• Emmli 84

Vad ska 4 åring kunna?

Jag vet att alla barn är individuella och utvecklas i olika takt men jag och sambon diskuterade häromdagen vår rädsla för att vår 4 åring inte riktigt hänger med. Jag har svårt att sätta fingret på exakt på vilket sätt men känner ändå att andra 4 åring verkar kunna klara sig rätt mycket själva. Jag tog upp frågan med min väninna som har två barn (dock i tonåren) varpå hon nästan blev förbannad och sa att vi krävde alldeles för mycket av vår "lilla" 4 åring. Nu vill jag höra era åsikter. Vad kan/kan inte era 4 åringar?

* Påklädning
    * Tvätta händer och mun
    * Äta utan att kladda ner hela bordet, golvet och kläderna
    * Toalett eller blöja
    * Leka/aktivera sig själv en stund ibland
    * Rita, skriva, pärla
    * Cykla, ta fart med gungan
    * Dragkedja, knappar, snören i midjan
    * Annat

Vad kollar dom på 4 års kontrollen mer än syn och hörsel?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-06 12:37
    Nu har det varit utvecklingssamtal på dagis och våra farhågor besannades väl till viss del. Vissa dagar fungerar det bra men andra dagar är det totalstopp. Vi får fortsätta hålla ögon och öron öppna och prata lite mer med bvc på 4 års kontrollen.

• Svar på tråden Vad ska 4 åring kunna?
  • ludicrous

Dotter blir fyra i januari

*Påklädning- Japp, men jädrans vilken tid det tar, hon "ska bara"

* Tvätta händer och mun- Ja

* Äta utan att kladda ner hela bordet, golvet och kläderna- Ja då

* Toalett eller blöja- Toa, blev blöjfri vid 2.5 år

* Leka/aktivera sig själv en stund ibland- Mm. stänger dörren och radar upp gosedjur och dockor

* Rita, skriva, pärla- Hon är väldigt intresserad av bokstäver och kan flera, kan skriva lite med guide

* Cykla, ta fart med gungan - Faktiskt inte! ren lathet från oss kanske ;D

* Dragkedja, knappar, snören i midjan- Knyter som en tok.

* Annat - Ja massor :) ;D

• Emmli 84
    ludicrous skrev 2009-10-26 20:56:24 följande:
    Dotter blir fyra i januari *Påklädning- Japp, men jädrans vilken tid det tar, hon "ska bara"
    Känner igen det där! Det ska ta så in i bomben lång tid. Vi har försökt att ställa äggklockan och faktiskt tagit på oss och gått ut i trapphuset men hittills biter ingenting. Han blev helt förkrossad när vi gick ut i trapphuset och vi gick in igen och försökte förklara att om du klär på dig kläderna direkt utan att tramsa/leka så hinner du följa med med det hjälpte inte. Så fort vi kom in igen så slutade han gråta och fortsatte leka. Han tog INTE på sig kläderna. Suck!
  • vermilion
    Emmli 84 skrev 2009-10-24 09:51:52 följande:
    Jag vet att alla barn är individuella och utvecklas i olika takt men jag och sambon diskuterade häromdagen vår rädsla för att vår 4 åring inte riktigt hänger med. Jag har svårt att sätta fingret på exakt på vilket sätt men känner ändå att andra 4 åring verkar kunna klara sig rätt mycket själva. Jag tog upp frågan med min väninna som har två barn (dock i tonåren) varpå hon nästan blev förbannad och sa att vi krävde alldeles för mycket av vår "lilla" 4 åring. Nu vill jag höra era åsikter. Vad kan/kan inte era 4 åringar?* Påklädning* Tvätta händer och mun* Äta utan att kladda ner hela bordet, golvet och kläderna* Toalett eller blöja* Leka/aktivera sig själv en stund ibland* Rita, skriva, pärla* Cykla, ta fart med gungan* Dragkedja, knappar, snören i midjan* AnnatVad kollar dom på 4 års kontrollen mer än syn och hörsel?
    Min fullt normala 5,5-åring:

Klä på sig själv kan han, men vill inte gärna.

Tvätta sig kan han.

Äta utan att kladda ner, njae.. det spills nästan varje gång.

Blöja fortfarande på natten.

Leka själv kan han, en liten stund.

Ritar, skriver, läser och pärlar.

Kan inte cykla utan stödhjul eller ge fart själv när han gungar (mest för att han inte vill prova nån gång).

