• By Starlight

Latensfasen..Hur lång för dig?

Haft värkar sedan 22 igår kväll..nu är klockan 15:00...Först kom de lite svagare och oregelbundet...För att tillta vid 23-snåret..och sedan var de riktigt illa fram till 01-snåret...hade flera långa värkar med 7 min mellanrum ungefär...
    Sedan ändrade de karaktär och blev lite svagare, men kom snabbare..med 3 min mellanrum..
    Till slut somnade jag..och vaknade sedan hela natten av att de kom med ca 10 min mellanrum...Vissa missade jag av sömnen..så de kan inte ha varit så starka..
    Och de jag kände klarade jag att bemästra bra..bara jobbiga och ganka smärtsamma..men inte så jag tjoade till av smärta liksom..

Ringde förlossningen i förmiddags. Hon sa att jag är inne i latensfasen, tror jag det heter...
    Läste att detta kan pågå i flera dygn för en förstföderska som jag...
    Hon frågade om jag var utmattad eller orkade vara hemma, jag sa att jag orkade vara hemma...och det känns skönt tycker jag..vill inte behöva vara på sjukhuset längre än jag behöver...

Någon som känner igen sig, och hållt på med värkar, stannat hemma, som jag?

Undrar även om någon med värkar i nästan ett dygn plötsligt slutat få värkar...och sedan blivit "som vanligt" igen, och varit gravid flera veckor till, eller liknande?
    För jag är så nervös att allt ska avta...för ibland har jag nu en riktigt lång stund mellan värkarna...som är ganska svaga också, just nu...

Bf 11/11
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-12 19:14
    Bebisen tittade ut till slut. Hade värkar i ungefär 4 dagar.

Nu är mitt stora problem amningen hehe :)
  • Svar på tråden Latensfasen..Hur lång för dig?
  • lisadragon
    By Starlight skrev 2009-11-21 21:41:27 följande:
    Gladskit.. när jag går med dem och luftar droppar de överallt..haha.. Jag bröt ihop fullständigt idag...gjorde så jäääävla ont..orkar inte ha mer ont..min kropp är för matt efter latensfasen.förlossning..foglossning.. Så jag köpte en bröstpump..sån där manuell i plast...pumpat ut och gett henne i flaska idag..kännts lite bättre..men blir ju värsta projektet att sitta och pumpa..tar en eeevighet..och jag känner mej som en så himla dålig mamma när jag inte ammar vanligt :(:( Men jag orkar inte...det gör så ont så får jag spänna hela kroppen och biter ihop så tänderna känns som de ska krossas på mej.. Vet inte om jag kan kompletera med modersmjölkersättning också..när jag inte hinner pumpa ut och hon är hysterisk...Ska ringa bvc i början på nästa vecka...
    Om DU inte mår bra av att amma så amma inte!!
     Vill du amma till varje pris så amma, men vill du slippa ha ont så är det väl klokt att pumpa och ge på flaska, pumpa OFTA, även när bebis inte vill ha mat så pumpa och frys el ställ i kylen för nästa mål. Det finns en risk att din dotter kommer rata ditt bröst om du ger flaska, det går ju fortare att dricka ur flaska och maten kommer direkt.

Om det fungerar att amma med amningsnapp är väl det jätte bra, amma med nappen och dina vårtor läker förhoppningsvis. Smörj dom med ex. bepanthen ofta, lindrar skönt och hjälper läkningen.

Ersättning är jätte bra, klart du kan komplettera med det! Men som sagt, om du VILL amma så amma med nappen.
     Det låter som att du mår dåligt av att amma och då kanske det är en idé att ta den känslan på allvar?!

Jag mådde hemskt av att amma, för mig gjorde det inte ont men min son skrek HELA tiden och jag fick nåt psykbryt och tyckte att jag förgiftade honom så jag slutade äta sak efter sak för att få bort hans mag-ont, jag slutade äta och efter 2-3 veckor började jag ge ersättning och amma, det gick jätte bra men slutade delamma när han var 7 veckor, jag skulle ha slutat tidigare för jag mådde riktigt dåligt av att amma..
     Jag levde på bananer och vatten, grät dygnet runt och ville helst inte leva med en så skrikig unge..

Men ja, det är jobbigt att amma och det gör ont innan man hittat tekniken, min son sög kanon från start med stort grepp, MEN han åt ju minst 45 minuter varje gång och varannan timme..

