• Egensinnig

    Cupcake-tråden nr 10, baka, frosta, fyll och njut!

    Viktiga länkar:

     



    Titta gärna i JFL's blogg också , här finns massor av recept och tips som passar cupcakes också!


    Du är varmt välkommen att lägga in bilder på dina bakverk i bildtråden för Tårtor & Cupcakes:

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m48253316.html

    Länk till Tårttråden:


    Tidigare trådar:
    Nr 1 - www.familjeliv.se/Forum-11-240/m24475986.html
    Nr 9 - www.familjeliv.se/Forum-11-240/m45866023.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-28 13:27
    Länk till tårttråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m48286073.html
  • Svar på tråden Cupcake-tråden nr 10, baka, frosta, fyll och njut!
  • Egensinnig
    Nicke Nyfiken skrev 2010-01-22 09:24:45 följande:
    Chocolate fudge frosting
    120 g mörk choklad (70 % kakaohalt)
    150 g mjukt  smör
    160 g florsocker
    1,5 tsk vaniljarom

    Smält chokladen. Vispa smöret fluffigt. Tillsätt florsockret lite i taget under omvispning, tillsätt också vaniljaromen. Vispa blandningen ljust och fluffig. Tillsätt den smälta avsvalnade chokladen under omvispning, vispa frostingen slät.
    Jag brukar ta en msk starkt kaffe och en nypa salt med.

    Brownie cucpakes ( Leilas)
    http://www.recept.nu/1.293616/leila_lindholm/efterratter_godis/agg_mejeri/brownie_cupcakes

    De sjunker ihop i mitten men det det är bara att spritsa frosting i gropen!
    Frostingen är mäktigt , men ack så god, så jag brukar fylla gropen och så bara en liten swirl ovanpå det.
    Matilda, Matilda........
  • Maria C S 75

    Hejsan!
    Jag är ny här, har aldrig skrivit utan bara läst och beundrat

    Jag gjorde mina första cupcakes härrom dagen och dom blev smaskens. Bakade dem och satte på frosting samma dag. Men frågan är skall frostingen vara sådär mjuk när man serverar dem eller skall de stå i kylen ett tag så att frostingen blir lite stel?

    Har inte hittat några färdiga cupcakes i Göteborg så jag vet ju inte riktigt hur de skall smaka


    Stolt mamma till Mario. Carpe diem.
  • Egensinnig
    Maria C S 75 skrev 2010-01-23 06:50:29 följande:
    Hejsan!Jag är ny här, har aldrig skrivit utan bara läst och beundrat Jag gjorde mina första cupcakes härrom dagen och dom blev smaskens. Bakade dem och satte på frosting samma dag. Men frågan är skall frostingen vara sådär mjuk när man serverar dem eller skall de stå i kylen ett tag så att frostingen blir lite stel? Har inte hittat några färdiga cupcakes i Göteborg så jag vet ju inte riktigt hur de skall smaka
    Hej o välkommen!
    Det beror lite på vilken sorts frosting det är tycker jag. Smörkräm tycker jag är godast om den nått rumstemp. Tycker de flesta vinner på att stå framme en liten stund. Men vi har ofta överblivna i kylen och de är goda kalla med
    Matilda, Matilda........
  • gosmamman
    Egensinnig skrev 2010-01-22 13:52:54 följande:
    Chocolate fudge frosting120 g mörk choklad (70 % kakaohalt)150 g mjukt  smör160 g florsocker1,5 tsk vaniljaromSmält chokladen. Vispa smöret fluffigt. Tillsätt florsockret lite i taget under omvispning, tillsätt också vaniljaromen. Vispa blandningen ljust och fluffig. Tillsätt den smälta avsvalnade chokladen under omvispning, vispa frostingen slät.Jag brukar ta en msk starkt kaffe och en nypa salt med.Brownie cucpakes ( Leilas)www.recept.nu/1.293616/leila_lindholm/efterra...De sjunker ihop i mitten men det det är bara att spritsa frosting i gropen!Frostingen är mäktigt , men ack så god, så jag brukar fylla gropen och så bara en liten swirl ovanpå det.
    Verkar smarrigt, vanilj arom vaniljsocker eller är det ngt annat?
  • Egensinnig

    gosmamman - går bra med vaniljsocker. Originalreceptet är amerikanskt och då har de flytande vanilj. Dr Oetker har det men verkar vara svårt att hitta. Finns också ett fantastiskt ekologiskt vaniljpulver på Coop som är väldigt gott.


