• Fru T

Vi från Linköping! Del: 6

tjöt tjöt

Grymt kul det är att flyttpacka när kroppen säger nej helatiden

Ja har inte äns lite ro till att sitta still men ja så gott som måste

• Fru T

Här firar vi julen hemma (precis som förra året) å familjen kommer till oss, vi hjälps åt med maten å JAG pyntar granen

För oss är det självklart att det är här det ska firas å resten håller med, det är vi som har barn så det är vi som slipper fara omkring {#lang_emotions_cheers}

Tomte blir det nog ingen iår, grodan e ju ändå för liten för att fatta. Eller hon skulle nog gilla att mysa upp sig i skägget lite på Merr tomte

För er som bor i lambo kan ja erbjuda min man så slipper era karar springa ut å köpa tidningen mycket roligare om alla i familjen är hemma när tomten kommer å så kan man ställa upp för varandra...

Neppellihepp nu har ja packat klart för ikväll, stänga av datorn å packa ner den me sen soooova.

tack Ewa för barnpassningen förut

• Fru T

tittar fram bakom en flyttkartong

Tack Ewa för nätlånet får se om våra teliaprylar kommer nån da så ja kan surfa snabbare igen...

Mathilda blev hela fem månader i söndags å på fredag ska hon få sina fem-månaderssprutor så då tänkte ja passa på å prata lite vaccin när vi är där...

Ja ska ta min spruta på måndag ja... troligtvis hade ja bara nån liten kulting i mig förra veckan men vaccsin är bra å ha

nehe nattacigg å soooova!

• Fru T
    Familjetrollet skrev 2009-11-18 08:25:53 följande:
    hoppas flytten gick bra.här hade vi en lugn kväll igår.lila tösen har bara haft feber resten av gårdagen.stora tösen sov över hos en kompis.nu ska man invänta att stora tösen kommer hem så att vi vet att hon har haft det bra
    Jadå flytten gick kalas, Ewa styrde upp grabbarna å det börjar faktist se ut som ett hem här nu...
    Måste bara hitta nå jätte hörnskrivbord å en shänk eller vitrinskåp me låsbara dörrar på nertill till köket...
  • Fru T
    dinana skrev 2009-11-23 18:40:01 följande:
    Jag måste skaffa en ny bil barnstol, vilken rekommenderar ni? Till Leonard. Skall sitta bakåtvänd och gärna uttag bar så man lätt kan flytta till en annan stol. Vi har kollat på DuoLogic 2, men den är ju ba upp till 18 kilo.. =(
    vi ska byta till www.hts.no/se/products/izikid.php efter nyår..
  • Fru T

Leos och Vincents mamma skrev 2009-11-23 18:28:53 följande:

Jag tänkte fråga om det finns nåt intresse för att träffas och laga och äta julmat tillsammans? Som vi gjorde förra året hemma hos Ewa, det var ju jättetrevligt fast vi var så få Så jag skulle tycka det vore jättetrevligt
    det låter lite lockande
  • Fru T
    dinana skrev 2009-11-23 20:03:45 följande:
    det jag gilalde med den  stolen vi kikade på avr att den gick att ta loss och använda som kärra... jäkligt skönt när man skall gå mellan bilen och lägenheten. sliåppa bära ungen liksom... vet dock inte hur. 0-4 år upp till 18 kilo.. men vete katten om Leonard skulle kunna använda den så länge som till 4 år...
    ja bär nog hällre på ungen fram å tebax te bilen den korta tiden den inte kan gå själv än att släpa i å ur stolen varje gång
  • Fru T
    dinana skrev 2009-11-23 21:11:26 följande:
    Fast vi har ju fyra hundra meter till lägenheten från parkeringen och vi får ju alltid gå å konka på en 16 kilos barnstol (inklusive Leonard då) därimellan eftersom Leonard alltid sover när vi åker bil och man har oftast massa packning med sig och då är det skönt att kunna ha en bilstol med hjul på som man bara ställer ner på parken och kan dra iväg med. Vill inte ha en fast stol i bilen för då måste man ju väcka dem när man är framme. Molly hade ju Leonards stol tills hon var ett år ungefär... så det känns lite snopet nu när den är alldeles för liten för Leonard redan vid sex månader (eller fem månaderkanske man kan säga eftersom han ba är fem månader egentligen). Dessutom kan man ju lätt ta loss stolen och flytta den till en annan stol vilket är ett superplus utan att behövakrångla med bälten å sånt tjafs. Det älskade jag med den stolen han har nu. Inte lika smidigt med Mollys stol dock för den sitter ju fast i vår bil. Cosmic Comfort S heter den.  Den vi har till Leonard heter Logico S med IsoFix.
    så mycke väger väll inte den stolen? vi har åsså den å så farligt tycker ja inte det är. det är jätteolika hur länge man kan använda babyskyddet, vissa kan ha den uppåt året å vissa mycket kortare tid.. har ni inte me vagnen när ni åker nånstans? vi har garage på andra sidan gatan, ja några hundra meter bort.. Ja bara längtar tills vi slipper kånka på stolen å bara har en fast i bilen men alla e vi olika å ja dom flästa barn somnar väll när man åker bil när dom e små, men ja känner att ja lika gärna kan väcka Mathilda när ja ska ta ur henne ur bilen istället för att bära in henne å sen vaknar hon så fort vi ställer ner stolen på golvet..

