• kalmar brud

Phil & Ted syskonvagn del 16

Phil & Ted syskonvagn del 15

Välkommen till 15:e Phil and Ted´s tråden!

Text kopierad från Missy Cat Phil and ted tråd nr 14

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS!
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m38661776.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40914001.html

Kortfattad beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic: (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

Demofilm av en sport V1

Bild och text jämförelse mellan de snarlika modellerna Sport V2 och första modellen av Dash familjen-axelsson.blogspot.com/2009/02/sport-...

Lägg ut era bilder på vagnen, tillbehör och tips och trix

BILDTRÅD 1: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

BILDTRÅD 2: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40276206.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 00:47
    BILDTRÅD 3: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496899.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 21:32
    Senaste tråden Nr 14 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496646.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:40
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:41
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 11:51
    Mönster till dynor

www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.p...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-03 10:45
    Här är den rätta länken till mönster:

www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 20:12
    Bildtråd 5 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m48732185.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 08:28
    Här kan ni hitta information om Phil and Ted´s alla vagnar www.bonti.se/kategorier/philandted.html

Några affärer som säljer vagnen www.kopbarnvagn.se/
    www.odenplansbarnvagnar.se/index.php
    www.fritidsportalen.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 08:33
    En bra sida med massa bra information om vagnen

www.philandteds.com/pepe_index.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 08:40
    www.bonti.se/indexne.html

• Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 16
  • Katjan

Kan man ha syskonsitsen på där nere ifall man har peanuten på?

Finns det ngn ståbräda som man kan ha till en Vibe?

Köpte en vibe när vi väntade nr 2, men sålde den fort då hjulet vobblade osv, man har hört att dom nya inte har lika mkt problem. När kommer 2010orna in?

• LAMadde

Har försökt läsa igenom alla miljontals inlägg som skrivits om P&T här på FL. Var väldigt negativt insälld till denna typ av vagn och va inställd på att köpa en side-by-side + att jag trode att PoT kostade skjortan.. Nu har jag kikat på internet och här i usa kostar vagnen bara 2400 + syskon sits ca 600kr, plus att efter att ha läst alla positiva inlägg här så känns det som att PoT kanske är vagnen för oss iaf. Är nog inställd på en Sport i svart.

Nu till frågorna.. Är det nån här inne som köpt till en adapter till sitt babyskydd så man kan ha det på vagnen? Hade det till min singelvagn och använde det nästan jämt isft liggdelen och älskade det. Hur har man det äldre barnet isåfall?

Har ni mjuklift till era nyfödda, lr lägger ni bara rullade filtar runtomkring som 'stöd' ?

• Norpis
    Ville Mor skrev 2010-01-14 19:41:33 följande:
    Inte för att det spelar någon större roll eftersom jag redan har min Vibe med utstående knapp men orkar du kanske ta en bild när montering och provkörning är avklarat?
    Självklart kan jag göra det! Ska bli spännande att se hur vagnen funkar i praktiken
  • Habaladabala

Hej hej
    Vi tog premiärturen med vår sport häromdagen. Lillasyster stortrivdes där nere i den trånga mysiga liften men storasyster var inte riktigt lika nöjd.
    Syskonsitsen blir ju så väldigt bakåtlutad så hon nästan får ligga och eftersom det inte går att ha "mittenstången" på så har hon inget att dra sig upp och hålla sig sittande i. Nån som har nån ide´om hur man kan lösa det eller får hon helt enkelt vänja sig vid bakåtlutet?

