• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • Skumboll
    SaramedM skrev 2010-01-30 19:59:41 följande:
    nej jag tror du ska trycka helt på att sonen inte kan vara på vanlig förskoleplats MEN se till att inte få någon glappdag, ta direkt på måndag( en vecka har du ju rätt till utan läkarintyg) för får du glapp blir du av med din SGI Har du några lägsta nivådagar kvar? bara att ta för att skydda SGI tänker jag? Förklara för läkaren att det inte går att ordna barnomsorg pga sonden och sjukskriv sonen det borde vara värt ett försök i alla fall?
    Detta ska jag absolut försöka med!! Tycker läkaren borde gå med på det, så jäkligt som det har varit och är! Kan säga att det är inte direkt humant att ha ett autistisk barn hemma och jobba samtidigt heller, man är något utsliten!
    Jag har 15 dagar kvar, några SGI och några lägsta nivå. Och det täcker ju några dagar till i alla fall om vi inte lyckas få tag på honom direkt på måndag.
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    SaramedM skrev 2010-01-30 20:00:24 följande:
    Ja typ, fick du tag på den läkare jag tipsade om? kanske han kan hjälpa till
    Nix, jag har ringt ett par gånger bara, men har haft så jäkla mycket att stå i att det lixom kommit i skymundan. 
    Nu försöker vi tjata till oss en knapp från vår egen läkare men det verkar inte gå så bra.... han har "hopp" om simon fortfarande....som att man tappar hoppet bara för att man sätter i en knapp. Idioti!
    Ger det inget ska jag ligga på som en igel på läkaren jag fick numret till! Men jag funderar bara, vet egentligen inte alls hur jag ska lägga fram det till honom.... en läkare som vi aldrig innan haft kontakt med, kan ju aldrig tänka mig att denne skulle hjälpa oss att få en knapp. 
    ♥ Simon ♥
  • SaramedM
    Skumboll skrev 2010-01-30 20:05:30 följande:
    Detta ska jag absolut försöka med!! Tycker läkaren borde gå med på det, så jäkligt som det har varit och är! Kan säga att det är inte direkt humant att ha ett autistisk barn hemma och jobba samtidigt heller, man är något utsliten! Jag har 15 dagar kvar, några SGI och några lägsta nivå. Och det täcker ju några dagar till i alla fall om vi inte lyckas få tag på honom direkt på måndag.
    3 veckor, och tänk på att varje gång har är snovig etc kan du ta VAB som vanligt
  • SaramedM
    Skumboll skrev 2010-01-30 20:08:49 följande:
    Nix, jag har ringt ett par gånger bara, men har haft så jäkla mycket att stå i att det lixom kommit i skymundan.  Nu försöker vi tjata till oss en knapp från vår egen läkare men det verkar inte gå så bra.... han har "hopp" om simon fortfarande....som att man tappar hoppet bara för att man sätter i en knapp. Idioti! Ger det inget ska jag ligga på som en igel på läkaren jag fick numret till! Men jag funderar bara, vet egentligen inte alls hur jag ska lägga fram det till honom.... en läkare som vi aldrig innan haft kontakt med, kan ju aldrig tänka mig att denne skulle hjälpa oss att få en knapp. 
    ring, han är svår att få tag på och jo han kommer att hjälpa er
    jag kan inte tänka mig annat
  • amomentlikethis
    caropia skrev 2010-01-30 16:01:39 följande:
    Hej allesammans, kastar in en fråga, ni med barn som är maniska snoppdragare och behöver body även vid 3 års ålder (har sett i nån av autismtrådarna att det finns fler med samma problem) vart hittar ni större bodies? Dom jag har nu är från dunnis och dunnis finns ju inte kvar tyvärr, behöver minst storlek 92...Skickar även en kram till dig skumboll, hoppas ekonomin löser sig, inte roligt att bli av med jobbet
    jag köpte till sonen på cubus i stl 98 för bara 2 veckor sen. skulle du inte hitta där du bor så kan jag kika ifall det finns kvar här å skicka
    www.sweetandsexy.blogg.se/ Mamma åt Tim 061208 & Isabelle 081010
  • amomentlikethis

Jag skrev ju häromdagen att lillasyster börjat gå på tå, å nu har hon börjat snurra runt runt runt...{#lang_emotions_cry}
    Sonen gjorde det väldigt mycket i samma ålder som hon är i nu.

Kanske förklarar hennes matvägran. hon äter absolut inte vad som helst utan snarare har vi slitit vårat hår för att försöka få i henne olika saker.
    Å hennes häftiga humör, damen är inte att leka med.

Så som det känns nu har hon också någon form av autism.
    Behöver jag ens säga att livet suger...

vad ska jag göra nu? ta upp det med hab eller avvakta och se om det bara är tillfälligt?

• SaramedM
    amomentlikethis skrev 2010-01-30 21:25:13 följande:
    Jag skrev ju häromdagen att lillasyster börjat gå på tå, å nu har hon börjat snurra runt runt runt...Sonen gjorde det väldigt mycket i samma ålder som hon är i nu.Kanske förklarar hennes matvägran. hon äter absolut inte vad som helst utan snarare har vi slitit vårat hår för att försöka få i henne olika saker.Å hennes häftiga humör, damen är inte att leka med.Så som det känns nu har hon också någon form av autism.Behöver jag ens säga att livet suger...vad ska jag göra nu? ta upp det med hab eller avvakta och se om det bara är tillfälligt?
    Om du är orolig så ta upp det med HAB, nu minns jag inte hur gammal hon är?*teflonminne*
    men kan det inte vara att hon ser sin bror göra såna saker och så härmar hon?

Nej du behöver inte säga det , vi förstår dig
  • SaramedM

Ser nu hur gammal hon är, sorry

Hm, jag tycker du ska ta upp det med HAB faktiskt. för om det är nått är det bättre ju tidigare hon får hjälp
    och är det ingenting mår du också bättre ju snabbare du får reda på det

• amomentlikethis
    SaramedM skrev 2010-01-30 21:34:56 följande:
    Om du är orolig så ta upp det med HAB, nu minns jag inte hur gammal hon är?*teflonminne*men kan det inte vara att hon ser sin bror göra såna saker och så härmar hon?Nej du behöver inte säga det , vi förstår dig
    Tim snurrar inte så mycket längre, kommer inte ihåg när han gjorde det sist. när han var i hennes ålder var han besatt av det. snurr snurr snurr hela dagarna långa...
    Numera håller han på att skaka på huvudet och gör rörelser med händerna.

Går på tå gör han ju så det är möjligt att hon härmar, men när jag sett att hon gör det så har inte han gjort det precis och hon sett honom göra det.
    SaramedM skrev 2010-01-30 21:36:40 följande:
    Ser nu hur gammal hon är, sorryHm, jag tycker du ska ta upp det med HAB faktiskt. för om det är nått är det bättre ju tidigare hon får hjälp och är det ingenting mår du också bättre ju snabbare du får reda på det
    får nog ta upp det med dom. i alla fall så kan dom ju ha lite koll på henne med.
  • cruz

Skumboll: Ni måste få hjälp. Ring LSS handläggare direkt på måndag. De måste se till att ni får assistans.

JeanetteL: Ja, bättre att få lilla tjejen utredd så tidigt som möjligt. Om det inte är någon fara så är det ju dumt om du får gå och oroa dig i onödan.

Svar på tråden Autismtråd 9