• Emmli 84

Vad ska 4 åring kunna?

Jag vet att alla barn är individuella och utvecklas i olika takt men jag och sambon diskuterade häromdagen vår rädsla för att vår 4 åring inte riktigt hänger med. Jag har svårt att sätta fingret på exakt på vilket sätt men känner ändå att andra 4 åring verkar kunna klara sig rätt mycket själva. Jag tog upp frågan med min väninna som har två barn (dock i tonåren) varpå hon nästan blev förbannad och sa att vi krävde alldeles för mycket av vår "lilla" 4 åring. Nu vill jag höra era åsikter. Vad kan/kan inte era 4 åringar?

* Påklädning
    * Tvätta händer och mun
    * Äta utan att kladda ner hela bordet, golvet och kläderna
    * Toalett eller blöja
    * Leka/aktivera sig själv en stund ibland
    * Rita, skriva, pärla
    * Cykla, ta fart med gungan
    * Dragkedja, knappar, snören i midjan
    * Annat

Vad kollar dom på 4 års kontrollen mer än syn och hörsel?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-06 12:37
    Nu har det varit utvecklingssamtal på dagis och våra farhågor besannades väl till viss del. Vissa dagar fungerar det bra men andra dagar är det totalstopp. Vi får fortsätta hålla ögon och öron öppna och prata lite mer med bvc på 4 års kontrollen.

• Svar på tråden Vad ska 4 åring kunna?
  • Emmli 84
    myskatt skrev 2009-10-29 20:12:42 följande:
    Dottern blir fyra i december. * Påklädning Får inte hjälpa alls ibland, och ibland ligger hon på golvet och gastar att hon inte kan/orkar/det är för svårt. * Tvätta händer och mun Ja * Äta utan att kladda ner hela bordet, golvet och kläderna Hyffsat, lite kladd blir det allt. * Toalett eller blöja Toa. Men kissar i sängen på natten och på förskolan ibland när hon leker och glömmer gå på toa. * Leka/aktivera sig själv en stund ibland Allt från 1 min (speciellt när man är upptagen, då är hon på en som en igel) till flera timmar på sitt rum. * Rita, skriva, pärla Ritar bara fram och tillbaka med penna/krita, inga gubbar eller dyligt. Pärlplattor lägger hon gärna. * Cykla, ta fart med gungan Cyklar med stödhjul, men oftast är det "för svårt". Gunga kan hon sen ett år tillbaka, står gärna och gungar. * Dragkedja, knappar, snören i midjan Dragkedja på jacka ja. Inga knappar. * Annat Hon kan massor ju, är jättestolt över henne. Jag jämför dock inte med andra. Då är hon efter vissa treåringar på förskolan som kan rita gubbar och före vissa femåringar som inte kan klä på sig. Hon är helt enkelt bäst på att vara Tilde .
    Låter faktiskt ganska likt 4 åringen här hemma! Och visst har du rätt i att en del 3 åringar kan göra en massa som sonen inte kan men vissa 5 åringar som inte klarar hälften. Bara så kul att ventilera frågan här och få lite erfarenhet och inblick i hur andra barn fungerar!
  • Millies

Min flicka, fyller 4 nästa vecka, har varit tidig med motoriken och kan väl alla saker ni skrivit. Gungade själv tidigt, har klätt sig själv säkert nåt år. Knappar och dragkedjor går bra och knyter knutar själv. Pärlar mycket. MEN rita kan hon inte. Kladdar bara med alla färger och kommer hem med teckning på teckning som bara är kladd (om man får säga så). Inget som ser ut att föreställa nåt. Vet att hon har ritat huvudfoting någon gång på uppmaning men det är precis som att hon inte vill "precisions-rita", bara kladda. Hon älskar att stå vid stativet på dagis och måla stora ark med bara massor av färger. Nån som har någon teori om detta?

• bebisvild

läser böcker o skriver! även små bokstäver läser hon så ibland sitter hon o läser aftonbladet... mindre kul när hon undrar va allt betyder;)

• ZoZoZ

Vår äldsta son blev fyra år den 20 augusti.

*Påklädning
    - Han är jätteduktig, har klätt sig själv i ett år.

*Tvätta händer och mun
    - Han är jätteduktig och gör det numera helt självmant (tack vare belöningstavla, innan fick vi påminna).

