• Me o Mike

Ni som opererat ut en tand!!

Hur hemskt är det på en skala?

Jag ska idag ta ut en visdomstand och jag är LIIIVRÄDD!!!! Blää!!!

• Svar på tråden Ni som opererat ut en tand!!
  • Me o Mike

Har ett STORT sår i mungipan eftersom han liksom fick "hänga" däremot med sina verktyg.

• carola1977

Usch vad trist. Enda trösten är att det kommer kännas bättre och bättre och snart är det över. Skönt att ha det gjort också .

• Me o Mike

Jo visst är det så!

Kan iaf säga att det kommer DRÖJA länge tills jag tar ut en till..

carola1977 skrev 2009-11-12 15:52:08 följande:
    Usch vad trist. Enda trösten är att det kommer kännas bättre och bättre och snart är det över. Skönt att ha det gjort också .
  • Me o Mike

Hej igen.

Nä detta är så hemskt! Jag har fortfarande SÅÅÅÅ ont. Ligger och gråter varje natt pga smärtan. Har fått en MASSA superstarka värktabletter utskrivna men inget hjälper. Måste vara något som är fel!

• mommi75

Zack o Bella skrev 2009-11-14 07:10:19 följande:

Hej igen.Nä detta är så hemskt! Jag har fortfarande SÅÅÅÅ ont. Ligger och gråter varje natt pga smärtan. Har fått en MASSA superstarka värktabletter utskrivna men inget hjälper. Måste vara något som är fel!
    Men fy va jobbigt du har det. För mig har den värsta smärtan laggt sig och stygnen har lossnat av sig själva.Men det varar fortfarande och är lite svullet.

Är du svullen ts och verkar det som om du fått en infektion?Har du feber fortfarande???
  • Me o Mike

Idag har jag varit inne på akuten för ANDRA gången. Var där igårkväll också.

• Izo

Zack o Bella skrev 2009-11-11 11:14:45 följande:

Hua! Min är ju "fullvixen" men den ligger helt snett så bara ena kanten av kronan sticker upp. Så det blir nog till att krossa och ha sig här!
    Precis så hade jag! Det gick superbra med själva operationen, fick massor av bedövning och det enda som var lite jobbigt var ljuden och att det trycktes och drogs lite i munnen.

Efteråt dock... Gaaaah! Jag fick så j*vla ont och bönade om att få starkare smärtstillande än Alvedon, fick tillslut Citodon! Tur var väl det för sen fick jag inflammation i käkbenet pga av operationen och det var inte kul :/

Om du vet med dig att du inte är så mottaglig för smärtstillande (för mig funkar inte Alvedon) så be om starkare från början! Hade jag bara fått Citodon från början så hade det nog inte varit så farligt! (Bortsett från käkbensinflammationen men det är en annan historia )
  • Izo

Oj oj, missade att du redan varit där! Stackare, låter som en mardröm!

Vad säger läkarna på akuten?

• Me o Mike

Jo fy.

Nä men jag har nåt som kallas "dry socket" dvs istället för att blodet har bildat ett snyggt o fint koagel och påbörjat läkningen så har blodet bara försvunnit och lämnat benet blottat.

Izo skrev 2009-11-16 21:47:37 följande:
    Oj oj, missade att du redan varit där! Stackare, låter som en mardröm! Vad säger läkarna på akuten?
  • antitanten
    Zack o Bella skrev 2009-11-16 21:38:36 följande:
    Idag har jag varit inne på akuten för ANDRA gången. Var där igårkväll också.
    Hej. Känner så väl igen allt du gått igenom din stackare. Det kan tyvärr ta uppemot en vecka innan man känner sig som en människa igen. Jag opererade ut en tand som det blivit inflammation i (kindtand stor) o även inflammation i tandbenet, varför dom borrade i tand och käkbenet också.
    Det är ett stort ingrepp du varit med om även om man många gånger "glömmer" det i o med att det är i munnen s.a.s.
    Du kan dock skatta dig lycklig som tål både bedövning och inflammationshämmande värktabletter, vilket inte jag gör- utan gjorde allt detta utan det och fick lita till Alvedon var 4:e timme.  Kommer aldrig aldrig att glömma detta.
    P.S.  Jag har gjort denna tandoperation två gånger....

Mitt jättetips till dig är att använda: Corsodyl Munhålelösning 2 mg/ml

Det påskyndar läkning  och gör att inget blir inflammerat.