å trots din son e förtidigt född så ska du väll ändå räkna från hans födelsedag när du säger hur gammal han e, eller ska du helatifen säga när han fyller år att idag är igentligen inte din födelsedag för du skulle ju fötts senare??
  • Fru T
    dinana skrev 2009-11-23 21:53:33 följande:
    jag som älskar babyskyddet och att man kan ta det med. jättesmidigt när man skall till farmor å farfar och ba kan ställa ner bebisen på golvet och gunga lite... hatar verkligen att behöva väcka Molly och be henne att kliva ur bilen för att gå hem... med en uinge i famnen redan och sen massa packning... eller om man varit på maxi och handlat och har fem kassar att bära dessutom.han kommer alltid att vara en månad för tidig, likaså Molly och man skall enligt doktorn utgå från det datum som han är beräknad inte när han är född. så jag ser inte något fel i det. mathilda är väl sex månader på söndag enligt den räkningen.
    fast det är väll när man ska räkna i vissa samanhang inte när man ska berätta hur gammalt barnet är, men ja är inte ett dugg insatt där...

mathilda är född den 15e, 16 dagar över tiden.. hon fyller ny månad den 15e varje månad nån annan räkning håller jag mig inte till... så alltså blir hon 6 månader den 15e december på min lillasysters födelsedag
  • Fru T

Leos och Vincents mamma skrev 2009-11-23 21:50:56 följande:

Vincent somnar nästan alltid när vi åker bil, men då får man ju väcka honom, fast å andra sidan så vaknar han nästan alltid ändå när bilen stannar Leo somnar oxå väldigt ofta i bilen och det gör ju barn oavsett ålder.
    sån är mathilda me, vaknar när bilen stannar å gör hon inte det så gör hon det när man ställt ner henne på golvet å som bäst håller på att klä av sig själv
    dinana skrev 2009-11-23 21:53:33 följande:
    jag som älskar babyskyddet och att man kan ta det med. jättesmidigt när man skall till farmor å farfar och ba kan ställa ner bebisen på golvet och gunga lite... hatar verkligen att behöva väcka Molly och be henne att kliva ur bilen för att gå hem... med en uinge i famnen redan och sen massa packning... eller om man varit på maxi och handlat och har fem kassar att bära dessutom.han kommer alltid att vara en månad för tidig, likaså Molly och man skall enligt doktorn utgå från det datum som han är beräknad inte när han är född. så jag ser inte något fel i det. mathilda är väl sex månader på söndag enligt den räkningen.
    har vi mycket att bära om vi tex vart å storhandlat så kör vi bilen ända fram te dörren, lassar ut å sen så kör nån av oss bort å parkerar bilen när den andra tar hand om barn å kassar.. är ja själv å har lite att bära så sätter ja babyskyddet i vagnen å hänger ev kassar (fulla me kläder eller dylikt ) å knatar hem... har alltid den lilla vagnen i bilen.. så sen sätter ja bara ner barnet där iställe för babyskyddet, som förövrigt Mathilda inte ett dugg gillar så länge bilen inte rullar så att ha henne sittandess däri när hon inte åker bil är inget alternativ.
Svar på tråden Vi från Linköping! Del: 6