*Äta utan att kladda ner hela bordet, golvet och kläderna
    - Har varit jätteduktig på detta i säkert två år, men självklart händer det att han spiller lite! Ibland påminner vi om att han ska hålla hakan över tallriken.

*Toalett eller blöja
    - Har varit helt blöjfri sedan han var två (dagtid), sedan tre års ålder även nattetid.

*Leka/aktivera sig själv en stund ibland
    - Det är oerhört nyttigt, så det får han "träna på" minst en liten stund varje dag!

*Rita, skriva, pärla
    - Han tycker om att rita. Skriver sitt namn fullt läsligt. Tycker om att pärla, vi har här även börjat prata om och göra mönster när vi pärlar, för att få in lite matematik! För övrigt är han mycket intresserad av och duktig på matematik.

*Cykla, ta fart med gungan
    -Han fick en tolv tums cykel för drygt ett år sedan. Stödhjulen åkte av på cykeln tidigt i våras och han lärde sig mycket fort att cykla utan stödhjul. Han lärde sig att göra fart själv med gungan i våras och är nu riktigt duktig på det.

*Dragkedja, knappar, snören i midjan
    -Det brukar sällan vålla några problem.

* Annat
    - Älskar matematik! Kan räkna till 50 utan problem, kan räkna tiotal upp till hundra. Kan räkna baklänges från 20-0. Känner igen alla siffror. Känner igen alla tal upp till 20. Är duktig på lättare problemlösning, älskar matematikspelet "Mystero", tror det är från 5 år. Han spelade det första gången när han var drygt tre och behärskade det väl från allra första början. Känner igen alla jämna tiotal upp till 100. Har relativt bra koll på analoga klockor med siffror, kan hela och halva timmar. Kan räkna till 10 på engelska. Kan sjunga "ABC-sången". Känner igen de flesta av alfabetets bokstäver, är dock mer intresserad av matematik än svenska.

Har säkert glömt något... Han är hur som helst ett underbart litet barn, precis som era!

• MrsQ

Jag har inte varit direkt orolig för vår son då jag vet att alla barn är olika MEN en liten undran har jag haft då han legat så jättelångt efter.

Så jag vet hur du känner och din undran om något är fel, om det är det om det finns något man kan göra åt det på tidigt stadium. (det var iallafall mina tankar)!

Nu är min son 4,5 år o har vuxit mycket sen han fyllde 4.

* Påklädning ::: Han kan om han vill men är så bortskämd med att jag gör
    * Äta utan att kladda ner hela bordet, golvet och kläderna::: Ja faktiskt så kan han det ! Ganska duktig att använda papper o torka rent om det sker något.
    Rita har han efter mamma o det är han duktig på!!!

