• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • kjempekul

Instämmer med er, det är ett himla skitdjungel av bråk och stön med allting för att få till minsta lilla grej! Kan bara säga: Fight!! Ge inte upp!! Avskyr och söka vårdbidrag och det ena med det trejde, jag lever verkligen ett liv i efterforskning för min son,,,, ibland undrar jag, kommer det vända, blir det bättre? Kanske tur man inget vet, man får bara hoppas!!!
    Förstår hur det är, det finns fler som har det likadant, en klen tröst men nåt!

• Skumboll
    Klättermusen skrev 2010-02-03 21:10:56 följande:
    Nej, inte trodde man att man skulle behöva kämpa på det sättet man gjort och fortfarande gör efter så lång tid bara för att klara vardagen. På något sätt måste man ju också ha ork att driva på alla ansökningar och orka bråka för att få det man har rätt till. Då är det bra att man är envis och riktigt arg har jag märkt. Tur ska man också ha.. Man blir verkligen ledsen över att något som skulle kunna lösas så enkelt bara bollas runt och sätter människor i skiten. Fy fan säger jag bara.
    Tur ska man definitivt ha. Men någon där uppe måste vilja mig något ont, för jag har mest otur. {#lang_emotions_undecided}
    Vi föräldrar är ju trötta redan från början med allt vad ett autistisk barn innebär, hur fasen ska man då orka att sätta sig in i allt det andra. LSS hit, vårdbidrag dit, hab å fan å hans moster. Jag säger som jag gjort tidigare, man skulle haft någon spindel i nätet som sköter allt det där åt en så man iaf får tid att acceptera och sörja diagnosen. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    kjempekul skrev 2010-02-03 21:22:16 följande:
    Instämmer med er, det är ett himla skitdjungel av bråk och stön med allting för att få till minsta lilla grej! Kan bara säga: Fight!! Ge inte upp!! Avskyr och söka vårdbidrag och det ena med det trejde, jag lever verkligen ett liv i efterforskning för min son,,,, ibland undrar jag, kommer det vända, blir det bättre? Kanske tur man inget vet, man får bara hoppas!!! Förstår hur det är, det finns fler som har det likadant, en klen tröst men nåt!
    Eller hur, ett läkarintyg för VB har nu tagit oss nästan ett år av tjat (började långt innan sonen ens hade diagnos). Helt sjukt. 
    Inte fan ger man upp! Även om det många gånger är skittufft så gör vi det ju för barnen. 
    Åh, jag önskar jag kunde få byta med en mamma till ett normalstört barn som klagar på att ungen pratar för mycket eller bara äter korv.
    ♥ Simon ♥
  • pcalma

Skäms nästan över hur bra vi har det när jag hör hur andra får kämpa med näbbar o klor! Att det ska vara så olika i landet!
    Vi har aldrig behövt att strida mer än om att dottern skulle få medicin på förskola efter frukost, men nu ges det utan problem.
    Annars har vi blivit/blir serverade på silverfat. Resurs till båda barnen på dagis utan att vi ens behövt att fråga efter det. Hjälp med utökade tider på dagis, stängsel, larm o en massa andra hjälpmedel. Samtalsstöd i form av en som kommer hit från ett mobilt team en g varannan vecka. Hon handleder o vi pratar av poss o hon pepprar oss mm mm.
    Ofattbart att det ska vara så olika..
    Likså tänkte jag att jag nog får kämpa iom skolstart till hösten, men det låter så bra när jag pratat med skolan, hon ska få en egen person med kunskap i ämnet! Hoppas att det inte är prata bara för det låter för bra för att vara sant.
    Isf får jag kämpa en gnutta jag med, men det orkar man ju isf när man inte behövt det innan. Energin behövs ju till annat o det är inte klokt att det ska vara på detta viset!!
    Kramar till er tappra o ge er inte!!

