• kalmar brud

Phil & Ted syskonvagn del 16

Phil & Ted syskonvagn del 15

Välkommen till 15:e Phil and Ted´s tråden!

Text kopierad från Missy Cat Phil and ted tråd nr 14

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS!
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m38661776.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40914001.html

Kortfattad beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic: (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

Demofilm av en sport V1

Bild och text jämförelse mellan de snarlika modellerna Sport V2 och första modellen av Dash familjen-axelsson.blogspot.com/2009/02/sport-...

Lägg ut era bilder på vagnen, tillbehör och tips och trix

BILDTRÅD 1: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

BILDTRÅD 2: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40276206.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 00:47
    BILDTRÅD 3: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496899.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 21:32
    Senaste tråden Nr 14 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496646.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:40
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:41
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 11:51
    Mönster till dynor

www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.p...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-03 10:45
    Här är den rätta länken till mönster:

www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 20:12
    Bildtråd 5 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m48732185.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 08:28
    Här kan ni hitta information om Phil and Ted´s alla vagnar www.bonti.se/kategorier/philandted.html

Några affärer som säljer vagnen www.kopbarnvagn.se/
    www.odenplansbarnvagnar.se/index.php
    www.fritidsportalen.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 08:33
    En bra sida med massa bra information om vagnen

www.philandteds.com/pepe_index.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 08:40
    www.bonti.se/indexne.html

• Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 16
  • Rosenbarn
    nian74 skrev 2010-01-15 09:11:03 följande:
    Vad jag har hört så har inte p&t några årsmodeller. På de Vibe som säljs nu har de byggt in bromsknappen så att man inte kan bromsa den oavsiktligt, selen är längre och chassit är annorlunda konstruerat vid framhjulet så att hjulet inte vobblar.Om man har fått ett kort sele kan man få det bytt eller få "förlängnings-spännen" till(det fick min kompis).Jag är helnöjd med min Vibe, den känns ombonad och robust - sonen älskar den (om jag någon gång tar fram paraplyvagnen istället vill han inte sätta sig där utan pekar på Viben) Nu har jag bara haft den som singelvagn än så länge, bebis ska komma i februari... 
    Jasså kan man få de..då ska jag ringa butiken där jag köpte min och fråga!! Spännen är ju super tajta!!!
  • Rosenbarn

Ringde och butiken  som i sin tur ringde levrantören som skulle skicka förlängningsspänet till butiken som sedan skulle skicka de till mig. Jag behövde inte ens skicka kvitto...Levrantören kände till detta!!! Hoppas de dyker ner på posten här om någon vecka. Känns säkrare så!

Så TIPS ni med VIBE kontakta återförsäljare angående detta!!

• Rosenbarn
    nian74 skrev 2010-01-15 09:11:03 följande:
    Vad jag har hört så har inte p&t några årsmodeller. På de Vibe som säljs nu har de byggt in bromsknappen så att man inte kan bromsa den oavsiktligt, selen är längre och chassit är annorlunda konstruerat vid framhjulet så att hjulet inte vobblar.Om man har fått ett kort sele kan man få det bytt eller få "förlängnings-spännen" till(det fick min kompis).Jag är helnöjd med min Vibe, den känns ombonad och robust - sonen älskar den (om jag någon gång tar fram paraplyvagnen istället vill han inte sätta sig där utan pekar på Viben) Nu har jag bara haft den som singelvagn än så länge, bebis ska komma i februari... 
    Tack för tipset!
  • Felix 06

Äntligen ska vi bli av med vagnen! Nu kan vi ta långpromenader igen, utan krångel, ska bli så skönt. På måndag skickar vi den med bussgods, men bara frågan nu, hur sjutton skickar den? Kartong sopsäck? Hmm, har ju slängt phil and ted kartonger, vilket var väääldigt synd känner jag nu! testade med sopsäck nu, men den gick inte ner.  så då måste vi sopsäck större. hmm, några tips någon??

• Fiansess
    Habaladabala skrev 2010-01-15 09:34:50 följande:
    Smart med en kudde bakom men känns det inte som om hon skulle kunna ramla ur om hon bara sitter fast där nere? Bara jag som är nojig kanske. I vanliga sulkyn har jag henne aldrig fastspänd men där är ju sitsen platt och hon har mittstången att hålla sig i.
    Nej jag tycker de sitter stadigt ändå med bara selen, fast visst om de kastar sig fram och tillbaka är det ju inte lika säkert....
    Jag har funderat på om man inte kan spänna adaptrarna för att få den lite rakare, de går ju att vinkla och blir ju rakare om man håller upp sitsen... Vi har dock inte provat det än. Ska kolla ikväll .
    norgesessan skrev 2010-01-15 10:30:34 följande:
    Tjejen, testa med en rem/skärp under, titta på mina bilder, då blir sitsen bättre. Har inte lagt märke til att han sitter tillbakalutat, när han somnar tippar huvudet fram om han inte har sufletten framme som huvudstöd.
    Fast det är ju inte sitsen som är probemet, utan att ryggen är så bakåtlutad.
    Kanske beror på hur stora barnen är hur man upplever det? Min dotter är ganska liten för sina 21 månader.
  • norgesessan

Tänkte mer på det att du var rädd hon skulle trilla ur om du bara hade remmarna över magen på....

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • nian74
    Rosenbarn skrev 2010-01-15 13:55:09 följande:
    Ringde och butiken  som i sin tur ringde levrantören som skulle skicka förlängningsspänet till butiken som sedan skulle skicka de till mig. Jag behövde inte ens skicka kvitto...Levrantören kände till detta!!! Hoppas de dyker ner på posten här om någon vecka. Känns säkrare så!Så TIPS ni med VIBE kontakta återförsäljare angående detta!!
    Vad bra att det gick så smidigt! Jag tycker absolut att man ska påtala såna här problem, när man köpt en så dyr vagn ska man inte behöva fixa och trixa själv för att få vagnen att fungera som den ska... 
  • bubbla00

Hej! Med stor risk att jag upprepar en tidigare ställd fråga: Vad är rimligt att betala för en beggad men fräch Phil and Ted sport med syskonsits från 2008? 

• Katjan

Ska åka o kika på en vibe i affären under helgen.

Vilka tillbehör är värda att lägga pengar på? Hade tänk mig syskonvagnen plus ett dubbelt regnskydd. Liggdelen är så liten plus att bebisen kommer i sommar.
    Ska beställa ifrån uk.

• anyXX
    Felix 06 skrev 2010-01-15 14:58:17 följande:
    Äntligen ska vi bli av med vagnen! Nu kan vi ta långpromenader igen, utan krångel, ska bli så skönt. På måndag skickar vi den med bussgods, men bara frågan nu, hur sjutton skickar den? Kartong sopsäck? Hmm, har ju slängt phil and ted kartonger, vilket var väääldigt synd känner jag nu! testade med sopsäck nu, men den gick inte ner.  så då måste vi sopsäck större. hmm, några tips någon??
    Flyttlåda kanske? Sopsäck känns lite oskyddat....
Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 16