Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?
En otroligt het potatis på bröllopstorget så jag tänkte tästa den här
Vad tycker du är det en tradition av förtryck efterapning av amerikanska seder eller ingen big deal alls?
En otroligt het potatis på bröllopstorget så jag tänkte tästa den här
Vad tycker du är det en tradition av förtryck efterapning av amerikanska seder eller ingen big deal alls?
Jag hade velat ha det.. men nu är ju pappa i himlen.. så det går inte.. går nog själv, men med far andligt..
Gillar det inte eftersom det skapar en bild av bruden som bröllopets höjdpunkt och grabben längst fram är en liten statist som blivit påtvingad en frack.
Jag tycker att det känns som om ett fint inslaget paket överlämnas från en man till en annan. Jag förstår också om präster i Svenska kyrkan vägrar gå med på den typen av vigsel eftersom det är just en utländsk sed. Men jag har personligen inte ont av vad andra gör så länge det inte påverkar mig, och det gör ju inte det här.
Jag kan ändå ha lite svårt att förstå hur kvinnor som i alla andra sammanhang värnar om jämställdhet kan vilja bli överlämnade på det sättet.
4&5
Jag skulle aldrig ha velat bli överlämnad vid mitt bröllop. Det var makens och min dag, vårt val som firades. Tycker det är lite töntigt att göra det, just eftersom det inte är en svensk sed och det känns som om folk har kollat på för många amerikanska romantiska komedier. (Och jag menar inte att man inte kan blanda olika seder, men eftersom det inte är en tradition här, så är det ju ganska uppenbart att brudparet har inspirerats av amerikanska filmer och det känns lite töntigt.)
Jag kommer definitivt vilja gå med vid min pappas sida i kyrkan, den dagen jag gifter mig... som jag hoppas att jag kommer göra.
Kommer vara så stolt då..
Annat:
Har alltid haft tanken att gå in med min pappa tills vi samtalade med prästen (min barndomskompis mamma så vi känner varandra väl) och hon förklarade innebörden av det hela. Då kändes det lite märkligt så jag valde bort det. Pappa blev nog lite besviken för jag hade tjatat om att han skulle göra det trots sin "scenskräck" och sen blev det inte så.