• Emmli 84

Vad ska 4 åring kunna?

Jag vet att alla barn är individuella och utvecklas i olika takt men jag och sambon diskuterade häromdagen vår rädsla för att vår 4 åring inte riktigt hänger med. Jag har svårt att sätta fingret på exakt på vilket sätt men känner ändå att andra 4 åring verkar kunna klara sig rätt mycket själva. Jag tog upp frågan med min väninna som har två barn (dock i tonåren) varpå hon nästan blev förbannad och sa att vi krävde alldeles för mycket av vår "lilla" 4 åring. Nu vill jag höra era åsikter. Vad kan/kan inte era 4 åringar?

* Påklädning
    * Tvätta händer och mun
    * Äta utan att kladda ner hela bordet, golvet och kläderna
    * Toalett eller blöja
    * Leka/aktivera sig själv en stund ibland
    * Rita, skriva, pärla
    * Cykla, ta fart med gungan
    * Dragkedja, knappar, snören i midjan
    * Annat

Vad kollar dom på 4 års kontrollen mer än syn och hörsel?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-06 12:37
    Nu har det varit utvecklingssamtal på dagis och våra farhågor besannades väl till viss del. Vissa dagar fungerar det bra men andra dagar är det totalstopp. Vi får fortsätta hålla ögon och öron öppna och prata lite mer med bvc på 4 års kontrollen.

• Svar på tråden Vad ska 4 åring kunna?
  • Emmli 84
    vermilion skrev 2009-10-27 18:44:47 följande:
    Nattblöjan är jag inte orolig för, har precis pratat med BVC om det och dom säger att det fortfarande är normalt. Nu vill ju sonen verkligen sluta med den, men han märker fortfarande inget på natten. Vi har provat i flera veckor att vara utan men han kissade på som vanligt bara utan att ens vakna, det hjälpte inte ens att ta upp honom på natten, det kom kiss ändå. Och han går på dagis..
    Jag tycker inte heller att man ska stressa med nattblöjan men som styvförälder har jag inte haft nåt val, bara byta sängkläder var och varannan natt i flera månaders tid. Jag skulle tycka att det underlättade för alla i familjen, både sonen och oss, om vi satte på blöjan ett tag till och provade om ett par veckor/månader igen.
  • GirlyNoob

Sonen blir 4 i juli nästa år och kan och gör allt det du skriver i listan bortsett från att skriva och dragkedjor.
    Cykla gör han men då med stödhjul. Blöjfri blev han vid 2 och torr på natten vid 2,5.

Men alla barn är som sagt olika.

• Zaaandra

Emmli 84 skrev 2009-10-27 20:10:35 följande:

Jag tycker inte heller att man ska stressa med nattblöjan men som styvförälder har jag inte haft nåt val, bara byta sängkläder var och varannan natt i flera månaders tid. Jag skulle tycka att det underlättade för alla i familjen, både sonen och oss, om vi satte på blöjan ett tag till och provade om ett par veckor/månader igen.
    Jaha så de är din styvson? Trodde de var din son du pratade om.
    Lät precis så :P Vad säger hans pappa om allt då? Och hans mamma?
    Tror inte du ska oroa dig för mkt faktiskt, jättebras att du engagerar dig såklart.
    Allting tar sin tid. Och de med nattblöja är väl inge konstigt, är man inte mogen så är man inte. Min son tex var ju blöjfri ett helt år innan jag tog bort blöjan på natten. Då var han precis 4 år och han har kissat i sängen 3 ggr på 7 mån nu så han var ju verkligen redo. Likaså när han var 3år o vi tog bort den dagtid, då hände de olyckor kanske max 5-10 ggr, då var han oxå verkligen redo.
    Jag tror inte på att om barnet kissar på sig flera ggr per dag att de är redo.
    Blir bara en obehaglig upplevelse, visst kommer dom kissa på sig nån gång/ibland o kanske lär sig av det men sker de för ofta tror jag inte dom är mogna...min åskikt bara så :) Och som sagt alla barn är olika :)
  • MammaNova

Min 3,5 åring:

*Påklädning -

Till viss del, hon klarar byxor o tröja om hon försöker. Även jacka o overall kan ej knäppa ibland.