• amomentlikethis
    pcalma skrev 2010-02-03 22:00:20 följande:
    Skäms nästan över hur bra vi har det när jag hör hur andra får kämpa med näbbar o klor! Att det ska vara så olika i landet!Vi har aldrig behövt att strida mer än om att dottern skulle få medicin på förskola efter frukost, men nu ges det utan problem.Annars har vi blivit/blir serverade på silverfat. Resurs till båda barnen på dagis utan att vi ens behövt att fråga efter det. Hjälp med utökade tider på dagis, stängsel, larm o en massa andra hjälpmedel. Samtalsstöd i form av en som kommer hit från ett mobilt team en g varannan vecka. Hon handleder o vi pratar av poss o hon pepprar oss mm mm.Ofattbart att det ska vara så olika..Likså tänkte jag att jag nog får kämpa iom skolstart till hösten, men det låter så bra när jag pratat med skolan, hon ska få en egen person med kunskap i ämnet! Hoppas att det inte är prata bara för det låter för bra för att vara sant.Isf får jag kämpa en gnutta jag med, men det orkar man ju isf när man inte behövt det innan. Energin behövs ju till annat o det är inte klokt att det ska vara på detta viset!!Kramar till er tappra o ge er inte!!
    kanske skulle flytta till eran kommun
    men för oss är det skit samma eftersom det inte ens är kommunen jag bor i nu som har hand om vårat ärrende utan en annan kommun pga en massa saker. å vi kan inte byta heller...
    jag vet inte heller hur jag ska göra om jag tex ska söka korttidsboende eller avlösare, eftersom vi är skrivna i en annan kommun. eller personlig assistent som vi är lite inne på nu.
    kommer kommunen hävda att vi inte har rätt till hjälp pga kvarskrivningen så har vi inte rätt till något alls
    www.sweetandsexy.blogg.se/ Mamma åt Tim 061208 & Isabelle 081010
  • Tvimamma
    pcalma skrev 2010-02-03 18:41:59 följande:
    "Allt är fel o allt går åt pipan. Man skriker till slut: JAG STÅR INTE UUUUT!!!...och vad händer då?Jo vi lever på.Och fortsätter så: att inte stå ut!Och MEDAN vi inte står ut är det just det vi gör.Minut för minut.Tills något värre händer.DET är skickligt!!"/Gunilla BergströmStyrkekramar till dig!!Jag känner likadant, men mina barn drar runt som tornados o jag orkar inte heller med detta längre. Nu har vi avlastning en lö-sö i månaden för båda små barnen o avlösare 3 tim/v.Jag har även barnen på dagis mellan kl 7.30-15 må-to o till 14 fredagar. trots att jag bara jobbar 50% o mellan 8.30-12.30 varje dag. Det är min andningspaus som jag behöver för att orka o jag får då även tid för de äldre syskonen!
    här har man 2 barn, tvillingar inne i trosåldern 6-7 år, ena har autism och är i sin lilla värld den andra har adhd som gör att han gör som han vill fast att inte får. har Försökt med allt. Idrott som innebandy och skridskor går inte alls, bada och pulka åkning gör att de bara är i vägen för andra barn och de andra barnen bara skäller på de hela tiden. jag tycker inte att det är roligt när ens barn får skäll hela tiden av andra barn.

Härom dagen fick jag ett utbrott och mår jättedåligt nu. Väner säger att jag har förstora krav.... det ända kravet jag har på mina barn är att försöka vara med aktiviteten.... är det fel???
  • Tvimamma

Våran famlij hade avlastning 1 gång i månaden utöver dagis/skola men nu har vi inget alls då soc tyckte att vi inte behövde det. Så var glad för att ni får/ska hjälp.

jag har inget socialt nät omkring mig som mamma, syskon och vänner som jag vill ha omkring mig. Bor i en liten by där man blir behandlad som en utböling bara för att man har flyttat hit. Så vad gör man då??? Jo man fundrar på att flytta ifrån allt men samtidigt vet man att då har "de" vunnit.

