• Forsen

Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?

Min son är 4,5 år och får coca cola ibland... Ungefär 2 ggr i månaden. Inga mängder utan ett glas ungefär.

Min sons pappa (vi bor inte ihop!) är dock på mig, han är skitförbannad, för att jag gör det. Han tycker det är hemskt, nästan barnplågeri, med all koffein som är i.

Jag tror att om man säger nej nej nej till ex coca cola så blir det något förbjudet och lockande för barnet. När barnet blir äldre så kanske de häller i sig coca cola istället? Bättre att man får äta lite godis och dricka lite läsk ibland. I lagom mängd!

Är JAG helt ute och cyklar? Är det så fel att ge sitt barn coca cola??

Mvh Anna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-18 16:00
    Svarar här

Jag ger inte vår son cola "bara för att" Vi har två barn till i familjen (bonusbarn för mig), de är 7 och 9 år gamla. De får välja mellan godis eller lite läsk och då väljer de oftast cola. Min man har aldrig reagerat på cola och gett dem det innan vi träffades. Därför blir det även att min son väljer cola. Jag har försökt få honom att ta Fanta eller Sprite istället när det är prat om läsk (för att tillmötesgå hans pappas önskan), men nej han vill ha cola. Blir det ett nej där med motivationen att det är farligt (som min sons pappa tycker att det är - inte jag) så tror jag det blir något farligt och spännande. Vill bara avdramatisera det hela. Inte prata med mitt barn att det är onyttigt och det är nyttigt osv. De ska inte behöva tänka på det. Jag tycker att socker, cola, te, kaffe m.m. i lagom mängd så är det helt ok!

• Svar på tråden Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?
  • riskakan
    Esmiso skrev 2009-10-18 15:34:40 följande:
    Jag undrar: Ni som tycker att ts är så sund och att pappan är extrem och borde backa i denna fråga. Varför är det pappan som ska backa? Läska är inte nyttigt för NÅGON, allra minst barn. I detta fallet har ju pappan rätt.
    Fast det handlar väl inte om att "backa" i det här fallet. Pappan behöver inte ge barnet läsk. Och det bör ändå inte ges i för stora mängder.
    Men varför ska han lägga sig i vad mamman ger barnet - två gånger i månaden - när de inte ens lever ihop längre?

Det finns mycket som inte är nyttigt eller nödvändigt. Pappan ger säkert barnet nåt som TS tycker är "onödigt". En glass för mycket i månaden eller spelar dataspel 5 min för länge varje kväll - vem vet?

Vem bestämmer vilka krav som är "rimliga"?
  • Esmiso
    riskakan skrev 2009-10-18 15:44:49 följande:
    Fast det handlar väl inte om att "backa" i det här fallet. Pappan behöver inte ge barnet läsk. Och det bör ändå inte ges i för stora mängder. Men varför ska han lägga sig i vad mamman ger barnet - två gånger i månaden - när de inte ens lever ihop längre? Det finns mycket som inte är nyttigt eller nödvändigt. Pappan ger säkert barnet nåt som TS tycker är "onödigt". En glass för mycket i månaden eller spelar dataspel 5 min för länge varje kväll - vem vet? Vem bestämmer vilka krav som är "rimliga"?
    nu skrev ju TS att han var "extrem" och inte tillät tv spel etc. Men jag kan ändå förstå att man som skild förälder oroar sig över sådana här saker.
  • riskakan
    Esmiso skrev 2009-10-18 15:46:49 följande:
    nu skrev ju TS att han var "extrem" och inte tillät tv spel etc. Men jag kan ändå förstå att man som skild förälder oroar sig över sådana här saker.
    Visst, men om har väldigt specifika krav och inte kan släppa på kontrollen alls, eller kompromissa, blir det svårt att få det att fungera.
  • Esmiso
    riskakan skrev 2009-10-18 15:52:53 följande:
    Visst, men om har väldigt specifika krav och inte kan släppa på kontrollen alls, eller kompromissa, blir det svårt att få det att fungera.
    Men varför ska HAN bara kompromissa? Det är ju inte världens undergång eller ens särskilt svårt att INTE ge läsk. Jag fattar verkligen inte...
  • lovelylocks

