• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • caropia
    amomentlikethis skrev 2010-01-30 21:25:13 följande:
    Jag skrev ju häromdagen att lillasyster börjat gå på tå, å nu har hon börjat snurra runt runt runt...Sonen gjorde det väldigt mycket i samma ålder som hon är i nu.Kanske förklarar hennes matvägran. hon äter absolut inte vad som helst utan snarare har vi slitit vårat hår för att försöka få i henne olika saker.Å hennes häftiga humör, damen är inte att leka med.Så som det känns nu har hon också någon form av autism.Behöver jag ens säga att livet suger...vad ska jag göra nu? ta upp det med hab eller avvakta och se om det bara är tillfälligt?
    Min yngsta visade ju sig han autistiskt syndrom (storebror har ju autsimliknande) så jag vet precis hur du känner... Men ta och ring bup och be att dom utreder henne också, finns ingen mening med att vänta, ju tidigare dom får diagnos desto bättre.
  • kjempekul

Är det någon som vill berätta om BAN-konferensen?
    Hade inte möjlighet att komma men är nyfiken på hur det va, vad pratade de mycket om?
    Jag kan tänka mig att det va intressant, men hade de något nytt liksom?
    Alla här inne, ni är underbara för att ni kämpar på så!

Är det någon mer än jag som när man umgås med "normala" barns mammor kan bli lite matt, känna hopplöshet över situationen?
    Ibland känns det verkligen ensamt!

• Neko

Svara jättegärna i min omröstning om autism och syskon =) Tänker också att det vore bra att veta hur stor risken är att ett syskon skulle få samma så att man är beredd utifall att.

• Ejnie
    Skumboll skrev 2010-01-31 13:09:14 följande:
    Hur yttrar sig ep:n för er? Stora/små anfall?  Syns alltid ep på eeg?
    Det syns på EEG. Och han har något som jag glömt vad det heter men inte är vare sig grand mal eller petit mal utan han får en ryckning i kroppen och blir sen väldigt trött. Vi fattade inte att det var EP eftersom man ju bara hör talas om anfall när personen ligger på marken och krampar.

Tittade på http://sv.wikipedia.org/wiki/Epilepsi#Typer_av_epileptiska_anfall - det heter Myokloniska anfall
    och så måste jag hitta på något kvickt att skriva här också...
  • Angi07

Hur klarar man av detta?

vi ska träffa en psykolog och en specialpedagog den 19 februari,efter mera än ett år utredning. De vet att vi har det jätte jobbigt hemma, vår son vill inte gå till skolan , vill inte lägga sig på kvällarna. Vi har massor av skrik varje kväll som påverkar de andra syskon (3 ). Det finns en diagnos som psykologen berättade per telefon AS men vi har inte fått hjälp ännu. Hur kommer vi klara av detta , det är långt till den 19 februari och vi orkar inte längre att leva så här. Vet ni om det finns akut hjälp , när man har jobbigt hemma med tanke på att det finns tre syskon till som mår dåligt och vi kan inte jobba ibland.  Jag jobbar inom vård och det ingår mycket helg och kväll, hur ska man kunna jobba, jag känner mig så trött!

• Ejnie
    Neko skrev 2010-01-31 19:53:10 följande:
    Svara jättegärna i min omröstning om autism och syskon =) Tänker också att det vore bra att veta hur stor risken är att ett syskon skulle få samma så att man är beredd utifall att.
    Det finns mer tillförlitliga siffror än omröstning här på det. Men frågan är var... jag vet att jag sett det någonstans - nån som minns hur mycket det är?

