• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • Boel1

Roligt att höra om framsteg! Här är mer positiva saker: Min pojke har frågat "varför?" några gånger, vilket han aldrig någonsin förut gjort! Fast just nu har han diarre så det är ju mindre roligt, och toaträningen har gått bakåt, det går inte att vara utan blöja när det bara rinner hela tiden...

• Angi07

min son pratar för mycket om olika saker som bara intresserar honom alltså hans egna intressen som inte många vill höra , i slutet tröttnar man på , det blir för mycket. Jag undrade om hade hade någon typ av ADHD men psykologen säger att det är autism och vi ska prata mera om detta när vi ska träffas den 19. Problemet är att killen inte vill gå till skolan och vägrar lägga sig på kvällarna samt vaknar flera gånger per natt. Jag sover cirka 5, 6 timmar varje natt , min sambo, 3, 4 så nu orkar vi inte så mycket hålla på så här. Han gick inte till skolan idag,så jag kunde inte jobba och det är tråkigt. Det blev samma sak i måndags. Hur kommer sluta detta?psykologen säger att vi måste lita att det blir bättre med träning men det känns jobbigt att leva så här varje dag, kväll och natt.
    Han pratade också om vårdbidrag att vi borde söka det och vi ska få en intyg som vi kan skicka till kassan tillsammans med ansökan . En fråga : får man vårdbidrag under en utredning och hur långt tid tar det.

• pcalma
    Angi07 skrev 2010-02-03 15:16:27 följande:
    min son pratar för mycket om olika saker som bara intresserar honom alltså hans egna intressen som inte många vill höra , i slutet tröttnar man på , det blir för mycket. Jag undrade om hade hade någon typ av ADHD men psykologen säger att det är autism och vi ska prata mera om detta när vi ska träffas den 19. Problemet är att killen inte vill gå till skolan och vägrar lägga sig på kvällarna samt vaknar flera gånger per natt. Jag sover cirka 5, 6 timmar varje natt , min sambo, 3, 4 så nu orkar vi inte så mycket hålla på så här. Han gick inte till skolan idag,så jag kunde inte jobba och det är tråkigt. Det blev samma sak i måndags. Hur kommer sluta detta?psykologen säger att vi måste lita att det blir bättre med träning men det känns jobbigt att leva så här varje dag, kväll och natt. Han pratade också om vårdbidrag att vi borde söka det och vi ska få en intyg som vi kan skicka till kassan tillsammans med ansökan . En fråga : får man vårdbidrag under en utredning och hur långt tid tar det.
    skicka in ansökan så FK har den nu i feb oavsett om utredn är klar eller inte. Du kan komplettera med läkarintyg som styrker barnets svårigheter (=inte nödvändigt med diagnos)
    Det är olika hur lång handläggningstid det tar. Jag har haft VB sen -99 o sen har jag ju bara ansökt om.. Tror att det som "medel" kanske ligger på en 3 månader eller så. Hur eller hur så får du iaf retroaktivt från den månad din ansökan inkom till FK.
  • Angi07

tack för svaret !, jag ska göra det . jag känner mig så ledsen när jag pratar och berättar om min son . Jag skulle behöva sova ordentligt någon natt.

• pcalma
    Angi07 skrev 2010-02-03 15:32:03 följande:
    tack för svaret !, jag ska göra det . jag känner mig så ledsen när jag pratar och berättar om min son . Jag skulle behöva sova ordentligt någon natt.
    Att skriva vb är superjobbigt, man fokuserar ju bara på det svåra. När jag läser sen undrar man vad det är för liv man har eg. Men sen tar man nya tag..
    Mina två små (5,5 o 3,5 år) har sömnstörningar, grava, o har medicinerat med Melatonin 6 mg samt Theralendroppar till natten.
    Dottern började med Melatonin julen -08 o sonen började med detta i höstas. de sover mkt bättre nu! Dock måste en vuxen ligga bredvid m o en bredvid A för att de ska sova vidare. Annars är de uppe o studsar kl 02 o somnar inte om. Nu sovs det ofta till kl 05 här o ibland även i ett streck!
    Har du tagit upp detta med sömnen med läkaren?
    Det är tortyr att inte få sova!! För att du ska orka vara en bra mamma så måste du få din sömn. Alla behöver sova, men när man dessutom har extra krävande o speciella barn, så är det än viktigare för att orka med vardagen!!
  • Tvimamma

Finns det några tips för en mamma som har tagit slut....

Orkar inte med bråk mellan syskonen
    orkar inte alltid puscha barnen till att göra något annat än at sitta vid tv och dator
    orkar inte med at mina barn inte är som andra som gör att de inte har några vänner
    orkar inte höra att det ska bli bra för det känns som att det inte kommer att göra det

Vad gör man när man tar slut?

