Emmli 84 skrev 2009-10-25 11:39:57 följande:
Till Zaaandra: Det känns som det din son klarar, klarar inte min och tvärtom! Sonen kan alla färger,
t.om. turkos och andra lite svårare färger. Han kan skriva sitt namn med magnetbokstäver och känner igen ord som vi skriver t.ex. dator. Men han kan inte rita eller skriva själv. Hans finmotorik är nog inte den bästa än. Han kan räkna till 20 och sen säger han 50 och 100! Stått upp och kissat har han gjort sen han var 3,5 år. Imopnerande att din son kan bre en macka. Det är inte det lättaste!Tycker du inte att det är jobbigt att han inte kan aktivera sig själv? Är du inte orolig för det? Jag är det. Jag vill så gärna att han ska vara en självständig individ som kan ta initiativ till egna aktiviteter och komma med förslag. Jag försöker fråga honom vad han vill ha till mat ibland, vilken tröja han vill ha, vilket spel han vill spela osv. men han har sällan någon åsikt. Lite sorgligt tycker jag. Jag märker ju på dagis att han inte får göra samma saker som de andra som uttrycker sin önskan om att t.ex sitta vid datorn eller följa med och hämta maten från skolan osv.
Jo men jag tror det där är olika som sagt. Han kan några färger men blandar lätt ihop några. Men är det verkligen vanligt att man kan skriva sitt namn vid 4 års ålder? Jag tror faktiskt inte jag kunde de. Jag menar innan man börjar skolan bör man ju kunna de, kunna bokstäver osv...
Ja de där med o räkna ja, hoppar över några siffor, helt plötsligt är vi på 50 ja :)
Sonen min är lite så när man frågar han, kan du tex räkna till 10?
Så larvar han o inte riktigt vill, blir generad liksom :/
Men hur mkt ska man träna på sånt då egentligen? Mkt lär dom sig på dagis.
Jag kommer på mig att jag inte låter han göra för mkt ibland, man tänker lätt att de kan han ändå inte liksom :/ Men om man låter han så blir man riktigt impad o förvånad, han lär sig ju mkt på dagis :)
Jo de med att han har svårt att aktivera sig har jag funderat en del över.
De är rätt jobbigt när han sk ava en igel på lillasyster som just nu tränar på o gå med gåvagn osv, han ska va där vid henne, gärna i vägen men antar sånt ger sig med tiden antar jag. Man tycker att hans ka tycka de ska va kul o gå in på sitt rum o leka med bilar eller nått sånt men de verkar han inte tycka.
Vill gärna se mkt på tv/film vilket inte jag tycker är det bästa.
Vi går ju ut o leker o så, men sen när man kommer in känns de som han ändå inte är nöjd, liksom då har man ju lekt/varit med han, lite måste väl en 4,5 åring klara sig själv? Jag vet inte, de är mitt första barn. Barn är ju bara barn o man kan ju inte ställa för mkt krav. Hans favoritsysselsättning är nog att rita just nu iaf.
Fritt på papper och även i målarbok.
På dagis tar han för sig mkt, lite väl mkt kanske hehe.
Han är ganska aktiv av sig, alltså han har svårt att va still o va tyst, de ska hända saker hela tiden men han har svårt för att leka själv o vara själv.
Han ska liksom ha uppärksamheten hela tiden, tar grejer från syster hela tiden osv...