Svaret är iaf en förhöjd risk men absolut inte jätterisk.
    och så måste jag hitta på något kvickt att skriva här också...
  • Skumboll
    Ejnie skrev 2010-02-01 11:02:29 följande:
    Det finns mer tillförlitliga siffror än omröstning här på det. Men frågan är var... jag vet att jag sett det någonstans - nån som minns hur mycket det är? Svaret är iaf en förhöjd risk men absolut inte jätterisk.
    Såhär står det på autismforum;
    I många fall av autism finns en ärftlig faktor. Om ett barn i en familj har autism är risken för att syskon också drabbas mellan 2 och 6 %, vilket innebär att risken är minst 10 gånger ökad. Ett annat sätt att uttrycka ärftlighet vid autism är att i ungefär 97 % av familjerna har endast ett barn autism medan det i 2-3 % av familjerna finns mer än ett barn med en autismspektrumstörning.
    ♥ Simon ♥
  • lappstockholmska
    Angi07 skrev 2010-02-01 10:38:06 följande:
    Hur klarar man av detta?vi ska träffa en psykolog och en specialpedagog den 19 februari,efter mera än ett år utredning. De vet att vi har det jätte jobbigt hemma, vår son vill inte gå till skolan , vill inte lägga sig på kvällarna. Vi har massor av skrik varje kväll som påverkar de andra syskon (3 ). Det finns en diagnos som psykologen berättade per telefon AS men vi har inte fått hjälp ännu. Hur kommer vi klara av detta , det är långt till den 19 februari och vi orkar inte längre att leva så här. Vet ni om det finns akut hjälp , när man har jobbigt hemma med tanke på att det finns tre syskon till som mår dåligt och vi kan inte jobba ibland.  Jag jobbar inom vård och det ingår mycket helg och kväll, hur ska man kunna jobba, jag känner mig så trött!
    Finns det ingen i er närhet som kan avlasta o stödja er fram till psykologbesöket? Släkt, vänner som ni 'litar' på?
    Skulle det hjälpa sitationen om ni sjukskrev er båda två (en vecka kan man ju göra utan läk) (med båda två menar jag du o sambo) för att få en liten återhämtning iaf.?
    Förstår att det känns tufft just nu men det bara måste ju bli bättre - håll ut!!
  • kaffemamma
    kjempekul skrev 2010-01-31 19:44:02 följande:
    Är det någon som vill berätta om BAN-konferensen?Hade inte möjlighet att komma men är nyfiken på hur det va, vad pratade de mycket om?Jag kan tänka mig att det va intressant, men hade de något nytt liksom?Alla här inne, ni är underbara för att ni kämpar på så!Är det någon mer än jag som när man umgås med "normala" barns mammor kan bli lite matt, känna hopplöshet över situationen?Ibland känns det verkligen ensamt!
    Jag berättar jättegärna - snart! Just nu har jag så mycket ny information att hjärnan måste vila lite. Blev väldligt inspirerad av en norsk mamma vars 3 barn hade haft autism men som nu var helt utan symptom (de behövde fortfarande särskild kost och tillskott). Men jäklar vad hon hade gjort grejer för att komma dit! Försöker få igång forumet på www.behandlaautism.nu där jag hoppas kunna fortsätta diskutera med de andra som var på konferensen
  • pcalma
    Angi07 skrev 2010-02-01 10:38:06 följande:
    Hur klarar man av detta? vi ska träffa en psykolog och en specialpedagog den 19 februari,efter mera än ett år utredning. De vet att vi har det jätte jobbigt hemma, vår son vill inte gå till skolan , vill inte lägga sig på kvällarna. Vi har massor av skrik varje kväll som påverkar de andra syskon (3 ). Det finns en diagnos som psykologen berättade per telefon AS men vi har inte fått hjälp ännu. Hur kommer vi klara av detta , det är långt till den 19 februari och vi orkar inte längre att leva så här. Vet ni om det finns akut hjälp , när man har jobbigt hemma med tanke på att det finns tre syskon till som mår dåligt och vi kan inte jobba ibland.  Jag jobbar inom vård och det ingår mycket helg och kväll, hur ska man kunna jobba, jag känner mig så trött!
    "Allt är fel o allt går åt pipan. Man skriker till slut: JAG STÅR INTE UUUUT!!!
    ...och vad händer då?
    Jo vi lever på.
    Och fortsätter så: att inte stå ut!
    Och MEDAN vi inte står ut är det just det vi gör.
    Minut för minut.
    Tills något värre händer.
    DET är skickligt!!"
    /Gunilla Bergström

Du har rätt till stöd även under en utredning! I form av stödsamtal på BUP för dig o din sambo, samt även för syskonen. De behöver få förklarat för sig på sin nivå vad syskonets funktionshinder innebär o hur de kan förhålla sig det!
    Jag jobbade sådana tider som du innan, men har fått anpassade arb.tider pga min dotter på 5,5 år. jag jobbar nu 50% o 8.30-12.30 varje dag. De båda små barnen är på dagis mellan 7.30-15 varje dag (utan fre då jag hämtar de vid 14 o vi har fredagsfika hemma) Jag hinner med att hjälpa de två äldre syskonen med deras läxa innan jag hämtar på dagis, slänga in en maskin tvätt o ta en kopp kaffe i lugn o ro.
    detta fick vi innan lilla dottern fick diagnos o då var inte ens lillebrodern under utredning.
Svar på tråden Autismtråd 9