• Emmli 84

Vad ska 4 åring kunna?

Jag vet att alla barn är individuella och utvecklas i olika takt men jag och sambon diskuterade häromdagen vår rädsla för att vår 4 åring inte riktigt hänger med. Jag har svårt att sätta fingret på exakt på vilket sätt men känner ändå att andra 4 åring verkar kunna klara sig rätt mycket själva. Jag tog upp frågan med min väninna som har två barn (dock i tonåren) varpå hon nästan blev förbannad och sa att vi krävde alldeles för mycket av vår "lilla" 4 åring. Nu vill jag höra era åsikter. Vad kan/kan inte era 4 åringar?

* Påklädning
    * Tvätta händer och mun
    * Äta utan att kladda ner hela bordet, golvet och kläderna
    * Toalett eller blöja
    * Leka/aktivera sig själv en stund ibland
    * Rita, skriva, pärla
    * Cykla, ta fart med gungan
    * Dragkedja, knappar, snören i midjan
    * Annat

Vad kollar dom på 4 års kontrollen mer än syn och hörsel?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-06 12:37
    Nu har det varit utvecklingssamtal på dagis och våra farhågor besannades väl till viss del. Vissa dagar fungerar det bra men andra dagar är det totalstopp. Vi får fortsätta hålla ögon och öron öppna och prata lite mer med bvc på 4 års kontrollen.

• Svar på tråden Vad ska 4 åring kunna?
  • habibti

På 4års kontrollen i Umeå (vet inte om det är olika beroende på vilken stad man bor i) så kollar dom om dom kan stå/hoppa på ett ben, räkna tre st bilar, säga vilken färg bilarna är, sköterskan ritar ett kryss på ett papper och dom ska rita likadant, dom ska trä några kulor på ett snöre, gå på en rak linje som är på golvet. tror det var allt.
    klart man är orolig att dom inte kan/klarar olika saker när man är där, men jag tror våra barn kan mer än vad vi tror.

• Helene OSV

* Påklädning
    -Hon påstår att hon inte kan men om man går därifrån så kommer hon efter en stund, mystiskt nog fullt påklädd!

* Tvätta händer och mun
    -Japp, om man påminner.

-Jo, ibland spiller hon väl men visst kan hon äta ordentligt.

* Toalett eller blöja
    -Toalett, hon har varit blöjfri sen hon var drygt 1½ år. Vi torkar efter nr.2.

-Hur länge som helst om hon är på det humöret. (oftast längre än storasyrran)

* Rita, skriva, pärla
    -Japp, hon ritar "gubbar" och grejer, inte jättedetaljerat men man ser oftast vad det föreställer. Hon kan skriva några bokstäver och börjar kunna skriva sitt namn (när hon inte blandar ihop det med syrrans, hon har lärt sig det först) Pärlor kan hon sitta lääääänge med, små, små pärlor.

-Hon kan inte cykla utan stödhjul, gunga kan hon... ibland.

-Hon drar igen dragkedjan helt själv, vissa knappar fixar hon, snören vet jag inte.

* Annat
    -Hon (och definitivt hennes storasyster) har aldrig haft någon "kan-själv-period" utan oftast låter det "jag kaaaaan inte!!" fast hon kan!

• Garderobshylla

Emmli 84 skrev 2009-10-28 22:33:08 följande:

Jag tror aldrig man kan träna för mycket om det sker på barnen initiativ och det varvas med hjälp ibland. Vi tränar nog rätt mycket här hemma och upplyser också sonen om att vi tränar för att det är bra att kunna. Min (bonus)son blir också 4 om en månad så de är precis jämngamla! Varför är det så svårt att vända kläder som är ut och in? Känns som en enkel grej men det är också något vi hjälper till med! Duktig han är som kan rita cirklar och streck. Det gör inte sonen. Kan han rita en huvudfoting? Det ska de ju kolla på 4 års kontrollen har jag läst här. Varför är du nojjig för pärlor? Rädd att han ska sätta i halsen? Småsyskon? Jag tycker är jättebra att träna finmotoriken. Du kan köpa maxipärlor om du vill. De är lite större men ser ut som vanliga pärlor. Det låter som våra barn är rätt lika i utvecklingen!
    Nä det kan man nog inte, men jag vill att han ska lära sig i sin egen takt egentligen och inte på vårat initiativ. Jag brukar visa hur man ska göra och så, men jag går inte in för att han ska lära sig vissa saker.

