• Anonym (mamma)

Får skolkuratorn ha samtal med mitt barn?

Visst kan jag väl stå på mig i att skolkuratorn inte ska ha regelrätta samtal med mitt barn (10 år) Jag är ju ändå vårdnadshavare och mitt barn är minderårigt.
    Vad får en skolkurator göra egentligen (anmäla till socialtjänsten vid misstanke om att ett barn far illa vet jag)?
    För dom journalanteckningar (som jag kan begära att få tillgång till, ang mitt barn)
    Någon som är skolkurator, eller juridiskt kunnig som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Får skolkuratorn ha samtal med mitt barn?
  • Kya
    Anonym (mamma) skrev 2009-11-10 19:41:13 följande:
    Det är mitt barn som inte vill gå till kuratorn. H*n tycker att det är jättejobbigt att gå i från klassen, när kompisarna frågar vart h*n ska gå eller har varit. Det handlar om att mitt barn har varit utsatt för dumma klasskamrater. Men då tycker jag (och mitt barn) att det är dessa "dumma" som ska bli utplockade och gå hos kuratorn.Jag märker ju att mitt barn mår dåligt men det blir SÅ mycket värre när kuratorn har haft ett samtal med mitt barn...
    ?? jag har svårt att tro att ditt barn inte vill gå dit. det är frivilligt att gå till kuratorn, och även om han skulle bli "tvingad" dit för ett samtal så lär han troligen sitta tyst om han inte vill säga nåt.

att gå till kurator är inget straff.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Anonym (mamma)
    Kya skrev 2009-11-10 19:43:07 följande:
    ?? jag har svårt att tro att ditt barn inte vill gå dit. det är frivilligt att gå till kuratorn, och även om han skulle bli "tvingad" dit för ett samtal så lär han troligen sitta tyst om han inte vill säga nåt. att gå till kurator är inget straff.
    Nä, precis det ska inte vara ett straff att gå till kuratorn, men det är just så mitt barn upplever det!
    Kuratorn forcerar fram samtal med mitt barn som inte är fruktbara. Mitt barn mår allt sämre och de elever som är mindre sanälla tycker ju att det är jättekul att mitt barn måste gå på samtal med kuratorn...
  • idiblon
    Anonym (mamma) skrev 2009-11-10 19:49:34 följande:
    Nä, precis det ska inte vara ett straff att gå till kuratorn, men det är just så mitt barn upplever det! Kuratorn forcerar fram samtal med mitt barn som inte är fruktbara. Mitt barn mår allt sämre och de elever som är mindre sanälla tycker ju att det är jättekul att mitt barn måste gå på samtal med kuratorn...
    Fan så sjukt! Ring och berätta hur du upplever det.
  • Kya
    Anonym (mamma) skrev 2009-11-10 19:49:34 följande:
    Nä, precis det ska inte vara ett straff att gå till kuratorn, men det är just så mitt barn upplever det! Kuratorn forcerar fram samtal med mitt barn som inte är fruktbara. Mitt barn mår allt sämre och de elever som är mindre sanälla tycker ju att det är jättekul att mitt barn måste gå på samtal med kuratorn...
    men då är det ju inte kuratorn du ska prata med, utan pojkens lärare. kuratorn gör bara sitt jobb.

du får helt enkelt informera läraren din åsikt, så får läraren prata ifred med din son och höra om det stämmer.
    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Anonym (kanske vet)

Varför undrar du om de för journalanteckningar? Är du rädd att något ska komma fram och antecknas?

• Anonym

men kuratorn har ingen rätt att tvinga någon till samtal. Ring rektorn imorgon och säg att din son inte vill. Har mobbningen upphört ? Tycker du eller din son att han behöver någon att prata med kan ni ju gå via BUP och då få träffa en utbildad psykolog.

• Anonym (fd mobbad)

Tyvärr så kan skolan mer eller mindre tvinga iväg eleven till kuratorn även om det innebär att barnet sitter tyst där

Vad lag o regler säger är inte alltid samma som verkligheten.

Stå på dig. Jag tror visst att barnet kan ha nytta av att prata med någon proffessionell men det ska ju inte gå till på ett sätt som gör situationen värre

• Anonym (mamma)
    Kya skrev 2009-11-10 19:52:26 följande:
    men då är det ju inte kuratorn du ska prata med, utan pojkens lärare. kuratorn gör bara sitt jobb. du får helt enkelt informera läraren din åsikt, så får läraren prata ifred med din son och höra om det stämmer.
    Är det kuratorna arbete att plocka ut ett (mitt) minderåriga barn och påtvinga det samtal och på detta sätt vara direkt ledande till att trakaserierna fortsätter? Trots att mitt barn är upprörd och jättenervös varje kväll för att behöva gå i från till kuratorn...Verkligen jätte bra jobb..Högst oprofessionellt skulle jag vilja säga. De barn som verkligen behöver samtalskontakt är väl de barnen som är dumma och som behöver arbeta med sina agressioner gentemot mitt barn.
  • Anonym

Det är klart att det är jobbigt att prata om att andra är dumma mot en. Skammen är stor och man vill vara som alla andra, helst vill man ju att mamma ska vara stolt över en också och då kan det vara bra att prata med någon utanför. För det är viktigt att prata om det så att det inte sätter alltför djupa sår.

Viktigt att kunna få en tid efter skolan så att det inte blir något som särskiljer ditt barn. Tala med kuratorn om hur du känner det. Lycka till.

• Anonym (mamma)

Anonym (kanske vet) skrev 2009-11-10 19:53:20 följande:

Varför undrar du om de för journalanteckningar? Är du rädd att något ska komma fram och antecknas?
    Nej jagär inte orolig för något, "bara" för mitt barns mående. Däremot hade jag velat veta hur många samtal de haft, vid vilka tidpunkter etc. För det är bara den sista månaden mitt barn har berättat att h*n "måste gå med kuratorn"
Svar på tråden Får skolkuratorn ha samtal med mitt barn?