• By Starlight

Latensfasen..Hur lång för dig?

Haft värkar sedan 22 igår kväll..nu är klockan 15:00...Först kom de lite svagare och oregelbundet...För att tillta vid 23-snåret..och sedan var de riktigt illa fram till 01-snåret...hade flera långa värkar med 7 min mellanrum ungefär...
    Sedan ändrade de karaktär och blev lite svagare, men kom snabbare..med 3 min mellanrum..
    Till slut somnade jag..och vaknade sedan hela natten av att de kom med ca 10 min mellanrum...Vissa missade jag av sömnen..så de kan inte ha varit så starka..
    Och de jag kände klarade jag att bemästra bra..bara jobbiga och ganka smärtsamma..men inte så jag tjoade till av smärta liksom..

Ringde förlossningen i förmiddags. Hon sa att jag är inne i latensfasen, tror jag det heter...
    Läste att detta kan pågå i flera dygn för en förstföderska som jag...
    Hon frågade om jag var utmattad eller orkade vara hemma, jag sa att jag orkade vara hemma...och det känns skönt tycker jag..vill inte behöva vara på sjukhuset längre än jag behöver...

Någon som känner igen sig, och hållt på med värkar, stannat hemma, som jag?

Undrar även om någon med värkar i nästan ett dygn plötsligt slutat få värkar...och sedan blivit "som vanligt" igen, och varit gravid flera veckor till, eller liknande?
    För jag är så nervös att allt ska avta...för ibland har jag nu en riktigt lång stund mellan värkarna...som är ganska svaga också, just nu...

Bf 11/11
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-12 19:14
    Bebisen tittade ut till slut. Hade värkar i ungefär 4 dagar.

Nu är mitt stora problem amningen hehe :)
  • Svar på tråden Latensfasen..Hur lång för dig?
  • NmjF

för mig var latensfasen 4 timmar. Väldigt intensivt och smärtsamt. jag kände att det var dags att åka in när jag inte längre visste var jag skulle ta vägen, då va jag öppen 5 cm.
    Är du säker på att förlossningen har startat? Det kan inte vara jävliga förvärkar?

• Miss Maya

Fast ett bra sätt att testa om det är förvärkar är ju att sätta sig i badet eller duschen. Förvärkar försvinner oftast då. Riktiga värkar gör det inte.

• By Starlight

har duschat..men försvinner inte..de kommer vad jag än gör...
    jag hoppas verkligen inte att det bara är förvärkar...Haft förvärkar innan..och de har mer kännts som mensvärk...dessa känns mer kraftiga och konkreta och strålar ut mot rumpa mot slutet..
    Fortfarande oförändrat läge här...suck...

Bf 11/11
  • anlito77

Hej!
    I min första graviditet gick slemproppen 12 på natten, hade sen nästan direkt värkar med 20 till 15 min mellanrum, omväxlande. På morgonen var värkarna helt borta, men de startade igen efter lunch med förnyad styrka, alltså latensfasen. Vid 20 tiden på kvällen öppen 6 centimeter, dottern föddes sen 5 på morgonen dagen efter.
    Jag hoppas att det är riktiga värkar, det låter faktiskt så. När jag först fick värkarna på natten med 15 min mellanrum kunde jag inte sova alls, det strålade ned i benen och kändes som en jävlig mens *10 , men de lugnade sig några timmar innan det började på nytt. Vila så mycket du kan nu, själv fick jag inte sova på två dygn och var helt slut när hon kom.
    Stort lycka till!

• By Starlight

Tack för tips! Jag försöker vila hela tiden..är så himla trött nu..Fått så ont i huvudet också..Ska stänga datorn och bara blunda ett tag.
    Man känner ju lite att man borde vara uppe och röra på sig också..för att få igång allt...men jag orkar inte..
    Hoppas verkligen det tar fart mer snart...

Bf 11/11
  • Spexig

Hej!

Du vet att du har möjligheten att åka in o få en sovdos så du kan få några timmars sömn? Jag visste inte det och jag kan säga att smärta är något svårare att klara av efter två dygn utan sömn (48h latensfas).

• By Starlight
    Spexig skrev 2009-11-13 18:52:04 följande:
    Hej!Du vet att du har möjligheten att åka in o få en sovdos så du kan få några timmars sömn? Jag visste inte det och jag kan säga att smärta är något svårare att klara av efter två dygn utan sömn (48h latensfas).
    Jo de frågade om jag orkade..Antar att de menade annars att jag kunde få en sovdos...Har haft jobbigt innan med foglossning och svårt att sova om nättera..och då pratade min bm om att jag kunde få åka in och sova på nåt.
    Men jag vill ju helst inte vara på sjukhuset mer än jag behöver...Inte så förtjust i den miljön.
    Ändå kunnat sova lite nu under dagen i två omgångar...Visst vaknar man av en del värkar..men lite sömn har jag fått..Men känner mej väldigt trött ändå..Känner mej sjuk..

