är ju att ni helt enkelt inte köper hem någon Cola alls till någon av barnen. Så när de får välja mellan läsk o godis så får de antingen fanta, sprite mm.

Svårare än så är det ju faktiskt inte. Och då kanske en del tycker att det är hemskt mot de andra barnen i familjen att inte de får dricka Cola..om de nu vill ha Cola så kanske de kan göra det hos sin mamma istället eller hur?

• Forsen
    JezzyLane skrev 2009-10-18 20:50:10 följande:
    Vad har pappan för motivation till att sonen absolut inte ska få smaka cola?
    Att det innhåller koffein och att det inte finns något nyttigt alls i cola. Cola vätskar ur kroppen.

Håller med honom. Det finns inget nyttigt i cola! Men äh, jag vet inte om jag har blivit någon motpol mot hans "inget godis, lite kolhydrater, ingen sött, absolut inget kött" leverne. Att min son ska få ett okomplicerat förhållande till mat. Jag har växt upp med en mamma som ofta sa att tjocka människor är äckliga och fula. Hon har ofta sagt till mig när jag var liten att "se, så tjocka dom är". Jag började banta första gången när jag gick i 4:an. Inga problem för min mamma att jag kokade soppa på tomat och vitkål som jag skulle äta under tiden jag bantade! Har ÄNTLIGEN kommit ur mitt sjuka förhållningssätt till mat. Förr åt jag ingen fett, lite kolhydrater, inget socker, tränade sjukligt mycket. Fick jätte problem med magen, men den har sakta men säkert börjat fungera någorlunda normalt igen Därför vill jag ge min son nyttig mat. En väl sammansatt kost på fett, proteiner och kolhydrater. Att vitt socker är okej, men bara ibland och i en lagom mängd. Fast jag säger inte det verbalt till honom. Jag visar genom vårt sätt att leva. Pratar inte om tjocka eller smala människor. Jag vill bara att pappan till barnet ska sluta prata om mat, socker och vikt. Sen får han leva sitt liv med vår son hur han vill och så får han sluta styra vårt liv per telefon och sms.
Svar på tråden Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?