• Namnam

Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?

En otroligt het potatis på bröllopstorget så jag tänkte tästa den här

Vad tycker du är det en tradition av förtryck efterapning av amerikanska seder eller ingen big deal alls?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?
  • Miss Cee
    Samsmamma skrev 2009-11-10 08:09:00 följande:
    precis vad jag tycker. Alla som är så mot detta pga förtrycksfaktrorn borde bry sig mer om de bröllop som faktiskt är arrangerade, inte bry sig om hur pelle och anna svensson vill göra.
    För min del så känns det som ett hån mot dem som faktiskt blir bortgifta att vissa här i västvärlden plockar upp en sådan här tradition som de inte har den minsta anknytning till och LEKER att de blir överlämnande och att pappa beslutar vem de ska gift sig med.

Vad blir nästa steg? Att pappa överlämnar en gyllene nyckel på en liten sidenkudde att låsa upp kyskhetsbältet med?? ;)
  • Samsmamma

Miss Cee skrev 2009-11-10 18:29:13 följande:

För min del så känns det som ett hån mot dem som faktiskt blir bortgifta att vissa här i västvärlden plockar upp en sådan här tradition som de inte har den minsta anknytning till och LEKER att de blir överlämnande och att pappa beslutar vem de ska gift sig med. Vad blir nästa steg? Att pappa överlämnar en gyllene nyckel på en liten sidenkudde att låsa upp kyskhetsbältet med?? ;)
    ja det är ju tråkigt om folk leker att de blir överlämnade. det gjorde inte jag, så jag vet inte riktigt hur jag ska besvara ditt inlägg.

När det gäller din sista mening så tycker jag det var så löjligt att det inte ens är värt att besvara.
  • Hannajo
    Koloraturell skrev 2009-11-09 16:34:00 följande:
    Äsch, jag bryr mig inte personligen men jag tycker folk är naiva och korkade som inte fattar att vi härmar ALLT som kommer från USA utan att reflektera över det. Kolla på tillställningar i kyrkan överhuvudtaget, allt detta är efterapningar av amerikanska seder:* Kasta brudbuketten bakåt* Folk tror att det endast finns två brudmarscher, fattar inte att man kan välja typ Bamse om man vill* Brudens far lämnar över* Jordfästningen sker utomhus (är förbjudet i Sverige, ändå visar man det i tex Änglagård)* Prästen säger "jag döper dig till..." Helt fel, dop och namn har inget med varandra att göra och man säger inte så.* Något gammalt, något nytt, något lånat, något blått (rimmar inte ens på svenska, ytterligare en amerikansk sed som antagits utan att någon tänkt efter)* Prästen bör stola privat. Förekommer inte i verkligheten.
    Ot, men prästen säger väl:

Jag döper dig, Sofia Katarina Jönsson, till Kristus.

Dvs precis som du skriver så har dopet inget att göra med att sitt namn, men prästen säger orden "jag döper dig till"
    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Jennie med ie
    Hannajo skrev 2009-11-10 19:07:54 följande:
    Ot, men prästen säger väl:Jag döper dig, Sofia Katarina Jönsson, till Kristus. Dvs precis som du skriver så har dopet inget att göra med att sitt namn, men prästen säger orden "jag döper dig till"
    Nej prästen säger "Fia Lennartsson, jag döper dig i Faderns och Sonens och den helige Andes namn." eller "Jag döper dig, Fia Lennartsson, i Faderns och Sonens och den helige Andes namn.
  • Jennie med ie

Jennie med ie skrev 2009-11-10 19:27:04 följande:

Nej prästen säger "Fia Lennartsson, jag döper dig i Faderns och Sonens och den helige Andes namn." eller "Jag döper dig, Fia Lennartsson, i Faderns och Sonens och den helige Andes namn.
    Även tidigare i ceremonin sägs "Jag döper dig in i kristus". Inte TILL...
  • Hannajo
    Jennie med ie skrev 2009-11-10 19:27:04 följande:
    Det finns nog olika varianter då, jag har hört det jag skrev.
    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Koloraturell

Miss Cee skrev 2009-11-10 00:45:20 följande:

Mary Lo skrev 2009-11-10 00:06:56 följande:Förstod inte heller det där... Alla begravningar där den avlidne inte ska kremeras brukar ju avslutas ute på kyrkogården, där kistan sänks i jorden.Om den avlidne kremeras tar man det sista avskedet inne i kyrkan, och sedan kan de närmaste ha en mindre ceremoni ute på kyrkan vid urnsättningen.Eller menar Koloraturell att HELA begravningsgudstjänsten inte får göras direkt vid graven??
    Ja, jag menar att det där med att kasta jord på kistan, alltså själva ceremonin, inte får göras utomhus. Sänka kista får man såklart göra, såna begravningar har jag varit på :) hade inte vetat det där om att det var förbjudet om jag inte var gift med en präst :)
  • Koloraturell
    Samsmamma skrev 2009-11-10 08:05:27 följande:
    Så efterapningar är fel bara för att?
    Utan att ifrågasätta eller ta reda på faktan bakom, ja.
  • Koloraturell
    Hannajo skrev 2009-11-10 19:07:54 följande:
    Ot, men prästen säger väl:Jag döper dig, Sofia Katarina Jönsson, till Kristus. Dvs precis som du skriver så har dopet inget att göra med att sitt namn, men prästen säger orden "jag döper dig till"
    stämmer inte, prästen säger "X, jag döper dig i Jesu namn"
  • PiceaX
    konkelbär skrev 2009-11-10 00:51:14 följande:
    Det är väl ändå ingen Amerikansk sed. Det är "resterna" av den tid då kvinnan var omyndig och hennes "förvaltning" överlämnades från far till hennes nye make. Något som gällt i större delen av världen och framför allt i Europa och Sverige enda fram till slutet av 1800-talet. För övrigt bryr jag mig inte.
    Seden att fadern leder bruden till altaret har aldrig förekommit i Sverige. "Förvaltningen" lämnades ju från fadern till maken även här, men det manifesterades inte i vigseln.
Svar på tråden Vad tycker du om brudöverlämning av pappa i kyrkan?