* Tvätta händer och mun

Det kan hon

Ja ja, visst kan det spillas ibland men det e marginellt

* Toalett eller blöja

Ingen blöja varken dag eller natt sedan 2 år och 11 månader. Olyckor sker men inte speciellt ofta.

Ja, olika beroende på dagar, roligare att leka med någon men hon vill va själv ibland

* Rita, skriva, pärla

Låtsasskriver, ritar men inte tydliga bilder, pärlar gör hon

Cyklar med stödhjul, kan göra fart lite på gunga beroende på vilken gunga

Kan vissa

• Impertiff

* Påklädning - Klär på sig själv. Ber om hjälp ibland med strumpor och knäppa knappar och så. Och ibland är hon bara lat
    Men hon kan om hon vill.

* Tvätta händer och mun - kan om hon vill

* Äta utan att kladda ner hela bordet, golvet och kläderna - Kan om hon vill
    Visst spills det och så, men oftast hamnar det på tallrik eller i mun.

* Toalett eller blöja - Toalett.

* Leka/aktivera sig själv en stund ibland. - Beror på vad det är. Kan starta datorn och fixa med bolibompawebben själv, sätter på film på tv, leker med dockor och gillar att klippa och pyssla korta stunder.

* Rita, skriva, pärla - Ritar gärna på dagis. Skriver sitt namn och skriver av det vi skriver. Pärlar - inte så gärna... hon har för dåligt tålamod. Vill men har inte tålamod.

* Cykla, ta fart med gungan - Cyklar sedan ett år tillbaka snart. Tar fart med gungan själv (har lärt sig av de större barnen på dagis).

* Dragkedja, knappar, snören i midjan - har börjat klara dragkedjor men behöver ibland hjälp. Knappar - kan knäppa upp, men sämre med att knäppa. SNören i midjan får mest bara hänga :)

* Annat - frågar om ALLT

• bebisvild

Min 4 åring kan allt du skriver men ej cykla utan stödhjul (har ej provat) + att hon läser helt obehindrat

• Wkd chick

min son kan allt det där.. han fyller 5 år i januari men han kunde allt redan då oxså när han va 4 alltså

• Garderobshylla

Åh äntligen en tråd för mig, för jag undrar verkligen om jag behöver "träna" och "lära" min son mer. Han blir fyra om en månad.

Påklädning:
    Han kan ta på byxor och kalsonger helt själv, ser skillnad på fram-och-bak och ut-och-in. Han kan dock inte vända kläderna själv om dom är ut-och-in.
    Mössan kan han givetvis få på. Skor, om de inte är trånga, han ser om de är fel fot-ibland.

Han kan ta på en tröja själv- ibland.
    Jackan-ibland.

Allt annat behöver han hjälp med.

Tvätta händer och mun:
    Det kan han, men han slarvar, då får han dock göra om det själv.

Äta utan att kladda ner hela bordet, golvet och kläderna:
    Han är klumpig så han spiller och dräller ibland, men han kan om han vill. Han sitter oftast still och ordentligt vid bordet, och äter färdigt.

Han kan hälla upp mjölk själv om paketet inte är för fullt.

Toalett eller blöja:
    Han har varit blöjfri sen han var två och ett halvt. Han går själv på toaletten, han torkar sig efter att han pinkat och spolar sedan. Då han bajsat vill jag torka, han har provat en gång då jag inte var tillräckligt snabb fram men med inte så bra resultat. Det var verkligen överallt och sen dess har jag sagt att han ska ropa på mig.

Leka/aktivera sig själv en stund ibland:
    Jadå, men han vill ju helst bli road utav film eller liknande om han får.

Rita, skriva, pärla:
    Rita både med tuschpenna och på datorn, då blir det mest cirklar och streck. Skriva kan han inte, pärla är jag för nojjig för att låta han göra så det vet jag inte.