Kan stänga dragkedjor och dom flesta knappar.
    ♥ Adam och lillflickan 100101 ♥
  • Emmli 84
    vermilion skrev 2009-10-27 14:40:32 följande:
    Min fullt normala 5,5-åring: Klä på sig själv kan han, men vill inte gärna. Tvätta sig kan han. Äta utan att kladda ner, njae.. det spills nästan varje gång. Blöja fortfarande på natten. Leka själv kan han, en liten stund. Ritar, skriver, läser och pärlar. Kan inte cykla utan stödhjul eller ge fart själv när han gungar (mest för att han inte vill prova nån gång). Kan stänga dragkedjor och dom flesta knappar.
    Känns skönt att läsa att vi inte är ensamma för när man hämtar på dagis och ser att alla andra barnen är rena efter frukost, lunch och mellis medan vår son har mat på halva tröjan och ibland i håret så undrar man ju om allt står rätt till. Klär du på din son om han inte vill eller får han göra det själv? Jag har inget emot att hjälpa sonen ibland men vill ju att han ska klara det själv om vi inte finns till hands t.ex. på dagis eller om vi behöver klä på oss själva. Är du orolig för att han fortfarande har nattblöja? Har ni provat att vara utan? Går han på dagis eller 6 års grupp på skolan?
  • Zaaandra

Emmli 84 skrev 2009-10-26 13:44:54 följande:

Jag känner igen det där med att vi har varit ute och lekt och sen när vi kommer in verkar han ändå inte riktigt nöjd. Jag försöker ibland säga att nu har vi varit iväg och haft skoj och lekt som du tycker är roligt men nu måste faktiskt jag också få tid att laga mat eller ta hand om tvätten men det är förstås svårt för en 4 åring att förstå det. Min sambo kom med förslaget (urdumt om du frågar mig) att om vi försöker vara hemma så lite som möjligt och aktivera sonen så mycket som möjligt med badhus, lekland, promenader, besök hos andra osv. så kommer vi ju ifrån problemet men jag håller absolut inte med. Så kan man ju inte ha det! Vi måste ju kunna vara hemma ibland och sköta hushållssysslor eller bara vara. Jag vill kunna sy, läsa en bok, sitta vid datorn, prata i telefon eller nåt annat en lite stund ibland och då känna att sonen faktiskt klara sig själv och att han inte känner sig bortkörd. Nu får jag nästan alltid dåligt samvete när jag försöker mota in honom i hans rum och föreslå en massa saker som han kan hitta på när han ändå inte vill.Vi har fått "order" från förskolan att träna på "pyssliga" saker eftersom sonen sällan sitter still och gör sånt på förskolan. De vill att vi ska träna både hemma och där så därför försöker vi sitta en stund varje dag med pärlor, pennor/papper, deg, klistermärken eller någon annan lugn aktivitet. Nästa vecka är det utvecklingssamtal och det ska bli spännande att se om de har märkt någon förändring. Här hemma har vi kanske märkt en liten, liten förändring men ändå inte som vi hade önskat. Han sitter inte still och koncentrerar sig mer än kanske 1-2minuter.
    Nej man kan inte åka i väg varje dag o hitta på nått. Barn måste få ha lite smått tråkigt ibland med :/ De är ju bara verkliga livet! :) hehe
    Koncentrationen är inte den bästa här heller men längre än 2 min kan han allt.
    Vi var nyss i en park o lekte, då började han visst slåss med en annan unge, var väl inte på sånt allvar men ja sånt är jobbigt! Mkt bajs o kiss prat o annat spydigt kommer ur munnen. Han går med dom som är ett år yngre på dagis för det mesta o antar att de är frånd om de kommer för inet höll han på o snackade så dår för 1 år sen :/ Men annars kan barnen mer än vad man tror :)
  • Mylla

Emmli 84 skrev 2009-10-26 13:44:54 följande:

Jag känner igen det där med att vi har varit ute och lekt och sen när vi kommer in verkar han ändå inte riktigt nöjd. Jag försöker ibland säga att nu har vi varit iväg och haft skoj och lekt som du tycker är roligt men nu måste faktiskt jag också få tid att laga mat eller ta hand om tvätten men det är förstås svårt för en 4 åring att förstå det. Min sambo kom med förslaget (urdumt om du frågar mig) att om vi försöker vara hemma så lite som möjligt och aktivera sonen så mycket som möjligt med badhus, lekland, promenader, besök hos andra osv. så kommer vi ju ifrån problemet men jag håller absolut inte med. Så kan man ju inte ha det! Vi måste ju kunna vara hemma ibland och sköta hushållssysslor eller bara vara. Jag vill kunna sy, läsa en bok, sitta vid datorn, prata i telefon eller nåt annat en lite stund ibland och då känna att sonen faktiskt klara sig själv och att han inte känner sig bortkörd. Nu får jag nästan alltid dåligt samvete när jag försöker mota in honom i hans rum och föreslå en massa saker som han kan hitta på när han ändå inte vill.Vi har fått "order" från förskolan att träna på "pyssliga" saker eftersom sonen sällan sitter still och gör sånt på förskolan. De vill att vi ska träna både hemma och där så därför försöker vi sitta en stund varje dag med pärlor, pennor/papper, deg, klistermärken eller någon annan lugn aktivitet. Nästa vecka är det utvecklingssamtal och det ska bli spännande att se om de har märkt någon förändring. Här hemma har vi kanske märkt en liten, liten förändring men ändå inte som vi hade önskat. Han sitter inte still och koncentrerar sig mer än kanske 1-2minuter.
    Inget av det du berättar tycker jag låter som att det skulle vara något fel eller konstigt med din pojke.