Det där med att vända kläder är nog som med det mesta. Det är enkelt att få hjälp bara, jag tror att han KAN lära sig om man nu har tålamod för det. Men det har inte jag. Oftast är det ju när man har ont om tid som han "inte kan".

Nej han ritar inte huvudfoting, utan bara "bollar", "däck", "vatten" och "regn" osv.

Han har en lillasyster så därför vill jag inte att han ska bygga pärlplattor och liknande för då lär jag ha det på golvet rätt fort efter det och lillasyster har det i halsen. På dagis finns ju den möjligheten så det gör nog knappast något att han inte får bygga hemma.
  • Emmli 84
    habibti skrev 2009-10-29 00:13:03 följande:
    På 4års kontrollen i Umeå (vet inte om det är olika beroende på vilken stad man bor i) så kollar dom om dom kan stå/hoppa på ett ben, räkna tre st bilar, säga vilken färg bilarna är, sköterskan ritar ett kryss på ett papper och dom ska rita likadant, dom ska trä några kulor på ett snöre, gå på en rak linje som är på golvet. tror det var allt. klart man är orolig att dom inte kan/klarar olika saker när man är där, men jag tror våra barn kan mer än vad vi tror.
    Det är olika från stad till stad men det är intressant att försöka höra vad som sker i olika delar av landet för jag antar att det ändå handlar om barnens motoriska utveckling även om det kollas på lite olika sätt. Trä kulor på snöre låter inte helt lätt, inte rita ett kryss heller. Inte för vår 4 åring iaf.
  • RosaNapp

Äldsta, 4 år och någon månad:

Tar på sig kläder själv, inklusive jackor och skor och overall. Kan knäppa overallen om den inte snott sig för mycket, men kan inte knäppa en dragkedja från scratch sas.
    Knäppa upp går ju bra. Tryckknappar bryr hon sig inte om så det kan hon inte. Knäpper skärp och sätter i det rätt i byxorna själv.

Hon kan inte cykla på annat än trehjuling och kan inte ta fart på gunga, men håller på att lära sig det.

Övar på bokstäver och siffror, både att skriva och räkna. Försäker skriva sitt namn, får det inte rätt dock.

Ritar mycket och detaljerat. Ibland är det svårt att se då hon klämmer in mycket på liten yta, men de tär cyklar med blommor (och cykelkorg, pedaler, sadel, och lampa på) eller monster i fängelse och annat som gäller.
    Ritar även familjen ibland, med hjärna runtom .

Älskar lego, smålego. Har hon gjort sen hon var tre. Kan nu bygga själv efter lättare ritningar.

Tvättar sig själv och det mer och mer grundligt. Tränar påa tt tvätta håret själv och schamponera det (långt) samt skälja ur det. Torkar sig själv efter kissat, får fortfarande hjälp efter bajsat, men tränar även där.

Leker mer än gärna själv, men vill ha sällskap ibland.

Har inget större tålamod för pärlor just nu, men gillade det mycket för några månader sen.

• RosaNapp

Glömde...

Blöjfri sen 2 år och 2 månader, både natt och dag. Hänt få olyckor efter hon släppte blöjan.