• pcalma
    Tvimamma skrev 2010-02-03 18:15:35 följande:
    Finns det några tips för en mamma som har tagit slut.... Orkar inte med bråk mellan syskonen orkar inte alltid puscha barnen till att göra något annat än at sitta vid tv och dator orkar inte med at mina barn inte är som andra som gör att de inte har några vänner orkar inte höra att det ska bli bra för det känns som att det inte kommer att göra det Vad gör man när man tar slut?
    "Allt är fel o allt går åt pipan. Man skriker till slut: JAG STÅR INTE UUUUT!!!
    ...och vad händer då?
    Jo vi lever på.
    Och fortsätter så: att inte stå ut!
    Och MEDAN vi inte står ut är det just det vi gör.
    Minut för minut.
    Tills något värre händer.
    DET är skickligt!!"
    /Gunilla Bergström

Styrkekramar till dig!!
    Jag känner likadant, men mina barn drar runt som tornados o jag orkar inte heller med detta längre. Nu har vi avlastning en lö-sö i månaden för båda små barnen o avlösare 3 tim/v.
    Jag har även barnen på dagis mellan kl 7.30-15 må-to o till 14 fredagar. trots att jag bara jobbar 50% o mellan 8.30-12.30 varje dag. Det är min andningspaus som jag behöver för att orka o jag får då även tid för de äldre syskonen!
  • Klättermusen

Skumboll: Vilken hemsk situation ni sitter i! Man tror inte att det är sant att det kan bli på det sättet, att de kommunen inte har en plan på något sätt. I höstas ringde vi till flera personer uppe på kommunen på en gång och jag undrar idag om de hade kontakt med varandra ang vårt ärende eftersom de till slut ville bevilja personlig assistans. Försäkringskassan kom hem till oss idag så vi får se hur många timmar det hela kommer att röra sig om men vi vet att dagiset som vår son skulle ha börjat på inte kommer att kunna anställa den personal som jobbar hemma med oss nu. Är det inte det ena problemet så är det det andra...
     Däremot menade då försäkringskassan att de skulle kunna ge oss så många timmar att assistansen kan jobba på dagiset och då kan man behålla sin egen personal. Jag trodde inte att vi skulle kunna lösa situationen på det sättet men nu verkar det som den enda lösningen.
    Ni borde absolut få helt vårdbidrag och assistans omgående trots din sons ålder och det kan kommunen bevilja tills försäkringskassan säger sitt. Er situation är ju speciell eftersom er son också har en sond. Det låter verkligen som om ni sitter i en rävsax och att ansöka om det ena och det andra är jättetungt (jag är helt slut efter alla samtal och möten vi haft denna vecka). Samtidigt är de väl det enda man kan göra, ligga på som en galning hela tiden så att de besvär man har blir deras. Jag vet inte vad man annars ska göra.  

• Skumboll

Grivel: Man tror ju att sverige har ett så bra skyddsnät och att allt är så tryggt och säkert här men ack vad man bedrog sig. Men det är väl inte förrän man sitter i situationen som man inser att det finns familjer som faller mellan reglerna. 

Man blir bollad runt runt runt, ingen vet någonting och alla suckar som om man vore skitjobbig trots att de bara ska sköta sitt arbete. 
    Sondmatningen är inte svår (tycker ju jag som lever med det varje dag ), jag tycker inte heller att det borde sätta sådana käppar i hjulet för oss men det är väl så att ingen vill ta det medicinska ansvaret. 
    Vilken himla bra lösning FK kom med för er, och just att FK själva kom med förslaget var lite otippat faktiskt. 
    Jag ger mig inte i första taget, jag är envisare än synden och det ska de minsann få veta. Men det är klart, man är ju rätt less och trött på allt. 
    ♥ Simon ♥
  • Klättermusen
    Skumboll skrev 2010-02-03 20:06:39 följande:
    Grivel: Man tror ju att sverige har ett så bra skyddsnät och att allt är så tryggt och säkert här men ack vad man bedrog sig. Men det är väl inte förrän man sitter i situationen som man inser att det finns familjer som faller mellan reglerna.  Man blir bollad runt runt runt, ingen vet någonting och alla suckar som om man vore skitjobbig trots att de bara ska sköta sitt arbete.  Sondmatningen är inte svår (tycker ju jag som lever med det varje dag ), jag tycker inte heller att det borde sätta sådana käppar i hjulet för oss men det är väl så att ingen vill ta det medicinska ansvaret.  Vilken himla bra lösning FK kom med för er, och just att FK själva kom med förslaget var lite otippat faktiskt.  Jag ger mig inte i första taget, jag är envisare än synden och det ska de minsann få veta. Men det är klart, man är ju rätt less och trött på allt. 
    Nej, inte trodde man att man skulle behöva kämpa på det sättet man gjort och fortfarande gör efter så lång tid bara för att klara vardagen. På något sätt måste man ju också ha ork att driva på alla ansökningar och orka bråka för att få det man har rätt till. Då är det bra att man är envis och riktigt arg har jag märkt. Tur ska man också ha..
    Man blir verkligen ledsen över att något som skulle kunna lösas så enkelt bara bollas runt och sätter människor i skiten. Fy fan säger jag bara.
Svar på tråden Autismtråd 9