assåååå jag tycker det just ÄR en sund inställning till mat, ni andra verkar ju mer ha en "sund" inställning till gift? Hela bilden är ju helt skev! hur kan man kalla ngn som försöker leva sunt i vårt förjävligt osunda samhälle för extrem? Hur kan man tro att mat som är pulveriserad, bröd som innehåller mer socker och E:n än vad det är nyttigt, är näringsrik föda till ett barn som växer? OMG välkommen till världen bak o fram.

Bite me skrev 2009-10-18 09:52:10 följande:

Hon verkar "normalt" funtad, han verkar helt klart extrem, vegetarian, hembakat bröd o reagerar på läsk två gånger i månaden, inte en helt sund inställning till mat om du frågar mig, vilket ts ju gjorde då hon öppnade en tråd. Utöver det vill han ju tvinga på ts hans värderingar, fastän de är ex.
  • Forsen
    Esmiso skrev 2009-10-18 15:56:06 följande:
    Men varför ska HAN bara kompromissa? Det är ju inte världens undergång eller ens särskilt svårt att INTE ge läsk. Jag fattar verkligen inte...
    Han behöver inte kompromissa. Bara att jag lever mitt liv med mina regler när min son är här hos mig och så får hans pappa göra det också. Jag tycker det är jättebra att min son får hembakat bröd hos sin pappa när jag inte har tid eller ork just nu att alltid ha det hemma hos mig.
  • Esmiso
    Forsen skrev 2009-10-18 16:03:32 följande:
    Han behöver inte kompromissa. Bara att jag lever mitt liv med mina regler när min son är här hos mig och så får hans pappa göra det också. Jag tycker det är jättebra att min son får hembakat bröd hos sin pappa när jag inte har tid eller ork just nu att alltid ha det hemma hos mig.
    vad bra
  • Rulltrappa

nej, jag har svårt att tro att man blir fucked for life av 2 glas cola i månaden som barn.

• Plasmider

Om man nu skulle förbjuda allt som vore farligt, vad kan man då äta ?
    Trikiner i griskött, steroider i nöt, kemikalier i både fukt, grönt och fisk...
    Socker i det mesta, mättat fett och kolestorol... Sen ska man ju motionera och skratta varje dag. Bilar släpper ut för mycket avgaser och barn som bor i stan har lättare för att få astma. Till och med vatten kan vara skadligt om det blir för mycket av det. Grön eller röd mjölk ? eller finns det steroider eller rester av kemikalier i det med ? Vem vet vad dom kossorna har fått i sej. Ska nog flytta ut långt på landet, utan el eller annat skadligt, cykla när man ska någonstans och odla all min egna mat. Och för allt i världen, glöm nu inte att vara lyckliga också.

• Esmiso
    Plasmider skrev 2009-10-18 16:33:47 följande:
    Om man nu skulle förbjuda allt som vore farligt, vad kan man då äta ? Trikiner i griskött, steroider i nöt, kemikalier i både fukt, grönt och fisk... Socker i det mesta, mättat fett och kolestorol... Sen ska man ju motionera och skratta varje dag. Bilar släpper ut för mycket avgaser och barn som bor i stan har lättare för att få astma. Till och med vatten kan vara skadligt om det blir för mycket av det. Grön eller röd mjölk ? eller finns det steroider eller rester av kemikalier i det med ? Vem vet vad dom kossorna har fått i sej. Ska nog flytta ut långt på landet, utan el eller annat skadligt, cykla när man ska någonstans och odla all min egna mat. Och för allt i världen, glöm nu inte att vara lyckliga också.
    Så då är det bättre att skita i det och ge barnen all möjlig skräpmat då? Eller vad menar du???
Svar på tråden Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?