Angi07 skrev 2010-02-01 10:38:06 följande:
Hur klarar man av detta? vi ska träffa en psykolog och en specialpedagog den 19 februari,efter mera än ett år utredning. De vet att vi har det jätte jobbigt hemma, vår son vill inte gå till skolan , vill inte lägga sig på kvällarna. Vi har massor av skrik varje kväll som påverkar de andra syskon (3 ). Det finns en diagnos som psykologen berättade per telefon AS men vi har inte fått hjälp ännu. Hur kommer vi klara av detta , det är långt till den 19 februari och vi orkar inte längre att leva så här. Vet ni om det finns akut hjälp , när man har jobbigt hemma med tanke på att det finns tre syskon till som mår dåligt och vi kan inte jobba ibland. Jag jobbar inom vård och det ingår mycket helg och kväll, hur ska man kunna jobba, jag känner mig så trött!
"Allt är fel o allt går åt pipan. Man skriker till slut: JAG STÅR INTE UUUUT!!!
...och vad händer då?
Jo vi lever på.
Och fortsätter så: att inte stå ut!
Och MEDAN vi inte står ut är det just det vi gör.
Minut för minut.
Tills något värre händer.
DET är skickligt!!"
/Gunilla Bergström
Du har rätt till stöd även under en utredning! I form av stödsamtal på BUP för dig o din sambo, samt även för syskonen. De behöver få förklarat för sig på sin nivå vad syskonets funktionshinder innebär o hur de kan förhålla sig det!
Jag jobbade sådana tider som du innan, men har fått anpassade arb.tider pga min dotter på 5,5 år. jag jobbar nu 50% o 8.30-12.30 varje dag. De båda små barnen är på dagis mellan 7.30-15 varje dag (utan fre då jag hämtar de vid 14 o vi har fredagsfika hemma) Jag hinner med att hjälpa de två äldre syskonen med deras läxa innan jag hämtar på dagis, slänga in en maskin tvätt o ta en kopp kaffe i lugn o ro.
detta fick vi innan lilla dottern fick diagnos o då var inte ens lillebrodern under utredning.