Men 48 h latens alltså? och sedan satte det igång med mer intensiva värkar då?
    Bf 11/11
  • By Starlight

åkte in till förlossningen i natt...hemskickad..öppen 1 cm...=(...fick med mig två citodon och en bricanyltablett för att minska sammandragningarna och värkarna..så jag kunde sova...
    Jag orkar snart inte mer...mer och ondare värkar än nånsin..särskilt i natt...med 4 min mellanrum...och nu börjar de komma in i samma fas igen..måste pausa hela tiden när jag skriver...Och tårarna rullar...Hållt på sedan torsdags nu...
    Detta kan man inte läsa om nån stans...känner mej lurad typ..Ingen bm på föräldragruppen eller liknande har förklarat detta...att man kan ha värkar i så här många dygn...Och Bm på förlossningen kunde inte alls säga hur långt jag hade kvar...

detta är en mardröm...

Bf 11/11
  • XXX09

By Starlight skrev 2009-11-15 17:51:10 följande:

åkte in till förlossningen i natt...hemskickad..öppen 1 cm...=(...fick med mig två citodon och en bricanyltablett för att minska sammandragningarna och värkarna..så jag kunde sova...Jag orkar snart inte mer...mer och ondare värkar än nånsin..särskilt i natt...med 4 min mellanrum...och nu börjar de komma in i samma fas igen..måste pausa hela tiden när jag skriver...Och tårarna rullar...Hållt på sedan torsdags nu...Detta kan man inte läsa om nån stans...känner mej lurad typ..Ingen bm på föräldragruppen eller liknande har förklarat detta...att man kan ha värkar i så här många dygn...Och Bm på förlossningen kunde inte alls säga hur långt jag hade kvar...detta är en mardröm...
    Usch din stackare :( Lider verkligen med dig.. Hoppas hoppas hoppas att din bebis kommer vilja komma ut på riktigt snart :)
    Håller tummarna för dig!!
  • Delfinen

Jag vet inte om du är kvar hemma vid det här laget... men jag känner såååå väl igen mig i dig och känner med dej må du tro!!!

Jag hade prematura värkar vecka 25 och framåt, och riktigt starka sådana.. Alla läkare och bm trodde min bebis skulle komma för tidigt, så jag blev först delvis sjukskrien och sedan helt sjukskriven för att sista månaden gå på HP helt.. Jag trodde ju såklart min bebis skulla komma i tid. Men tji fick jag - på 15:e dygnet över mitt datum föddes min lilla envisa krabat till tjej!! Otroligt.............

På TREDJE natten med värkar hemma stod jag inte ut mer (mentalt). Smärtan kunde jag lätt ta, och jag hade ju haft mina sammandragningar sedan v.25 så jag var verkligen van att andas igenom värkarna och ta smärtan. Men att HELA nätterna (3st i rad) ha regelbundna värkar som sedan mildrades så fort det blev morgon och var med långa mellanrum hela dagarna sen... det gick ju bara inte!!!! Jag blev ju superladdad och trodde bebisen skulle ut på allvar... Men icke... (jag var öppen 4cm när jag kom in på förlossningen, 3cm dagen innan då jag fått en kontroll hos min bm..)

Jag kan skriva massor men du får gärna fråga istället eller skriva privat om du vill.

Skickar dig styrkekramar!!!!

By Starlight skrev 2009-11-15 17:51:10 följande:

åkte in till förlossningen i natt...hemskickad..öppen 1 cm...=(...fick med mig två citodon och en bricanyltablett för att minska sammandragningarna och värkarna..så jag kunde sova... Jag orkar snart inte mer...mer och ondare värkar än nånsin..särskilt i natt...med 4 min mellanrum...och nu börjar de komma in i samma fas igen..måste pausa hela tiden när jag skriver...Och tårarna rullar...Hållt på sedan torsdags nu... Detta kan man inte läsa om nån stans...känner mej lurad typ..Ingen bm på föräldragruppen eller liknande har förklarat detta...att man kan ha värkar i så här många dygn...Och Bm på förlossningen kunde inte alls säga hur långt jag hade kvar... detta är en mardröm...
Svar på tråden Latensfasen..Hur lång för dig?