• Emmli 84
    ZoZoZ skrev 2009-11-05 00:21:38 följande:
    Vår äldsta son blev fyra år den 20 augusti. *Påklädning - Han är jätteduktig, har klätt sig själv i ett år. *Tvätta händer och mun - Han är jätteduktig och gör det numera helt självmant (tack vare belöningstavla, innan fick vi påminna). *Äta utan att kladda ner hela bordet, golvet och kläderna - Har varit jätteduktig på detta i säkert två år, men självklart händer det att han spiller lite! Ibland påminner vi om att han ska hålla hakan över tallriken. *Toalett eller blöja - Har varit helt blöjfri sedan han var två (dagtid), sedan tre års ålder även nattetid. *Leka/aktivera sig själv en stund ibland - Det är oerhört nyttigt, så det får han "träna på" minst en liten stund varje dag! *Rita, skriva, pärla - Han tycker om att rita. Skriver sitt namn fullt läsligt. Tycker om att pärla, vi har här även börjat prata om och göra mönster när vi pärlar, för att få in lite matematik! För övrigt är han mycket intresserad av och duktig på matematik. *Cykla, ta fart med gungan -Han fick en tolv tums cykel för drygt ett år sedan. Stödhjulen åkte av på cykeln tidigt i våras och han lärde sig mycket fort att cykla utan stödhjul. Han lärde sig att göra fart själv med gungan i våras och är nu riktigt duktig på det. *Dragkedja, knappar, snören i midjan -Det brukar sällan vålla några problem. * Annat - Älskar matematik! Kan räkna till 50 utan problem, kan räkna tiotal upp till hundra. Kan räkna baklänges från 20-0. Känner igen alla siffror. Känner igen alla tal upp till 20. Är duktig på lättare problemlösning, älskar matematikspelet "Mystero", tror det är från 5 år. Han spelade det första gången när han var drygt tre och behärskade det väl från allra första början. Känner igen alla jämna tiotal upp till 100. Har relativt bra koll på analoga klockor med siffror, kan hela och halva timmar. Kan räkna till 10 på engelska. Kan sjunga "ABC-sången". Känner igen de flesta av alfabetets bokstäver, är dock mer intresserad av matematik än svenska. Har säkert glömt något... Han är hur som helst ett underbart litet barn, precis som era!
    Härligt att läsa om ett så "framåt" barn! Ingen trots? Håller med dig om att en stunds träning på att leka själv varje dag är viktig.
  • Emmli 84
    MrsQ skrev 2009-11-05 00:44:05 följande:
    Jag har inte varit direkt orolig för vår son då jag vet att alla barn är olika MEN en liten undran har jag haft då han legat så jättelångt efter. Så jag vet hur du känner och din undran om något är fel, om det är det om det finns något man kan göra åt det på tidigt stadium. (det var iallafall mina tankar)! Nu är min son 4,5 år o har vuxit mycket sen han fyllde 4.
    Jo det händer ju massor i den här åldern så utvecklingen kan nästan ta stora språng, om du förstår vad jag menar. På ett sätt är jag inte alls orolig utan tänker att det löser sig, han kommer ikapp osv men nästa stund tänker jag, tänk om det inte gör det och man i skolåldern börjar fråga sig själv varför man inte tog upp detta med dagis eller bvc för att hjälpa honom mycket, mycket tidigare. Jag är lite kluven! Inte oro sig för mycket men inte släppa taget helt heller. Imorgon är det utvecklingssamtal och det ska bli intressant att ta del av vad som händer på förskolan och vad fröknarna har att säga.
  • MrsQ
    Emmli 84 skrev 2009-11-05 09:38:13 följande:
    Jo det händer ju massor i den här åldern så utvecklingen kan nästan ta stora språng, om du förstår vad jag menar. På ett sätt är jag inte alls orolig utan tänker att det löser sig, han kommer ikapp osv men nästa stund tänker jag, tänk om det inte gör det och man i skolåldern börjar fråga sig själv varför man inte tog upp detta med dagis eller bvc för att hjälpa honom mycket, mycket tidigare. Jag är lite kluven! Inte oro sig för mycket men inte släppa taget helt heller. Imorgon är det utvecklingssamtal och det ska bli intressant att ta del av vad som händer på förskolan och vad fröknarna har att säga.
    Precis så tänker jag också   Att man VET att alla är olika men om inte...varför tog man inte tag i det.

Jag hoppas ni får bra svar.
  • annaaklinder

på 4 års kontrollen här i södertälje kollade dom :
    hörsel, pip i örat och ge en kloss till mamma vid varje pip
    synen, peka på rätt bokstav som hon pekade på på tavlan på tavlan i knäet
    rita gubbar, huvud med mun, ögon, öra, näsa, ben, händer och fingrar
    trä på pärlor påhalsband och sen räkna dom
    gå ett lättare ärende
    hoppa på ett ben
    gå på en rak linje på golvet
    kolla att han kan färger

yepp, that´s it

• HarperSeven

Min son är 4 1/2

* Påklädning

Kan klä på sig själv men men behöver hjälp med knappar och dragkedja.

* Tvätta händer och mun

Inga problem även om han ibland slarvar genom att han tar lite tvål på händerna och sedan sköljer.

* Äta utan att kladda ner hela bordet, golvet och kläderna

Han äter utan att kladda ner hela bordet osv men ibland så tappar han ner pasta på golvet.

* Toalett eller blöja

Toalett och ingen blöja på natten.

* Leka/aktivera sig själv en stund ibland

Han är duktig på att leka själv och har varit det enda sen han var åtta månader. Han kunde då ligga på mage och leka själv jätte länge.

* Rita, skriva, pärla

Han har aldrig varit någon höjdare på att rita men ritar nu hus, gubbar och blommor. Han kan skriva sitt namn. Pärla har han kunnit länge men det gör vi inte så mycket.

