• Namnam

Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?

En otroligt het potatis på bröllopstorget så jag tänkte tästa den här

Vad tycker du är det en tradition av förtryck efterapning av amerikanska seder eller ingen big deal alls?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?
  • Mary Lo
    Koloraturell skrev 2009-11-09 16:34:00 följande:
    Äsch, jag bryr mig inte personligen men jag tycker folk är naiva och korkade som inte fattar att vi härmar ALLT som kommer från USA utan att reflektera över det. Kolla på tillställningar i kyrkan överhuvudtaget, allt detta är efterapningar av amerikanska seder:* Kasta brudbuketten bakåt* Folk tror att det endast finns två brudmarscher, fattar inte att man kan välja typ Bamse om man vill* Brudens far lämnar över* Jordfästningen sker utomhus (är förbjudet i Sverige, ändå visar man det i tex Änglagård)* Prästen säger "jag döper dig till..." Helt fel, dop och namn har inget med varandra att göra och man säger inte så.* Något gammalt, något nytt, något lånat, något blått (rimmar inte ens på svenska, ytterligare en amerikansk sed som antagits utan att någon tänkt efter)* Prästen bör stola privat. Förekommer inte i verkligheten.
    Är jordfästning utomhus förbjudet i Sverige? Jag har varit med på två stycken begravningar där man jordfäste just utomhus. I Sverige.
  • Miss Cee

Mary Lo skrev 2009-11-10 00:06:56 följande:

Är jordfästning utomhus förbjudet i Sverige? Jag har varit med på två stycken begravningar där man jordfäste just utomhus. I Sverige.
    Förstod inte heller det där... Alla begravningar där den avlidne inte ska kremeras brukar ju avslutas ute på kyrkogården, där kistan sänks i jorden.
    Om den avlidne kremeras tar man det sista avskedet inne i kyrkan, och sedan kan de närmaste ha en mindre ceremoni ute på kyrkan vid urnsättningen.

Eller menar Koloraturell att HELA begravningsgudstjänsten inte får göras direkt vid graven??
  • konkelbär

Det är väl ändå ingen Amerikansk sed. Det är "resterna" av den tid då kvinnan var omyndig och hennes "förvaltning" överlämnades från far till hennes nye make. Något som gällt i större delen av världen och framför allt i Europa och Sverige enda fram till slutet av 1800-talet.

För övrigt bryr jag mig inte.

• konkelbär

Mary Lo skrev 2009-11-10 00:06:56 följande:

Jag har varit på två stycken sådana, i Stockholm och i Norrköping, i år. Det verkade inte speciellt förbjudet
  • Jessica24

Jag tycker att det är upp till var och en och jag anser inte att det är något förtryck eller dylikt. Själv ville jag inte ha det så, utan vi ville gå tillsammans.
    Vi lever på 2000-talet och det är absurt hur mycket som läses in i en enkel sak, så som att någon går bredvid dig fram till altaret.

• Samsmamma
    nollåtta skrev 2009-11-09 19:39:52 följande:
    Varför tror du att du ville bli överlämnad av din pappa?
    läs tidigare inlägg i tråden, jag tänker inte förklara igen.
  • Samsmamma
    Koloraturell skrev 2009-11-09 20:07:18 följande:
    Spelar ingen roll. Efterapningar som efterapningar.
    Så efterapningar är fel bara för att?
  • Glamrockare

tycker hela bröllops spielet är uråldrat, förlegat o otroligt "töntigt".

Det ts nämner tillhör bara en av töntigheterna i mängden.

• Samsmamma
    Jessica24 skrev 2009-11-10 01:03:28 följande:
    Jag tycker att det är upp till var och en och jag anser inte att det är något förtryck eller dylikt. Själv ville jag inte ha det så, utan vi ville gå tillsammans. Vi lever på 2000-talet och det är absurt hur mycket som läses in i en enkel sak, så som att någon går bredvid dig fram till altaret.
    precis vad jag tycker. Alla som är så mot detta pga förtrycksfaktrorn borde bry sig mer om de bröllop som faktiskt är arrangerade, inte bry sig om hur pelle och anna svensson vill göra.
  • LSalander
    Glamrockare skrev 2009-11-10 08:07:38 följande:
    tycker hela bröllops spielet är uråldrat, förlegat o otroligt "töntigt".Det ts nämner tillhör bara en av töntigheterna i mängden.
    Jag håller med dig!
Svar på tråden Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?