Hoppas det löser sig för dig!!
     Styrkekramar!!
  • Kia82

By Starlight skrev 2009-11-18 22:11:50 följande:

tack tjejer!! Nej aldrig trodde jag att jag skulle bli mamma..haha..men det blev jag!!! :):)
    Nu kommer mammaproblemen :) hahahaha...neh..men finns det nån som har tips så tar jag tacksamt emot..slänger iväg dessa rader här iaf...
    Jag har försökt amma sedan förlossningen. Kändes märkligt först, sedan mer ont, till att sedan få sår på ena bröstvårtan och den andra började bara helt plötsligt blöda igår.
    Men i natt tyckte jag att jag fick till det. Gjorde inte så ont. Lät vårtan som det kom blud ut, vila, och ammande på andra sidan. Läser hela tiden hur jag skall göra, och försöker verkligen att ta till mig om position och hur barnet ska ha vårtan i bröstet. Min sambo hjälper också till att se om vårtan kommer in ordentligt. Vi tycker det oftast ser bra ut, även om det är svårt, men nu gör det verkligen skitont igen. Känns verkligen obehagligt att amma. Kan det göra ont hela tiden så här i början? Gör också ont nu efter och mellan tillfällena. Ser liiiite småsåriga ut...
    Jag tycker ju ändå hon får in vårtan rätt, hon har tagit båda under hela dagen. Provar amningsnapp varannan gång kanske. Men vill helst att hon försöker utan. Men det har varit lite hjälp med nappen trots allt.
    Under eftermiddagen har jag blivit så himla yr när jag ammat. Får ju sammandragningar som riktigt ilar och går ner i låren..plus nu att jag blir riktigt yr..nästan svimfärdig..även om jag dricker vatten och ätit ganska bra. Är det vanligt? yrseln har sedan hållt i sig lite under hela dagen..men blir värre när jag ammar.
    Har sovit ganska dåligt nu sedan helgen...kan ju bero mkt på det...men tycker det är konstigt att yrseln just ökar i samband med att hon suger.
    Kanske känner nån igen...
    Jag har också haft jätteont i början när mina döttrar ammat, sådan behandling är ju bröstvårtorna inte vana vid att få. Iallafall inte i den utsträckningen. Allra värst var det med första när livmodern drog sig samman när hon sög, gjorde så djävulusiskt ont, minns att jag satt och grät vid flera tillfällen. Med andra dottern gjorde själva livmodersammandragningen inte lika ont fast visst kändes det, kanske för att den varit med om detta innan men amningen gjorde riktigt ont i början den med. Väntar nu tredje barnet om 3-4 veckor och ser inte alls fram emot att ha så ont vid amningen men men det ger ju som tur är med sig efter ett tag, tyvärr minns jag inte hur lång tid det tog.

Lycka till och stort grattis till lill-tjejan!
  • Gaia81

Jag hade också en lång latensfas med min dotter, först ett dygn med oregelbudna värkar, sedan ett dygn med värkar regelbundet var 8 minut -var helt slut när vi till slut fick stanna på förlossningen, då öppen 2 cm.. det kändes så tröstlöst! efter 4 timmar inne tog dem hål på hinnorna och då satt det en jäkla fart. Från 3cm till bebis ute på 4,5 timme. Jag har nu bf för mitt andra barn på söndag och är lite nervös för samma förlopp igen..

Med amningen minns jag att det gjorde ruskigt ont när vårtorna var såriga. har du provat att ha vårtluftare i BH'n coh smörja regelbundet med bröstmjölk ? Har du pratat med amningshjälpen någonting ?

• By Starlight

Hej!
    tack för alla tips!
    Har amningsnapp och alla hjälmedel som finns. Pumpar nu och ammar om vart annat. Plus ger ersättning..för hon går inte upp som hon ska..
    Shit vilket heltidsjobb detta är..och fortfarande hyffsat smärtsamt ibland..
    bröstvårtorna är liksom uppluckrade på nå vis..Hoppas jag inte fått nån svamp/torsk eller vad en del pratar om...

Lycka till med ALLT ni som snart skulle föda!!

Bf 11/11
  • Smulan87

4 dagar!! Han föddes på måndagen, hade värkar i torsdag fredag lördag söndag och så måndag.

(¯`°?.¸ ♥ Devin 090615 ~ linaekesrydh.blogg.se ♥¸.?°´¯)
  • Smulan87

DRICK VATTEN när du ammar!!! ananrsä r delätt att man blir yr! de kan ta 2-3 vekor innan man är säker i sin amning, så länge du har mjölk så försök så mycket du kan! Jag kunde inte amma, mjölken rann aldrig till.

• Smulan87

köp PURELAN o smörj dina bröstvårtor med! för de behvöer du inte skölja bort om barnet ska amma! PLUS att du ska smörja in dom med bröstmjölj och lufttorka!

