• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • Skumboll

Jag blir tokig! Varför har vi sån jävla otur med allt...

Kommer inte få sonen sjukskriven. Han måste vara allvarligt sjuk, fara för hans liv och dessutom måste han ligga inlagd. Tack för det.
    Ingen j*vel bryr sig ju om att man inte klarar det ekonomiskt. Det om något lär ju inte hjälpa sonen....
    ♥ Simon ♥
  • tillit71
    Skumboll skrev 2010-02-02 15:56:04 följande:
    Jag blir tokig! Varför har vi sån jävla otur med allt... Kommer inte få sonen sjukskriven. Han måste vara allvarligt sjuk, fara för hans liv och dessutom måste han ligga inlagd. Tack för det. Ingen j*vel bryr sig ju om att man inte klarar det ekonomiskt. Det om något lär ju inte hjälpa sonen....
    Har inte läst o följt hela tråden men jag undrar om ni inte får vårdbidrag för killen? Eller är ni mitt i all utredning....?
  • Skumboll
    tillit71 skrev 2010-02-02 16:01:27 följande:
    Har inte läst o följt hela tråden men jag undrar om ni inte får vårdbidrag för killen? Eller är ni mitt i all utredning....?
    Jag har skickat in ansökan....men vi får inget läkarintyg, det dröjer evigheter och innan läkarintyget är inne får vi ju ingenting.
    Fast de tror bara att vi får lägsta vilket på något sätt inte väger upp en lön. 
    ♥ Simon ♥
  • tillit71
    Skumboll skrev 2010-02-02 16:03:53 följande:
    Jag har skickat in ansökan....men vi får inget läkarintyg, det dröjer evigheter och innan läkarintyget är inne får vi ju ingenting. Fast de tror bara att vi får lägsta vilket på något sätt inte väger upp en lön. 
    Har han fått en diagnos fastställd så kan läkarna på habliteringen skriva ett intyg.
  • Skumboll
    tillit71 skrev 2010-02-02 16:17:22 följande:
    Har han fått en diagnos fastställd så kan läkarna på habliteringen skriva ett intyg.
    Ja, diagnosen fick han i december. Läkaren på habiliteringen är samma läkare som har varit ansvarig för utredningen, då det hjälps inte att vi vänder oss till hab. Tyvärr. Allt är ett enda virrvarr....
    ♥ Simon ♥
  • kaffemamma
    kjempekul skrev 2010-02-01 22:14:19 följande:
    Är det någon som vet något kring smör inom SCDieten? Det är tillåtet med smör enligt dieten, men det är väl komjölksprotein i smör eller? Är lite förvirrad för ost och yoghurt är ju "processat" och liksom ok efter det men hur är det med smör?
    Ost & yougurt är absolut inte tillåtet om man ska hålla sig till "autism-dieten". Vissa hävdar att Ghee (indiskt smör där alla mjölkproteiner är borttagna) är ok, andra vågar inte.
  • SaramedM
    Jag blir tokig! Varför har vi sån jävla otur med allt... Kommer inte få sonen sjukskriven. Han måste vara allvarligt sjuk, fara för hans liv och dessutom måste han ligga inlagd. Tack för det. Ingen j*vel bryr sig ju om att man inte klarar det ekonomiskt. Det om något lär ju inte hjälpa sonen....
    ok, tänk om tänk nytt....hm

Du då? du går på knäna? kan inte du bli sjukskriven?

har du rätt till akassa? det räcker med att du har någon som kan ställa upp och ta honom om du skulle få jobb? ( mormor,farmor?)
    eller kan du hoppa på någon kort kurs på distans?
  • Skumboll
    SaramedM skrev 2010-02-02 18:54:30 följande:
    ok, tänk om tänk nytt....hm Du då? du går på knäna? kan inte du bli sjukskriven? har du rätt till akassa? det räcker med att du har någon som kan ställa upp och ta honom om du skulle få jobb? ( mormor,farmor?) eller kan du hoppa på någon kort kurs på distans?
    Gått på knäna har jag gjort i ett år.... men får ingen sjukskrivning, eller har inte fått i alla fall, på senare tid har jag inte försökt. Problemet där är ju att då får ju inte jag ta hand om sonen... eller hur? 
    Rätt till a-kassa har jag men jag har ingen som kan ta honom tyvärr, de jobbar allihopa. Pratade med en kurator idag och hon skulle försöka fixa till ett intyg till a-kassan med en förklaring till varför vi måste ha sonen hemma. Men det är ju ingen garanti för att det fungerar. 
    ♥ Simon ♥
  • kjempekul
    kaffemamma skrev 2010-02-02 17:50:04 följande:
    Ost & yougurt är absolut inte tillåtet om man ska hålla sig till "autism-dieten". Vissa hävdar att Ghee (indiskt smör där alla mjölkproteiner är borttagna) är ok, andra vågar inte.
    Nej, det kanske är bäst att hålla sig från mjölkprodukterna. Vi har hållt SCDieten en månad ungefär, jag tror den funkar väldigt bra, men vet inte helt säkert, samtidigt började vi intensivträna,,,, men han har börjat spontanleka själv nu, har aldrig hänt förr, så jag tror att magen är bättre, han känns lugnare, mer harmonisk. Vi provade att ge honom smör i söndags och igår men resulterade i att han var mycket mer aggresiv och stimmig, så jag tror vi håller oss borta från det! Annars hade det ju varit en bra energikälla som ger bra smak åt det mesta,,, men inget ska vara enkelt naturligtvis!
    Eftersom han haft en otrolig problemmage så vill jag göra vad jag kan, men dagispersonalen tror nog att vi är helt knäppa!
    Ska läsa på om detta med oxalater!
    Tack för tips!
  • Ejnie
    Men vad säjer LSS-handläggaren? har du fått tag i en sån?? Och det faktum att kommunens dagis vägrar ta emot honom trots garanti (för det finns väl sån även för funktionshindrade barn??)
    och så måste jag hitta på något kvickt att skriva här också...
Svar på tråden Autismtråd 9