• Skumboll
    Skäms nästan över hur bra vi har det när jag hör hur andra får kämpa med näbbar o klor! Att det ska vara så olika i landet! Vi har aldrig behövt att strida mer än om att dottern skulle få medicin på förskola efter frukost, men nu ges det utan problem. Annars har vi blivit/blir serverade på silverfat. Resurs till båda barnen på dagis utan att vi ens behövt att fråga efter det. Hjälp med utökade tider på dagis, stängsel, larm o en massa andra hjälpmedel. Samtalsstöd i form av en som kommer hit från ett mobilt team en g varannan vecka. Hon handleder o vi pratar av poss o hon pepprar oss mm mm. Ofattbart att det ska vara så olika.. Likså tänkte jag att jag nog får kämpa iom skolstart till hösten, men det låter så bra när jag pratat med skolan, hon ska få en egen person med kunskap i ämnet! Hoppas att det inte är prata bara för det låter för bra för att vara sant. Isf får jag kämpa en gnutta jag med, men det orkar man ju isf när man inte behövt det innan. Energin behövs ju till annat o det är inte klokt att det ska vara på detta viset!! Kramar till er tappra o ge er inte!!
    Du är verkligen lyckligt lottad! NJUT!
    Ibland hjälper det inte ens med klor här. Jag kan sätta mig på tvären, kräva, klaga men allt man får tillbaka är ett "det är väl inte så farligt". 
    Blir också glad av att höra att det finns i alla fall en bup i landet som bryr sig om barnen, föräldrarna och familjen i helhet. Inte bara ser till personliga åsikter och försvarar sig med att göra livet surt för andra bara för att man är obekväm.  
    ♥ Simon ♥
  • SaramedM
    Skäms nästan över hur bra vi har det när jag hör hur andra får kämpa med näbbar o klor! Att det ska vara så olika i landet!Vi har aldrig behövt att strida mer än om att dottern skulle få medicin på förskola efter frukost, men nu ges det utan problem.Annars har vi blivit/blir serverade på silverfat. Resurs till båda barnen på dagis utan att vi ens behövt att fråga efter det. Hjälp med utökade tider på dagis, stängsel, larm o en massa andra hjälpmedel. Samtalsstöd i form av en som kommer hit från ett mobilt team en g varannan vecka. Hon handleder o vi pratar av poss o hon pepprar oss mm mm.Ofattbart att det ska vara så olika..Likså tänkte jag att jag nog får kämpa iom skolstart till hösten, men det låter så bra när jag pratat med skolan, hon ska få en egen person med kunskap i ämnet! Hoppas att det inte är prata bara för det låter för bra för att vara sant.Isf får jag kämpa en gnutta jag med, men det orkar man ju isf när man inte behövt det innan. Energin behövs ju till annat o det är inte klokt att det ska vara på detta viset!!Kramar till er tappra o ge er inte!!
    Du ska inte skämmas!
    Med flera så krävande barn är det väl underbart att någonting flyter på?

Men ändå, vilken skillnad det kan vara

Vi frå kämpa för ALLT, vi har just fått nej av HAB att få ett symbolixschema och programmet Bildfabriken som hjälpmedel! helt absurt

Skolan kommer jag att få bråka med det vet jag, blir en utmaning utan dess like
    M ska ha egen resurs, inte som nu på fösklan där pengarna används för att öka på personalen i gruppen

vilken kommun bor du i så jag vet vart jag ska flytta?
  • tillit71
    SaramedM skrev 2010-02-04 09:52:17 följande:
    Du ska inte skämmas!Med flera så krävande barn är det väl underbart att någonting flyter på?Men ändå, vilken skillnad det kan varaVi frå kämpa för ALLT, vi har just fått nej av HAB att få ett symbolixschema och programmet Bildfabriken som hjälpmedel! helt absurtSkolan kommer jag att få bråka med det vet jag, blir en utmaning utan dess likeM ska ha egen resurs, inte som nu på fösklan där pengarna används för att öka på personalen i gruppenvilken kommun bor du i så jag vet vart jag ska flytta?
    Vi fåck höra samma sak på vår F-skola att pengarna går till en gemensam pott o av dom används fler timmar till personalen så att dom har "extra koll" men nu har jag äntligen fått rätt. Att pengarna går oavkortat till pojken min för inom LSS lagarna står det att barnets behov ska komma FÖRST och f-skolan ska anpassa sej efter honom. Vilket betyder en egen resurs!!! Även om denna kan vara olika om nu den första är sjuk...
Svar på tråden Autismtråd 9