• Forsen

Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?

Min son är 4,5 år och får coca cola ibland... Ungefär 2 ggr i månaden. Inga mängder utan ett glas ungefär.

Min sons pappa (vi bor inte ihop!) är dock på mig, han är skitförbannad, för att jag gör det. Han tycker det är hemskt, nästan barnplågeri, med all koffein som är i.

Jag tror att om man säger nej nej nej till ex coca cola så blir det något förbjudet och lockande för barnet. När barnet blir äldre så kanske de häller i sig coca cola istället? Bättre att man får äta lite godis och dricka lite läsk ibland. I lagom mängd!

Är JAG helt ute och cyklar? Är det så fel att ge sitt barn coca cola??

Mvh Anna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-18 16:00
    Svarar här

Jag ger inte vår son cola "bara för att" Vi har två barn till i familjen (bonusbarn för mig), de är 7 och 9 år gamla. De får välja mellan godis eller lite läsk och då väljer de oftast cola. Min man har aldrig reagerat på cola och gett dem det innan vi träffades. Därför blir det även att min son väljer cola. Jag har försökt få honom att ta Fanta eller Sprite istället när det är prat om läsk (för att tillmötesgå hans pappas önskan), men nej han vill ha cola. Blir det ett nej där med motivationen att det är farligt (som min sons pappa tycker att det är - inte jag) så tror jag det blir något farligt och spännande. Vill bara avdramatisera det hela. Inte prata med mitt barn att det är onyttigt och det är nyttigt osv. De ska inte behöva tänka på det. Jag tycker att socker, cola, te, kaffe m.m. i lagom mängd så är det helt ok!

• Svar på tråden Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?
  • Mary Lo

Jag bryr mig inte om hur andra gör men själv skulle jag inte ge min 4-åring coca-cola. Nej.

• Tida77

Vad är det som är så svårt att förstå???

Vissa tycker det är ok, vissa inte. Alla gör väl som de vill.
    Ge era ungar cola, godis och vilket skit ni vill, jag bryr mig inte, det är era liv och era barns liv. Jag kan delge mina kunskaper eller ge råd om någon är intresserad, men i övrigt bryr jag mig inte vad andra gör.

Men varför tror ni att vi som väljer bort dylikt är
    *totalt dumma i huvudet
    *har eller kommer få barn som är butansniffande rånare som kommer att vara feta och drogberoende, sockerberoende och allmänt få ätstörningar så fort de flyttat? Å, glömde att de ska få dålig självkänsla och bli allmänt kajko som individer.

Alla får väl göra som de vill. Håna inte andras åsikter. Jag hånar inte er som inte tycker som jag, så varför ska ni slänga ur er skit om mig och de som tycker som jag? Och om mina barns framtid som ni inte har en aning om?

Mina åsikter är inte tagna ur luften, inte baserade på "jag lever ju så varför skulle inte mina ungar överleva om de äter ditten eller datten", de är baserade på forskning, fakta och noga översedda källhänvisningar om näringsinnehåll, matsmältning, hur olika kemiska ämnen påverkar kroppen osv.
    Samt avsaknad av forskning på kemiska ämnen.
    Jag skulle vilja påstå att jag besitter en hel del kunskap på området och på den har jag baserat mina åsikter. Jag respekterar att andra inte skaffar sig kunskapen, har intresset för det, inte bryr sig, struntar i det eller lever enligt vad livsmedelskedjorna vill att vi ska äta, och jag anser mig även vara berättigad av respekt tillbaka!

• cavat

Undret Gilan skrev 2009-10-19 15:05:12 följande:

Men det vet du väll läskr och framförallt Cola är dödligt för små oskyldiga barn. Det är sååå mycket bättre att byta ut den mot ex Fun Light. Inget socker eller koffein som ger barnen en knäpp, Fun lighten kan man därför även använda på veckorna.
    Förstår inte varifrån du (och många, många andra) drar slutsatsen att bara för att man undviker ge barnen produkter med socker i så ger man dem automatiskt i stället produkter med konstgjorda sötningsmedel?? Vem har sagt/skrivit detta? Tycker det är väldigt konstigt att man drar sådana slutsatser.
  • Liiza

Vår kille är snart 4 år och han får ett glas läsk
    när vi dricker ett glas läsk, en-två gånger per månad ungefär.

• Liiza

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-10-20 16:13:52 följande:

Banan innehåller sjukt mycket socker och det trycker ju varenda förälder i sina ungar.
    ganska mycket socker i russin också, och det ger många sina barn...

Men, undra om det är sockret som är det dåliga i läsk, kanske kolsyran är värre?
  • tessepesse

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-10-20 16:13:52 följande:

Banan innehåller sjukt mycket socker och det trycker ju varenda förälder i sina ungar.
    majs är inte heller så nyttigt!
  • mammacarro

Jag ger mina barn som e 5 o 3 år cola till godiset på lördagar o så till pizza som vi hämtar, o det händer kanske 1 gång i månaden. Inte något fel i att ge barnen läsk tycker jag, bara det inte går till överdrivt.

Dom e lika trötta ändå om man ger dom lite cola eller inte

• Esmiso
    cavat skrev 2009-10-20 14:33:07 följande:
    Undret Gilan skrev 2009-10-19 15:05:12 följande: Förstår inte varifrån du (och många, många andra) drar slutsatsen att bara för att man undviker ge barnen produkter med socker i så ger man dem automatiskt i stället produkter med konstgjorda sötningsmedel?? Vem har sagt/skrivit detta? Tycker det är väldigt konstigt att man drar sådana slutsatser.
    håller med!!!
  • Birka

Man blir ju inte beroende av något man dricker/äter en gång i veckan max... Är man alkoholist om man tar ett glas vin per helg då??

Jag låter min dotter, 3 år!!! gammal dricka cola eller vad hon nu vill ha för läsk någon gång per helg, hon dricker ju iof inte mer än 1 dl kanske...
    Sen hon blev intresserad av sötsaker och onyttigheter (som godis, läsk, chips mm) så har hon fått smakat. Jag tror som flera andra här att det är bra att avdramatisera det hela, det verkar iaf ha fungerat på min dotter. Hon är inte beroende av socker eller överviktig!

Svar på tråden Gör jag fel som ger min 4-åring Coca Cola?