* Cykla, ta fart med gungan

Han lärde sig cykla när han var drygt fyra år. Han skulle ha kunnat lära sig tidigare men vi tyckte inte att han var redo. Han fick en springcykel när han var 2,5 år som han har använt flitigt. Det gick därför jätte lätt för honom att lära sig cykla. Han är inte så duktig på att ta fart med gungan.

* Dragkedja, knappar, snören i midjan

Dragkedja och knappar klarar han inte. Ibland klarar han tryckknappar.

* Annat

Han tycker om matematik. Han började lära sig plus och minus när han var knappt fyra år som t.ex. 2+3=5 och 4-2=2. Nu kan han det lite bättre och kan t.ex. räkna ut att 4+4=8. Han räknar på fingrarna eller tyst för sig själv. Vi bor i Tyskland och han pratar tyska och förstår mycket engelska samt pratar lite grann. Både jag och hans pappa är svenskar med svenska som modersmål. Han kan en del bokstäver men långt ifrån alla.

• Emmli 84

Filip 2 år skrev 2009-11-05 16:46:37 följande:

Vi bor i Tyskland och han pratar tyska och förstår mycket engelska samt pratar lite grann. Både jag och hans pappa är svenskar med svenska som modersmål. Han kan en del bokstäver men långt ifrån alla.
    Han pratar/skriver svenska också eller? Häftigt att ha ett barn som behärskar flera språk!
  • HarperSeven

Jag
    Emmli 84 skrev 2009-11-05 18:21:10 följande:

Filip 2 år skrev 2009-11-05 16:46:37 följande:
    Han pratar/skriver svenska också eller? Häftigt att ha ett barn som behärskar flera språk!
    Jag glömde bort det. Svenska är hans modersmål och det språk han behärskar bäst. Svenska pratar han som en normal fyraåring. Sedan kommer tyskan och sist engelskan. Han går på en tvåspråkig tysk/engelsk förskola och vi har bott i Tyskland i drygt ett år.
  • Emmli 84

Filip 2 år skrev 2009-11-05 19:09:59 följande:

Jag Emmli 84 skrev 2009-11-05 18:21:10 följande: Jag glömde bort det. Svenska är hans modersmål och det språk han behärskar bäst. Svenska pratar han som en normal fyraåring. Sedan kommer tyskan och sist engelskan. Han går på en tvåspråkig tysk/engelsk förskola och vi har bott i Tyskland i drygt ett år.
    Dom lär sig snabbt i den där åldern. Jag har nog att behärska svenskan! Har ni planer på att flytta till Sverige igen eller är ni i Tyskland för att stanna?
  • HarperSeven

Emmli 84 skrev 2009-11-05 19:12:28 följande:

Filip 2 år skrev 2009-11-05 19:09:59 följande:
    Dom lär sig snabbt i den där åldern. Jag har nog att behärska svenskan! Har ni planer på att flytta till Sverige igen eller är ni i Tyskland för att stanna?
    Vi kanske flyttar till Amsterdam i höst. Allt är så oklart just nu men om två veckor så ska vi åka till Amsterdam och titta på skolor och bostadsområden. Vi ska titta på två engelska skolor. Vi tror att det blir för jobbigt för vår son att lära sig ett fjärde språk samt att vi inte kan hjälpa honom med läxor om han går i en hollänsk skola. Om vi flyttar till Amsterdam så stannar vi nog där två eller tre år och sedan så flyttar vi hem till Sverige.
  • doriah

Elsa blir 4 i januari och hos oss fungerar det såhär:

* Påklädning: Kan klä på sig själv men vill ibland ha hjälp ändå Har lite svårt med överdragsbyxorna så de brukar jag hjälpa till med. Annars kan hon, men hon är som sagt lite bekväm.

* Tvätta händer och mun: Gör hon absolut. Tvättar alltid händerna efter toabesök osv.

* Äta utan att kladda ner hela bordet, golvet och kläderna: Ja, det kan hon.

* Toalett eller blöja: Toa sedan 1 - 1 1/2 år (ville ha blöja att bajsa i till strax innan hon blev 3 men var torr långt innan)

* Leka/aktivera sig själv en stund ibland: Gör hon fast hellst leker hon då med sin lillasyster. Om hon ritar så kan hon sitta säkert bort mot en halvtimma.