• By Starlight

Hon är 3 veckor idag...och problemen fortsätter..
    Har alla salvor och knep nu känns det som...men tack ändå =)

Bf 11/11
  • Espem

By Starlight skrev 2009-11-21 21:41:27 följande:

Gladskit.. när jag går med dem och luftar droppar de överallt..haha.. Jag bröt ihop fullständigt idag...gjorde så jäääävla ont..orkar inte ha mer ont..min kropp är för matt efter latensfasen.förlossning..foglossning.. Så jag köpte en bröstpump..sån där manuell i plast...pumpat ut och gett henne i flaska idag..kännts lite bättre..men blir ju värsta projektet att sitta och pumpa..tar en eeevighet..och jag känner mej som en så himla dålig mamma när jag inte ammar vanligt :(:( Men jag orkar inte...det gör så ont så får jag spänna hela kroppen och biter ihop så tänderna känns som de ska krossas på mej.. Vet inte om jag kan kompletera med modersmjölkersättning också..när jag inte hinner pumpa ut och hon är hysterisk...Ska ringa bvc i början på nästa vecka...
    Hej hej, kort pepp:

du är inte en sämre mamma för att du inte bröstammar!
    Hitta den matningslösning som funkar för dig och ditt barn/din familj - det finns inte En Rätt Väg.

Kort kritik av MVC och BVC och andra miljöer där RättaVägenattityden florerar:

Inte konstigt att kvinnor som har problem med amningen fortsätter under stort lidande, definitivt för länge tycker många i efterhand - eftersom det läggs så mycket skuld på mammor som ger upp.

Tråkigt nog sprids det en massa myter om att amning är oersättligt, nåt slags livselixir barnet förtvinar utan - detta är inte sant! Barnet får fortfarande närhet och näring även om maten kommer ur flaska.

En läkare sa nyss på P1 att det i västvärlden där vi har rent vatten inte finns något hälsomässigt vetenskapligt belagt skäl att amma - enda skälet som hon såg var solidaritet med kvinnor i fattiga länder, att de inte skulle behöva vara de enda som ammar.
  • By Starlight
    Espem skrev 2009-12-07 17:18:41 följande:
    By Starlight skrev 2009-11-21 21:41:27 följande: Hej hej, kort pepp:du är inte en sämre mamma för att du inte bröstammar!Hitta den matningslösning som funkar för dig och ditt barn/din familj - det finns inte En Rätt Väg. Kort kritik av MVC och BVC och andra miljöer där RättaVägenattityden florerar:Inte konstigt att kvinnor som har problem med amningen fortsätter under stort lidande, definitivt för länge tycker många i efterhand - eftersom det läggs så mycket skuld på mammor som ger upp. Tråkigt nog sprids det en massa myter om att amning är oersättligt, nåt slags livselixir barnet förtvinar utan - detta är inte sant! Barnet får fortfarande närhet och näring även om maten kommer ur flaska. En läkare sa nyss på P1 att det i västvärlden där vi har rent vatten inte finns något hälsomässigt vetenskapligt belagt skäl att amma - enda skälet som hon såg var solidaritet med kvinnor i fattiga länder, att de inte skulle behöva vara de enda som ammar.
    Tack för pepp! Jätteskönt!

Jag önskar jag kunde bestämma mig för hur jag skall göra snart...igår va ellen 3 veckor.
    Jag tar en dag i taget, men önskar jag bestämde mig för "nu gör jag så här" och skaffade mej en rutin på det...Nu ammar jag lite ena dan..pumpar mer en annan...och får ingen rutin alls..
    Nu har jag ammat ena bröstet några dar med bröstnappen..och pumpat den andra, eftersom det är sår där.
    Brösten spränger och pirrar otroligt mkt också...och jag bara hatar dem..
    Ger ju även ersättning efter varje mål i princip..ytterligare ett krångligt moment i samband med amningen...Blir extra kämpigt om nätterna..Kan aldrig bestämma mig för om jag bara ska ge flaska på natten...Och bestämmer jag mig för det..så vaknar jag med supersprängande bröst.och bara måste amma ändå..eftersom det då känns enklare än att pumpa när hon ligger och skriker hysteriskt...

Ja herregud alltså...Adrig trodde jag det skulle vara så här...
    Bf 11/11
  • Espem

By Starlight skrev 2009-12-08 18:37:37 följande:

Tack för pepp! Jätteskönt! Jag önskar jag kunde bestämma mig för hur jag skall göra snart...igår va ellen 3 veckor. Jag tar en dag i taget, men önskar jag bestämde mig för "nu gör jag så här" och skaffade mej en rutin på det...Nu ammar jag lite ena dan..pumpar mer en annan...och får ingen rutin alls.. Nu har jag ammat ena bröstet några dar med bröstnappen..och pumpat den andra, eftersom det är sår där. Brösten spränger och pirrar otroligt mkt också...och jag bara hatar dem.. Ger ju även ersättning efter varje mål i princip..ytterligare ett krångligt moment i samband med amningen...Blir extra kämpigt om nätterna..Kan aldrig bestämma mig för om jag bara ska ge flaska på natten...Och bestämmer jag mig för det..så vaknar jag med supersprängande bröst.och bara måste amma ändå..eftersom det då känns enklare än att pumpa när hon ligger och skriker hysteriskt... Ja herregud alltså...Adrig trodde jag det skulle vara så här...
    Hey, hoppas det löser sig snart!

