• Namnam

Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?

En otroligt het potatis på bröllopstorget så jag tänkte tästa den här

Vad tycker du är det en tradition av förtryck efterapning av amerikanska seder eller ingen big deal alls?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?
  • Stårschan
    siamusen skrev 2009-11-09 11:41:36 följande:
    Ni som âr emot brudlâmning pga seder, är ni även emot att kvinnan går sjâlv?Eller ni som är emot generellt kan ju ocksa svara iofs
    Absolut inte. Jag skulle tycka att det ser konstigt ut (typ varför står han där framme och väntar istället för att eskortera sin tillkommande genom kyrkan?), men inte fel, eftersom hon då kommer som en självständig individ.
    Vet gör blott den som vida far och färdas bland mycket folk
  • Oneesan

Gillar det inte eftersom det skapar en bild av bruden som bröllopets höjdpunkt och grabben längst fram är en liten statist som blivit påtvingad en frack.

• gealach

Jag tycker att det känns som om ett fint inslaget paket överlämnas från en man till en annan. Jag förstår också om präster i Svenska kyrkan vägrar gå med på den typen av vigsel eftersom det är just en utländsk sed. Men jag har personligen inte ont av vad andra gör så länge det inte påverkar mig, och det gör ju inte det här.

Jag kan ändå ha lite svårt att förstå hur kvinnor som i alla andra sammanhang värnar om jämställdhet kan vilja bli överlämnade på det sättet.

• Stårschan
    jenesaispas skrev 2009-11-09 13:02:30 följande:
    Jag tycker att det känns som om ett fint inslaget paket överlämnas från en man till en annan. Jag förstår också om präster i Svenska kyrkan vägrar gå med på den typen av vigsel eftersom det är just en utländsk sed. Men jag har personligen inte ont av vad andra gör så länge det inte påverkar mig, och det gör ju inte det här.Jag kan ändå ha lite svårt att förstå hur kvinnor som i alla andra sammanhang värnar om jämställdhet kan vilja bli överlämnade på det sättet.
    Fast det GÖR de ju inte. Så länge det är positiv särbehandling av kvinnor så att de får känna sig som sagoprinsessor så är tydligen vad som helst OK.
    Vet gör blott den som vida far och färdas bland mycket folk
  • hilah

Jag skulle aldrig ha velat bli överlämnad vid mitt bröllop. Det var makens och min dag, vårt val som firades. Tycker det är lite töntigt att göra det, just eftersom det inte är en svensk sed och det känns som om folk har kollat på för många amerikanska romantiska komedier. (Och jag menar inte att man inte kan blanda olika seder, men eftersom det inte är en tradition här, så är det ju ganska uppenbart att brudparet har inspirerats av amerikanska filmer och det känns lite töntigt.)

• Drömmerdrömmar

Jag kommer definitivt vilja gå med vid min pappas sida i kyrkan, den dagen jag gifter mig... som jag hoppas att jag kommer göra.
    Kommer vara så stolt då..

• Åsa
    Precis, du har förstått, olika ursprung, olika traditioner, när jag läser här känns det som att en del vill bevisa att "som man gör i sverige det är rätt o. så ska man göra alla andra gör fel".Som ni tänkte var fint i mina ögon .
    Nu är det ju faktiskt en hel del särskilt bland yngre som blivit inspirerade (av am filmer kanske) att göra så också utan utländska traditioner i bagaget.

Jag tror inte att många här hade sagt något IRL om andras val av vigseltradition - jag skulle definitivt inte gjort det oombeddd, och även då försiktigt uttryckt - men trådstarten frågar om vad man tycker om en viss vana i allmänhet. Om du då tycker att ett visst sätt är mindre attraktivt, ska du avstå från att svara då? Alla gör ju i vilket fall som de säjlva vill.
  • 071001

Annat:
    Har alltid haft tanken att gå in med min pappa tills vi samtalade med prästen (min barndomskompis mamma så vi känner varandra väl) och hon förklarade innebörden av det hela. Då kändes det lite märkligt så jag valde bort det. Pappa blev nog lite besviken för jag hade tjatat om att han skulle göra det trots sin "scenskräck" och sen blev det inte så.

Svar på tråden Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?