• Namnam

Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?

En otroligt het potatis på bröllopstorget så jag tänkte tästa den här

Vad tycker du är det en tradition av förtryck efterapning av amerikanska seder eller ingen big deal alls?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?
  • Miss Obsessive

Jag förstår inte problemet? Har man turen att ha en pappa som man har en bra relation till och tycker att det är en fin gest, varför måste då massa först-sig-påare ha åsikter om det?

• Samsmamma
    Koloraturell skrev 2009-11-09 16:34:00 följande:
    Äsch, jag bryr mig inte personligen men jag tycker folk är naiva och korkade som inte fattar att vi härmar ALLT som kommer från USA utan att reflektera över det. Kolla på tillställningar i kyrkan överhuvudtaget, allt detta är efterapningar av amerikanska seder: * Kasta brudbuketten bakåt * Folk tror att det endast finns två brudmarscher, fattar inte att man kan välja typ Bamse om man vill * Brudens far lämnar över * Jordfästningen sker utomhus (är förbjudet i Sverige, ändå visar man det i tex Änglagård) * Prästen säger "jag döper dig till..." Helt fel, dop och namn har inget med varandra att göra och man säger inte så. * Något gammalt, något nytt, något lånat, något blått (rimmar inte ens på svenska, ytterligare en amerikansk sed som antagits utan att någon tänkt efter) * Prästen bör stola privat. Förekommer inte i verkligheten.
    Allt det där är dock inte självklart amerikanskt. I portugal har man också brudbukettkastning samt att mannen ska ta bort ett strumpeband från bruden med tänderna och kasta iväg det till alla ogifta män. FInns flera traditioner därifrån som liknar de vi har både i Sverige och i USA, och de är gamla.
  • Samsmamma

Miss Obsessive skrev 2009-11-09 18:57:35 följande:

Jag förstår inte problemet? Har man turen att ha en pappa som man har en bra relation till och tycker att det är en fin gest, varför måste då massa först-sig-påare ha åsikter om det?
    Precis.

Men neeej då man är en flickig prinsess-wannabe som blir överlämnad (inte eskorterad eller så, utan just överlämnad som gods), trots att man själv valt att ha det så.

Men folk får tycka vad de vill. Mitt bröllop var fantastiskt och min man som stod och väntade på mig och min far tillsammans med sin mor fick också lite behövligt stöd för nerverna. Som jag skrivit tidigare var det riktigt tur att jag gick med pappa in för annars hade jag snubblat när jag trampade ur min sko..... Alla fantastiska känslor jag har om vårat bröllop kan inte förtas av några besserwissrar.
  • Joual
    siamusen skrev 2009-11-09 11:41:36 följande:
    Ni som âr emot brudlâmning pga seder, är ni även emot att kvinnan går sjâlv? Eller ni som är emot generellt kan ju ocksa svara iofs
    Jag skulle vara för att mannen gick in själv, om det vore ett alternativ. Varför går aldrig mannen in själv medan kvinnan väntar framme i kyrkan med sina tärnor?
  • nollåtta
    Samsmamma skrev 2009-11-09 19:28:05 följande:
    Miss Obsessive skrev 2009-11-09 18:57:35 följande: Precis. Men neeej då man är en flickig prinsess-wannabe som blir överlämnad (inte eskorterad eller så, utan just överlämnad som gods), trots att man själv valt att ha det så. Men folk får tycka vad de vill. Mitt bröllop var fantastiskt och min man som stod och väntade på mig och min far tillsammans med sin mor fick också lite behövligt stöd för nerverna. Som jag skrivit tidigare var det riktigt tur att jag gick med pappa in för annars hade jag snubblat när jag trampade ur min sko..... Alla fantastiska känslor jag har om vårat bröllop kan inte förtas av några besserwissrar.
    Varför tror du att du ville bli överlämnad av din pappa?
  • siamusen
    Joual skrev 2009-11-09 19:37:58 följande:
    Jag skulle vara för att mannen gick in själv, om det vore ett alternativ. Varför går aldrig mannen in själv medan kvinnan väntar framme i kyrkan med sina tärnor?
    Det vet jag inte men seden i min mans land är att mannen vântar därframme.