• Emmli 84
    RosaNapp skrev 2009-10-29 15:16:09 följande:
    Äldsta, 4 år och någon månad: Tar på sig kläder själv, inklusive jackor och skor och overall. Kan knäppa overallen om den inte snott sig för mycket, men kan inte knäppa en dragkedja från scratch sas. Knäppa upp går ju bra. Tryckknappar bryr hon sig inte om så det kan hon inte. Knäpper skärp och sätter i det rätt i byxorna själv. Hon kan inte cykla på annat än trehjuling och kan inte ta fart på gunga, men håller på att lära sig det. Övar på bokstäver och siffror, både att skriva och räkna. Försäker skriva sitt namn, får det inte rätt dock. Ritar mycket och detaljerat. Ibland är det svårt att se då hon klämmer in mycket på liten yta, men de tär cyklar med blommor (och cykelkorg, pedaler, sadel, och lampa på) eller monster i fängelse och annat som gäller. Ritar även familjen ibland, med hjärna runtom . Älskar lego, smålego. Har hon gjort sen hon var tre. Kan nu bygga själv efter lättare ritningar. Tvättar sig själv och det mer och mer grundligt. Tränar påa tt tvätta håret själv och schamponera det (långt) samt skälja ur det. Torkar sig själv efter kissat, får fortfarande hjälp efter bajsat, men tränar även där. Leker mer än gärna själv, men vill ha sällskap ibland. Har inget större tålamod för pärlor just nu, men gillade det mycket för några månader sen.
    Duktig tös du har! Kul att höra att hon ritar så mycket. Jag älskar själv att rita (fast gör det rätt dåligt). Vi har försökt låta sonen rita av saker (typ en banan, ett äpple) i hopp om att han ska tycka det är roligare och känna att han kan men det är tvärstopp. Han kladdar bara alla färger han kan på pappret!
  • RosaNapp

Emmli84: ja, fast jag tror ni ska låta han göra det han tycker är roligt och intressant. Vad kontrollerna på bvc än säger så är det ju inget fel om han inte kan rita en gubbe, har han inte intresse av att rita så har han ju inte och då har han heller inte kommit till att rita gubbar. Det kommer när det kommer.
    Kan ju tillägga att tösen inte heller är det minsta intresserad av att rita av saker och inte heller "lära" sig skriva sitt namn. Skriver jag hennes namn skriver hon ändå bara de bokstäver hon bestämt är hennes namn. Tids nog så kommer hon ju komma på hur det egentligen är så det ärju bara att uppmuntra och vara glad för hennes skull när hon blir så glad och stolt över sig själv .

Kan ju också förtydliga att hon ritar familjen med hjärTan runtom

• Cia o krabaten

Dottern kan allt på din lista, men det är mycket av det som hon inte gör
    Detta pga att hon inte vill, eller orkar, eller vill känna sig liten som lillebror, eller bara trotsar...

• myskatt

Dottern blir fyra i december.

* Påklädning
    Får inte hjälpa alls ibland, och ibland ligger hon på golvet och gastar att hon inte kan/orkar/det är för svårt.

* Tvätta händer och mun
    Ja

Hyffsat, lite kladd blir det allt.

* Toalett eller blöja
    Toa. Men kissar i sängen på natten och på förskolan ibland när hon leker och glömmer gå på toa.

Allt från 1 min (speciellt när man är upptagen, då är hon på en som en igel) till flera timmar på sitt rum.

* Rita, skriva, pärla
    Ritar bara fram och tillbaka med penna/krita, inga gubbar eller dyligt. Pärlplattor lägger hon gärna.

Cyklar med stödhjul, men oftast är det "för svårt". Gunga kan hon sen ett år tillbaka, står gärna och gungar.

Dragkedja på jacka ja. Inga knappar.

* Annat
    Hon kan massor ju, är jättestolt över henne. Jag jämför dock inte med andra. Då är hon efter vissa treåringar på förskolan som kan rita gubbar och före vissa femåringar som inte kan klä på sig.

Hon är helt enkelt bäst på att vara Tilde .

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
Svar på tråden Vad ska 4 åring kunna?