• nian74
    Katjan skrev 2010-01-14 19:52:20 följande:
    Kan man ha syskonsitsen på där nere ifall man har peanuten på?Finns det ngn ståbräda som man kan ha till en Vibe? Köpte en vibe när vi väntade nr 2, men sålde den fort då hjulet vobblade osv, man har hört att dom nya inte har lika mkt problem. När kommer 2010orna in?
    Vad jag har hört så har inte p&t några årsmodeller. På de Vibe som säljs nu har de byggt in bromsknappen så att man inte kan bromsa den oavsiktligt, selen är längre och chassit är annorlunda konstruerat vid framhjulet så att hjulet inte vobblar.
    Om man har fått ett kort sele kan man få det bytt eller få "förlängnings-spännen" till(det fick min kompis).
    Jag är helnöjd med min Vibe, den känns ombonad och robust - sonen älskar den (om jag någon gång tar fram paraplyvagnen istället vill han inte sätta sig där utan pekar på Viben) Nu har jag bara haft den som singelvagn än så länge, bebis ska komma i februari... 
  • Fiansess
    Habaladabala skrev 2010-01-15 09:04:31 följande:
    Hej hejVi tog premiärturen med vår sport häromdagen. Lillasyster stortrivdes där nere i den trånga mysiga liften men storasyster var inte riktigt lika nöjd.Syskonsitsen blir ju så väldigt bakåtlutad så hon nästan får ligga och eftersom det inte går att ha "mittenstången" på så har hon inget att dra sig upp och hålla sig sittande i. Nån som har nån ide´om hur man kan lösa det eller får hon helt enkelt vänja sig vid bakåtlutet?
    Vi har en liten babykudde bakom ryggen. Sen knäpper vi bara selen runt benen/magen så hon kan luta sig framåt.
    Bebis har inte kommit än, men vi har börjat vänja henne redan nu så hon inte protesterar sen....
  • Habaladabala
    babyfia skrev 2010-01-15 09:30:28 följande:
    Vi har en liten babykudde bakom ryggen. Sen knäpper vi bara selen runt benen/magen så hon kan luta sig framåt.Bebis har inte kommit än, men vi har börjat vänja henne redan nu så hon inte protesterar sen....
    Smart med en kudde bakom men känns det inte som om hon skulle kunna ramla ur om hon bara sitter fast där nere? Bara jag som är nojig kanske.
    I vanliga sulkyn har jag henne aldrig fastspänd men där är ju sitsen platt och hon har mittstången att hålla sig i.
  • norgesessan

Tjejen, testa med en rem/skärp under, titta på mina bilder, då blir sitsen bättre. Har inte lagt märke til att han sitter tillbakalutat, när han somnar tippar huvudet fram om han inte har sufletten framme som huvudstöd.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Katjan
    nian74 skrev 2010-01-15 09:11:03 följande:
    Vad jag har hört så har inte p&t några årsmodeller. På de Vibe som säljs nu har de byggt in bromsknappen så att man inte kan bromsa den oavsiktligt, selen är längre och chassit är annorlunda konstruerat vid framhjulet så att hjulet inte vobblar. Om man har fått ett kort sele kan man få det bytt eller få "förlängnings-spännen" till(det fick min kompis). Jag är helnöjd med min Vibe, den känns ombonad och robust - sonen älskar den (om jag någon gång tar fram paraplyvagnen istället vill han inte sätta sig där utan pekar på Viben) Nu har jag bara haft den som singelvagn än så länge, bebis ska komma i februari... 
     Det låter toppen att den har blivit bättre. Tycker att Viben är lite mer stabil än de andra vagnarna, men det kan säkert bara va jag som upplever den som det bara. Det negativa är ju att syskonsitsen är mindre.

När nr 3 kommer i sommar så kommer den äldste vara 3 år. Vi har bestämt oss för att ha en bred syskonvagn hemma och en smidig ifall jag ska in till stan. Fast jag kommer nog inte åka med alal 3 barnen själv i stan.
  • bohusbebis

Nån som hört att det är olika vagnsmodeller som säljs i Sverige och här?
    Behöver några grejer utbytta på min vagn efter lite småskador vid flygresa, men när jag kontaktade min närmsta PT-åf så var de osäkra på om de kunde hjälpa mig då min Sport v2 -08 är import från england. De var i övrigt väldigt tillmötesgående så jag tror inte att det bara är snack för att vi inte köpt vagnen av dem. OM det är skillnader, nån som vet vilka?

Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 16