Normalt är det prästen som kommer in först, ibland vântar han vid altaret. Brudgummen förs in av sin mor. Sedan kommer bruden med sin far.

Vi gifte oss i svenska kyrkan men blandade med bådas seder. Våra bestmen/tärnor var irländska och skotska så de fick komma in med oss även om jag tror att de normalvis skulle vântat vid altaret enligt franska seder.
  • Mealla

Miss Cee skrev 2009-11-09 18:40:08 följande:

Eller låna den judiska seden att både brud och brudgum eskoteras in av _båda_ sina föräldrar!
    Det ar det vanligaste sattet jag varit med om pa brollop har i USA, aven pa icke-judiska brollop. Jag tycker det ar fint, brudgummen gar in forst med sina foraldrar, sedan kommer bestman/groomsmen & tarnor och sist kommer bruden med sina foraldrar. Det ar trevligt att se vilka som ar foraldrar eftersom det ar vanligt att man kanske bara kanner den ena i brudparet, eller att man inte mott brudparets foraldrar tidigare.

Jag tycker att den symboliken ar ganska trevlig, de gar fran sina gamla familjer till sin egen nya familj, darfor gar de inte in tillsammans men ut tillsammans.

Jag tycker for ovrigt att tonen i traden ar ganska sa trist, de som vill ga utanfor den traditionella "normala" normen dumforklaras, de vill ha en show, de forstar inte battre yada yada yada.

Sa lange de som gifter sig gor det av egen fri vilja sa tycker jag man kan fa utforma sitt brollop lite som man vill. Jag har varit pa brollop dar det funnits bade en rabbi och en prast, inga konstigheter alls. Mitt eget var ett hopkok av svenska, irlandska och amerikanska traditioner. Det ar faktiskt brollopsparets dag och jag tycker att de ska ha ratt till sin dag pa sitt satt.
  • Koloraturell
    Samsmamma skrev 2009-11-09 19:24:51 följande:
    Allt det där är dock inte självklart amerikanskt. I portugal har man också brudbukettkastning samt att mannen ska ta bort ett strumpeband från bruden med tänderna och kasta iväg det till alla ogifta män. FInns flera traditioner därifrån som liknar de vi har både i Sverige och i USA, och de är gamla.
    Spelar ingen roll. Efterapningar som efterapningar.
  • 4everwe2

Jag hade velat det. Struntar hur andra ser på det!! Det skulle ju vara vårat bröllop och jag och min blivande som bestämmer hur vi vill ha det

• Milkina cerka
    Koloraturell skrev 2009-11-09 20:07:18 följande:
    Spelar ingen roll. Efterapningar som efterapningar.
    Det var inte mig du svarade med citatet, men jag undrar hur du ställer dig till att vi med rötter i andra länder alt. svenskar som gifter sig med någon utifrån härstammande önskar behålla något av våra traditioner? Är det lika fel då? Där kan ju:
    Koloraturell skrev 2009-11-09 16:34:00 följande:
    Äsch, jag bryr mig inte personligen men jag tycker folk är naiva och korkade som inte fattar att vi härmar ALLT som kommer från USA utan att reflektera över det. Kolla på tillställningar i kyrkan överhuvudtaget, allt detta är efterapningar av amerikanska seder:* Kasta brudbuketten bakåt* Folk tror att det endast finns två brudmarscher, fattar inte att man kan välja typ Bamse om man vill* Brudens far lämnar över* Jordfästningen sker utomhus (är förbjudet i Sverige, ändå visar man det i tex Änglagård)* Prästen säger "jag döper dig till..." Helt fel, dop och namn har inget med varandra att göra och man säger inte så.* Något gammalt, något nytt, något lånat, något blått (rimmar inte ens på svenska, ytterligare en amerikansk sed som antagits utan att någon tänkt efter)* Prästen bör stola privat. Förekommer inte i verkligheten.
    ingå...
Svar på tråden Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?