Cykla, ta fart med gungan:
    Cyklar med stödhjul men kan inte ta fart med gungan själv.

Dragkedja, knappar, snören i midjan:
    Han kan dra upp en dragkedja som jag påbörjat, och knäppa en knapp jag påbörjat. Kan inte knyta än.

• Jessica85

Skönt att läsa hur andra har det!

* Påklädning

Klarar av det mesta, men vill ha hjälp ibland när han är på sånt humör och inte "kan" något

* Tvätta händer och mun

Kan han, slarvar ibland men då får det göras om.

Det går oftast bra

* Toalett eller blöja

Blöjfri sen sommaren, klarar att gå på toa själv, vill ha hjälp när han bajsat.

Leker väldigt mycket själv

* Rita, skriva, pärla

Kan inte skriva, han kan rita men är inte så intresserad av det. Pärlor har vi inga men på dagis pysslar han med det.

Cyklar med stödhjul, gör inte fart på gungan själv (vad jag sett)

Om jag "fäster" dragkedjan så kan han dra upp den, ner går alldeles utmärkt. Han kan knäppa upp knappar och knäppa vanliga tryckknappar.

• Emmli 84
    Garderobshylla skrev 2009-10-28 18:44:32 följande:
    Åh äntligen en tråd för mig, för jag undrar verkligen om jag behöver "träna" och "lära" min son mer. Han blir fyra om en månad. Påklädning: Han kan ta på byxor och kalsonger helt själv, ser skillnad på fram-och-bak och ut-och-in. Han kan dock inte vända kläderna själv om dom är ut-och-in. Mössan kan han givetvis få på. Skor, om de inte är trånga, han ser om de är fel fot-ibland. Han kan ta på en tröja själv- ibland. Jackan-ibland. Allt annat behöver han hjälp med. Tvätta händer och mun: Det kan han, men han slarvar, då får han dock göra om det själv. Äta utan att kladda ner hela bordet, golvet och kläderna: Han är klumpig så han spiller och dräller ibland, men han kan om han vill. Han sitter oftast still och ordentligt vid bordet, och äter färdigt. Han kan hälla upp mjölk själv om paketet inte är för fullt. Toalett eller blöja: Han har varit blöjfri sen han var två och ett halvt. Han går själv på toaletten, han torkar sig efter att han pinkat och spolar sedan. Då han bajsat vill jag torka, han har provat en gång då jag inte var tillräckligt snabb fram men med inte så bra resultat. Det var verkligen överallt och sen dess har jag sagt att han ska ropa på mig. Leka/aktivera sig själv en stund ibland: Jadå, men han vill ju helst bli road utav film eller liknande om han får. Rita, skriva, pärla: Rita både med tuschpenna och på datorn, då blir det mest cirklar och streck. Skriva kan han inte, pärla är jag för nojjig för att låta han göra så det vet jag inte. Cykla, ta fart med gungan: Cyklar med stödhjul men kan inte ta fart med gungan själv. Dragkedja, knappar, snören i midjan: Han kan dra upp en dragkedja som jag påbörjat, och knäppa en knapp jag påbörjat. Kan inte knyta än.
    Jag tror aldrig man kan träna för mycket om det sker på barnen initiativ och det varvas med hjälp ibland. Vi tränar nog rätt mycket här hemma och upplyser också sonen om att vi tränar för att det är bra att kunna. Min (bonus)son blir också 4 om en månad så de är precis jämngamla! Varför är det så svårt att vända kläder som är ut och in? Känns som en enkel grej men det är också något vi hjälper till med! Duktig han är som kan rita cirklar och streck. Det gör inte sonen. Kan han rita en huvudfoting? Det ska de ju kolla på 4 års kontrollen har jag läst här. Varför är du nojjig för pärlor? Rädd att han ska sätta i halsen? Småsyskon? Jag tycker är jättebra att träna finmotoriken. Du kan köpa maxipärlor om du vill. De är lite större men ser ut som vanliga pärlor. Det låter som våra barn är rätt lika i utvecklingen!
Svar på tråden Vad ska 4 åring kunna?