    Matilda, Matilda........
  • gosmamman
    Egensinnig skrev 2010-01-23 14:23:35 följande:
    gosmamman - går bra med vaniljsocker. Originalreceptet är amerikanskt och då har de flytande vanilj. Dr Oetker har det men verkar vara svårt att hitta. Finns också ett fantastiskt ekologiskt vaniljpulver på Coop som är väldigt gott.
    Tror du det skulle passa med en kola fudge uppepå brownisarna? kännde att jag vart sugen på det. Brownies är ju ganska chokladiga i sig själv.

    Nån som har recept på ahlegrensbilar cc och nån passande frosting. Tänkte göra både såna och browniesarna
  • Egensinnig
    gosmamman skrev 2010-01-24 21:06:37 följande:
    Tror du det skulle passa med en kola fudge uppepå brownisarna? kännde att jag vart sugen på det. Brownies är ju ganska chokladiga i sig själv.Nån som har recept på ahlegrensbilar cc och nån passande frosting. Tänkte göra både såna och browniesarna
    Absolut - kola o choklad kan inte bli fel!
    Matilda, Matilda........
  • Nicke Nyfiken
    Egensinnig skrev 2010-01-22 13:52:54 följande:
    Chocolate fudge frosting120 g mörk choklad (70 % kakaohalt)150 g mjukt  smör160 g florsocker1,5 tsk vaniljaromSmält chokladen. Vispa smöret fluffigt. Tillsätt florsockret lite i taget under omvispning, tillsätt också vaniljaromen. Vispa blandningen ljust och fluffig. Tillsätt den smälta avsvalnade chokladen under omvispning, vispa frostingen slät.Jag brukar ta en msk starkt kaffe och en nypa salt med.Brownie cucpakes ( Leilas)www.recept.nu/1.293616/leila_lindholm/efterra...De sjunker ihop i mitten men det det är bara att spritsa frosting i gropen!Frostingen är mäktigt , men ack så god, så jag brukar fylla gropen och så bara en liten swirl ovanpå det.
    Tack för recepten. Tyvärr är jag allergisk mot hasselnötter.
    Gjorde vanliga kladdkakemuffins i små formar (gräddade 7 minuter) och gjorde Leilas frosting med philadefia men blandade i lite god ekologisk hallonsylt också. Blev kanon gott, sen blev det fint också med det rosa (hade i lite extra rosa färg) mot de bruna. Kommer jag absolut göra igen.
    Tror ni det passar med vitchokladfrosting på citronmuffins? Eller har ni nått annat gott förslag? Har en massa födelsedagar som kommer nu på rad så det kulle ju vara kul med lite olika varianter så man inte gör samma varje gång.
  • gosmamman
    Nicke Nyfiken skrev 2010-01-24 21:18:27 följande:
    Tack för recepten. Tyvärr är jag allergisk mot hasselnötter. Gjorde vanliga kladdkakemuffins i små formar (gräddade 7 minuter) och gjorde Leilas frosting med philadefia men blandade i lite god ekologisk hallonsylt också. Blev kanon gott, sen blev det fint också med det rosa (hade i lite extra rosa färg) mot de bruna. Kommer jag absolut göra igen.Tror ni det passar med vitchokladfrosting på citronmuffins? Eller har ni nått annat gott förslag? Har en massa födelsedagar som kommer nu på rad så det kulle ju vara kul med lite olika varianter så man inte gör samma varje gång.
    Lemon yoghurt cc med philadelphia/vitchoklad frosting är min absoluta favorit , omöjlig att misslyckas
  • Egensinnig
    Nicke Nyfiken skrev 2010-01-24 21:18:27 följande:
    Tack för recepten. Tyvärr är jag allergisk mot hasselnötter. Gjorde vanliga kladdkakemuffins i små formar (gräddade 7 minuter) och gjorde Leilas frosting med philadefia men blandade i lite god ekologisk hallonsylt också. Blev kanon gott, sen blev det fint också med det rosa (hade i lite extra rosa färg) mot de bruna. Kommer jag absolut göra igen.Tror ni det passar med vitchokladfrosting på citronmuffins? Eller har ni nått annat gott förslag? Har en massa födelsedagar som kommer nu på rad så det kulle ju vara kul med lite olika varianter så man inte gör samma varje gång.
    Ja men hasselnötterna är valfritt Jag  hoppar oftast över dem.
    Vit choklad och citron blir jättegott tillsammans. Antingen på creme cheese eller vitchokladfluff
    Matilda, Matilda........
  • Nicke Nyfiken
    gosmamman skrev 2010-01-25 21:09:43 följande:
    Ingen som vet vilken frosting som kan passa på ahlgrensbilar cc? Funderar på glass cremen? annat tips?
    Hur gör du Ahlgrensbilar cupcakes?
Svar på tråden Cupcake-tråden nr 10, baka, frosta, fyll och njut!