Bara att skölja munnen med och gurgla runt så gott det går.

Lycka till och var lugn... du kommer bli bra.

Kram
  • Me o Mike

Fy va hemskt för dig!!!

Jo jag sköljer med cordysol..

antitanten skrev 2009-11-17 11:49:22 följande:
    Hej. Känner så väl igen allt du gått igenom din stackare. Det kan tyvärr ta uppemot en vecka innan man känner sig som en människa igen. Jag opererade ut en tand som det blivit inflammation i (kindtand stor) o även inflammation i tandbenet, varför dom borrade i tand och käkbenet också.Det är ett stort ingrepp du varit med om även om man många gånger "glömmer" det i o med att det är i munnen s.a.s.Du kan dock skatta dig lycklig som tål både bedövning och inflammationshämmande värktabletter, vilket inte jag gör- utan gjorde allt detta utan det och fick lita till Alvedon var 4:e timme.  Kommer aldrig aldrig att glömma detta.P.S.  Jag har gjort denna tandoperation två gånger.... Mitt jättetips till dig är att använda: Corsodyl Munhålelösning 2 mg/ml Det påskyndar läkning  och gör att inget blir inflammerat.Bara att skölja munnen med och gurgla runt så gott det går.Lycka till och var lugn... du kommer bli bra.Kram
  • antitanten
    Zack o Bella skrev 2009-11-17 11:59:02 följande:
    Fy va hemskt för dig!!! Jo jag sköljer med cordysol..
    Vad bra att du kör med Corsodyl....
    Sydde dom i tandbenet också på dig ?
    Äter du penicillin nu ?
    Det gjorde dom på mig....fyra stygn. Hujedamej säger jag bara....kände mig som Rambo, ingen bedövning ju.
    Hur som helst så  fick jag ju ta bussen hem från Sös Tandkirurg trots att jag knappt kunde stå på benen  och för varje steg blödde det nytt blod s.a.s.
    Väl hemma blev det mer så jag ringde tillbaka till tandkirurgen o undrade om det skulle vara så.... men dom tyckte det lät konstigt. Åkte tillbaka i ilfart med taxi, eftersom dom skulle stänga inom en kvart och det var helg sen.
    Det visade sig inte bättre (sämre) än att två stygn gått upp.
    Det var bara att sätta sig i stolen igen och göra om......
    Sen var jag däckad i  ca 7 dagar sängliggandes och gick ner lika många kilon som sängliggande dagar. Kunde varken äta eller dricka. Vänner och barnen  fick ta ut hundar och sköta allt härhemma.

Hoppas du känner dig bra snart.
  • Me o Mike

Du det där lät inte som nån höjdare! fy fan. Utan bedövning!!

Jag vet inte om dom sytt i benet..
    Efter op så sydde han iaf 4 stygn och igår satte han 2 nya.

antitanten skrev 2009-11-17 12:17:50 följande:
    Vad bra att du kör med Corsodyl....Sydde dom i tandbenet också på dig ?Äter du penicillin nu ?Det gjorde dom på mig....fyra stygn. Hujedamej säger jag bara....kände mig som Rambo, ingen bedövning ju.Hur som helst så  fick jag ju ta bussen hem från Sös Tandkirurg trots att jag knappt kunde stå på benen  och för varje steg blödde det nytt blod s.a.s.Väl hemma blev det mer så jag ringde tillbaka till tandkirurgen o undrade om det skulle vara så.... men dom tyckte det lät konstigt. Åkte tillbaka i ilfart med taxi, eftersom dom skulle stänga inom en kvart och det var helg sen.Det visade sig inte bättre (sämre) än att två stygn gått upp.Det var bara att sätta sig i stolen igen och göra om......Sen var jag däckad i  ca 7 dagar sängliggandes och gick ner lika många kilon som sängliggande dagar. Kunde varken äta eller dricka. Vänner och barnen  fick ta ut hundar och sköta allt härhemma.Hoppas du känner dig bra snart.
  • Lillan7704

Usch... Stackars dig TS!!

• Me o Mike

Idag jobbar jag iaf första dagen. Jag är ÖM men iaf mycket bättre.. Halleluja!

• mommi75

Zack o Bella skrev 2009-11-18 07:56:19 följande:

Idag jobbar jag iaf första dagen. Jag är ÖM men iaf mycket bättre.. Halleluja!
    Va skönt att höra ts. Hoppas du blir bättre snart
Svar på tråden Ni som opererat ut en tand!!