* Rita, skriva, pärla: Ritar detaljerat, prinsessor, hus, bilar, blommor osv. Ritar gärna av vad andra (äldre barn) ritat. Själv tycker jag att hon är superduktig men så är jag ju hennes mamma skriva kan hon inte...hon skriver EASL när hon skriver sitt namn och härmar gärna bokstäver som jag skriver, men inte så att hon kan skriva ord. Pärla kan hon typ 3 pärlor den får hon oftast tokspel

* Cykla, ta fart med gungan: Cyklar med stödhjul och kan inte ta fart med gungan.

* Dragkedja, knappar, snören i midjan: Blixtlåset på jackan klarar hon och "lätta" knappar, typ tryckknappar men snören i midjan knyter jag aldrig, då skulle hon aldrig få av sig brallorna, hon drar bara åt dem mer!

Annat...tjaa, hon är just nu väldigt intresserad av vad saker heter på engelska...och så räknar hon alllt, ALLT verkligen (inkl. bajskluttar)

• Toker

Hon fyllde 4 i juli och kunde lika mycket då som nu när hon snart blir 4 och ett halvt.

* Påklädning - japp, rubb och stubb.
    * Tvätta händer och mun - japp
    * Äta utan att kladda ner hela bordet, golvet och kläderna - japp
    * Toalett eller blöja - toa dagtid, men blöja på natten, då i somras. Nån månad efter hon fyllt 4 blev hon dock torr nattetid också.
    * Leka/aktivera sig själv en stund ibland - ja det är hon duktig på.
    * Rita, skriva, pärla - japp, allt det är hon också duktig på. Små som stora pärlor.
    * Cykla, ta fart med gungan - cyklar med stödhjul, knäckte "gungkoden" när hon var 3 år och 8 månader.
    * Dragkedja, knappar, snören i midjan - japp
    * Annat

Hon knäckte skrivkoden en månad efter hon fyllt 4 och 2 veckor senare det knäckte hon läskoden. (med stora bokstäver)

Vad menar din väninna med att kräva för mycket? Vad menar hon då för nåt?

• Emmli 84
    Toker skrev 2009-11-05 22:46:00 följande:
    Hon fyllde 4 i juli och kunde lika mycket då som nu när hon snart blir 4 och ett halvt. * Påklädning - japp, rubb och stubb. * Tvätta händer och mun - japp * Äta utan att kladda ner hela bordet, golvet och kläderna - japp * Toalett eller blöja - toa dagtid, men blöja på natten, då i somras. Nån månad efter hon fyllt 4 blev hon dock torr nattetid också. * Leka/aktivera sig själv en stund ibland - ja det är hon duktig på. * Rita, skriva, pärla - japp, allt det är hon också duktig på. Små som stora pärlor. * Cykla, ta fart med gungan - cyklar med stödhjul, knäckte "gungkoden" när hon var 3 år och 8 månader. * Dragkedja, knappar, snören i midjan - japp * Annat Hon knäckte skrivkoden en månad efter hon fyllt 4 och 2 veckor senare det knäckte hon läskoden. (med stora bokstäver) Vad menar din väninna med att kräva för mycket? Vad menar hon då för nåt?
    Jag beskrev för henne att vi brukar lägga fram kläder och be sonen klä på sig dom medan vi klär på oss, att vi tränar som tusan på att bli torr men det fungerar ändå inte på dagis eller nattetid, att vi "tvingar" sonen att försöka aktivera sig en liten stund på rummet varje dag för vi tror det är bra att ta egna initiativ till lek, att vi tjatar om tvätt av händer och mun efter varje måltid och toabesök. Ja det är väl ungefär det. Jag tycker personligen att det är ungefär vad man kan kräva an en 4 åring att fixa/träna på. Sen har tanken slagit oss att han kanske inte riktigt är på en 4 årings nivå och då hamnar vi såklart i ett annat läge. Då kanske vi kräver alldeles för mycket men vi kan ju omöjligt ställa någon egen diagnos utan förlitar oss på att dagis/bvc berättar för oss om det verkar vara nåt som inte stämmer. Både vi och dagispersonalen har dock uppmärksammat att han inte riktigt "kopplar", inte ser konsekvenser, inte lägger ihop ett och ett och har svårt att ta till sig t.ex. instruktioner men det kanske är vanligt i den här åldern. Det är svårt att oroa sig lagom! Inte oroa sig för mycket men heller inte släppa taget helt.
Svar på tråden Vad ska 4 åring kunna?