Har aldrig ammat själv, så har inga tips men tänker försöka med min bebis när hon kommer. Av vad jag hör från nyblivna föräldrar så verkar barnen, tuttarna och mjölken vara så himla olika mellan alla barn och inget direkt man själv gör fel när det gör ont och barnet skriker. För vissa krånglar det mer och det är mest bara slump och tur det handlar om. Det tycker jag känns tröstande i fall att det inte går så smidigt.
  • By Starlight
    Espem skrev 2009-12-09 20:56:03 följande:
    By Starlight skrev 2009-12-08 18:37:37 följande: Hey, hoppas det löser sig snart!Har aldrig ammat själv, så har inga tips men tänker försöka med min bebis när hon kommer. Av vad jag hör från nyblivna föräldrar så verkar barnen, tuttarna och mjölken vara så himla olika mellan alla barn och inget direkt man själv gör fel när det gör ont och barnet skriker. För vissa krånglar det mer och det är mest bara slump och tur det handlar om. Det tycker jag känns tröstande i fall att det inte går så smidigt.
    Ja jag håller med...det är faktiskt en tröst.

På måndag är Ellen 1 månad..och jag har gigantiska problem ännu..Nu pumpar jag bara...Men brösten värker och det är preeeciiiis på gränsen till stockning hela tiden..Igår gjorde det så jädrans ont utan att jag ens rörde brösten..och nu känner jag att det är på g igen..kommer som värkar i dem...och har ett öppet litet sår på ena bröstvårtan som svider så in i bomben..och aldirg läker det heller.
    jag är eeextreeemt nära att ge upp nu.och bara satsa på ersättning. Ska prata med bvc i början på nästa vecka.
    Jag är så trött på att ha ont. Över en månad av en himla massa ont..latensfas..värkar.. och sedan alla andra smärtor då..
    Bf 11/11
  • Cinderella87

vet exakt hur du känner! men jag gav upp efter två veckor och oj så mycket bättre jag mådde på en gång efter jag bestämde mig för att sluta med amning och bara ge ersättning! Det var som en tung klump som släppte!

• By Starlight

Cinderella, så skönt att höra.
    Jag har sån himla ångest..Känns som jag ska ta död på nåt, när jag ska sluta amma..skitkonstig känsla...Känner sorg och ångest..men vill inte amma mer...såå himla svårt detta..
    Så fort jag nämner för någon att jag nog ska börja enbart med ersättning..och typ ta en tablett så brösten slutar producera..eller hur man nu gör...så känner jag sådan himla skuld och ångest...Som att jag vill ha kvar mjölken..men ändå inte...
    Jag mår riktigt kasst av det här.
    Men imorgon ska jag iaf till bvc och ta upp allting..

Bf 11/11
  • Espem

Hur gick det idag? Fick du någon bra hjälp? Hoppas det!

Jag skrev ovan här nånstans om en läkare som pratade om amning i ett radioprogram i p1. I samma var det en kvinna som beskrev ångest i samband med amning ungefär som du. Om du fortfarande känner så skulle jag verkligen rekommendera programmet, du hittar den via:

www.sr.se/sida/artikel.aspx&artikel=3193757

(Gå sen in på podradio och leta upp rätt datum för att ladda ner programmet. Högerklicka på länken och "spara mål som")

• By Starlight

Tack jättebra tips!

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga...jag har inte kommit till nåt beslut ännu...Ska göra en svampodling..och se om det är svampinfektion..kan vara det innuti brösten på nåt vis tydligen..Trodde bara man kunde ha det på vårtan liksom.  Så nu gör jag den..och ger allt ytterligare en chans verkar det som..

Älskade Ellen född 16 nov 2009
  • Espem

Ao, det låter som att det gör ont.

Odling, när får du svar på den då? Det låter så himla jobbigt att vänta när man har det som du.

Och vad gör man i så fall om det är svamp?

Shit, vad galna saker som kan hända med kroppen alltså! Och så ska man tycka att det är helt naturligt, hm, tja, vad ska man säga?

Vad sa dom då? Pushade de på för ETT visst alternativ eller var dom öppna för att du antingen kunde fortsätta ELLER sluta?

Du låter lite tveksam till hela projektet... Men fattar att det inte är så lätt att ge upp heller, du verkar väldigt mån om att hitta den bästa lösningen.

Hoppas du får sova lite i alla fall, så att du inte är utmattad ovanpå allt - och att du får bra avlastning så du inte är ensam med allt.

Svar på tråden Latensfasen..Hur lång för dig?