Jag tror på något som kallas social delaktighet, låter som att din son behöver det. Han behöver få vara med och göra det ni gör, få hjälpa till med det. Städa, diska, laga mat mm. Enligt vissa är det boten på syssloproblem. Sen när han känt sig tillräckligt med och behövd kan han ta "ledigt" i lugn och ro. Det funkar här hemma iallafall.
    Sen kanske det är så att en del barn är mer rastlösa än andra. Han kanske inte blir den som sitter och bygger lego i flera timmar. Min äldsta var rastlös men det är han inte längre. Det gick över mellan 2-3 år. Vet inte varför.
  • Emmli 84
    Mylla skrev 2009-10-27 16:02:31 följande:
    Emmli 84 skrev 2009-10-26 13:44:54 följande: Inget av det du berättar tycker jag låter som att det skulle vara något fel eller konstigt med din pojke. Jag tror på något som kallas social delaktighet, låter som att din son behöver det. Han behöver få vara med och göra det ni gör, få hjälpa till med det. Städa, diska, laga mat mm. Enligt vissa är det boten på syssloproblem. Sen när han känt sig tillräckligt med och behövd kan han ta "ledigt" i lugn och ro. Det funkar här hemma iallafall. Sen kanske det är så att en del barn är mer rastlösa än andra. Han kanske inte blir den som sitter och bygger lego i flera timmar. Min äldsta var rastlös men det är han inte längre. Det gick över mellan 2-3 år. Vet inte varför.
    Jo han hjälper till mycket här hemma med tvätt, disk, matlagning osv. Känns ibland som barnarbete men han vill ju själv! Men det känns ändå lite märkligt att han inte vill leka själv med alla sina saker. Det skulle jag vilja om jag hade tåg, pussel, bilar, lego m.m. m.m.
  • Mylla

Emmli 84 skrev 2009-10-27 16:56:47 följande:

Jo han hjälper till mycket här hemma med tvätt, disk, matlagning osv. Känns ibland som barnarbete men han vill ju själv! Men det känns ändå lite märkligt att han inte vill leka själv med alla sina saker. Det skulle jag vilja om jag hade tåg, pussel, bilar, lego m.m. m.m.
    Det kanske är lite vana över det? Roligare att leka med er. Om han får vara med er och arbeta när han vill tycker jag att ni med gott samvete kan säga att nu arbetar vi, när det är något som måste göras. Om han vägrar att vara med ibland tycker inte jag det gör något, då får man sysselsätta sig själv. Om ni tycker den vanan är värd besväret att bryta.
  • Emmli 84
    Mylla skrev 2009-10-27 17:20:37 följande:
    Emmli 84 skrev 2009-10-27 16:56:47 följande: Det kanske är lite vana över det? Roligare att leka med er. Om han får vara med er och arbeta när han vill tycker jag att ni med gott samvete kan säga att nu arbetar vi, när det är något som måste göras. Om han vägrar att vara med ibland tycker inte jag det gör något, då får man sysselsätta sig själv. Om ni tycker den vanan är värd besväret att bryta.
    Ja jag tror det. Jag skrev något om det i ett inlägg lite högre upp.
  • vermilion
    Emmli 84 skrev 2009-10-27 14:59:12 följande:
    Känns skönt att läsa att vi inte är ensamma för när man hämtar på dagis och ser att alla andra barnen är rena efter frukost, lunch och mellis medan vår son har mat på halva tröjan och ibland i håret så undrar man ju om allt står rätt till. Klär du på din son om han inte vill eller får han göra det själv? Jag har inget emot att hjälpa sonen ibland men vill ju att han ska klara det själv om vi inte finns till hands t.ex. på dagis eller om vi behöver klä på oss själva. Är du orolig för att han fortfarande har nattblöja? Har ni provat att vara utan? Går han på dagis eller 6 års grupp på skolan?
    Vissa barn är tänker kanske mer på hur dom äter, våran son äter som en liten gris här hemma men bättre borta.
    Jag brukar hjälpa honom ibland när vi har bråttom eller med strumpor, eller om han är trött och frågar snällt. Jag vet ju att han kan själv och han gör det 80% av tiden. På dagis fixar han det själv, ibland behöver han hjälp med nån knapp eller stänga jackan.
    Nattblöjan är jag inte orolig för, har precis pratat med BVC om det och dom säger att det fortfarande är normalt. Nu vill ju sonen verkligen sluta med den, men han märker fortfarande inget på natten. Vi har provat i flera veckor att vara utan men han kissade på som vanligt bara utan att ens vakna, det hjälpte inte ens att ta upp honom på natten, det kom kiss ändå.
    Och han går på dagis..
    ♥ Adam och lillflickan 100101 ♥
Svar på tråden Vad ska 4 åring kunna?