• Esska

Tråden för oss äggdonatorer 11

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com: www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se: www.vlt.se/artikelmall.asp

Karolinska universitetssjukhuset www.karolinska.se/templates/Page.aspx...

Ava-klinikka: www.avaclinic.com/index.php

Akademiska sjukhuset: www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se: www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden: www.vardguiden.se/Article.asp

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening: www.aspef.org/

Gamla trådar:

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html
    Tråd 9: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m43992458.html
    Tråd 10: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m46411113.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 11
  • Marelb
    diamantina skrev 2010-06-09 23:37:48 följande:
    Vitos: Vänta lite mer än 9 mån, den nybildade familjen behöver kanske lite tid. Inte säkert att de meddelar kliniken att de fått barn på en gång heller, det är så mycket när man fått en nyfödd.

Marelb: Ja jag fick veta det nyligen när jag ringde och frågade. Vet att det var ett tag sedan de borde ha fött,  jag vet ju exakt befruktningsdag så att säga. Skrattande
    Fick du veta något mer? Datum, kön? Eller säger de bara att det har fötts ett barn...
    kille 2002 *** tjej 2005 *** BF 2010 07 13
  • Juppepuppe

Jag funderar på att donera och har egentligen bara en fundering:
    Jag vet att eventuella barn kan kontakta mig när de fyller arton. Men har jag rätt att säga att jag inte vill träffa dem? Hur får de kontakta mig? Får de namn och adress så att de plötsligt kan stå utanför dörren?
    Jag har inga problem med att få ett brev med frågor eller t.o.m. ett telefonsamtal. Men jag vill inte träffa dem om det skulle vara så att de vill det. Ngn som vet? Ngn som har varit med om att ett barn hört av sig?

• Marelb
    Juppepuppe skrev 2010-06-10 21:13:13 följande:
    Jag funderar på att donera och har egentligen bara en fundering:
    Jag vet att eventuella barn kan kontakta mig när de fyller arton. Men har jag rätt att säga att jag inte vill träffa dem? Hur får de kontakta mig? Får de namn och adress så att de plötsligt kan stå utanför dörren?
    Jag har inga problem med att få ett brev med frågor eller t.o.m. ett telefonsamtal. Men jag vill inte träffa dem om det skulle vara så att de vill det. Ngn som vet? Ngn som har varit med om att ett barn hört av sig?
    Vad jag förstått så får man som donator skriva ett brev till det ev barnet. Där kan du ju framföra dina önskemål om brevväxling istället för en riktig träff och förklara varför du känner som du känner. Förhoppningsvis respekteras detta.  Men jag tror kanske inte att du kan kräva att denne person inte får söka upp dig.
  • Marelb

När skulle ni tidigast ringa och anmäla er om ni vore mig? Jag är gravid nu och har BF om en månad ungefär. Jag tänker som så att jag kan ringa när barnet är tre månader. Sen dröjer det väl ett par veckor innan man får en tid antar jag. Det finns väl inget hinder att man ammar under det första besöket? Sen gör man ju själva donationen 6 månader efter det första besöket. Alltså när mitt barn är drygt 9 månader. Jag har inte ammat de andra barnen längre än 8-9 månader och skulle nog inte ha problem att sluta vid den tiden nu heller antar jag. I så fall så får jag ju lov att sluta. Det vore ju så smidigt att hinna med proceduren under min föräldraledighet iom att man inte vet hur man mår osv. Kan ju iof vänta till barnet är 4 månader också för säkerhetsskull. Men nu längtar jag ju!

• sarap1978

Va kul att höra att många längtar efter att donera och att många även är gravida eller precis förr barn. Precis så är det för mig.
    Jag har en dotter på tre år och en på 4 månader. Jag vill hjälpa en släkting genom att donera och många runt omkring blir så förskräkta över det (så nu säger jag inget om det längre) just för "du har ju just fött barn" "stressa inte" etc. Men det verkar alltså som att många med mig vill göra det när man ändå är motiverad.
    Jag kommer iof att amma ett bra tag till men det betyder ju inte att jag inte kan starta processen i mitt medvetande. Lära mig mer och förbereda mig mentalt...

Tack för tråden!

• Marelb
    sarap1978 skrev 2010-06-15 13:22:10 följande:
    Va kul att höra att många längtar efter att donera och att många även är gravida eller precis förr barn. Precis så är det för mig.
    Jag har en dotter på tre år och en på 4 månader. Jag vill hjälpa en släkting genom att donera och många runt omkring blir så förskräkta över det (så nu säger jag inget om det längre) just för "du har ju just fött barn" "stressa inte" etc. Men det verkar alltså som att många med mig vill göra det när man ändå är motiverad.
    Jag kommer iof att amma ett bra tag till men det betyder ju inte att jag inte kan starta processen i mitt medvetande. Lära mig mer och förbereda mig mentalt...

Tack för tråden!
    Hej där! Vet du vem jag är nu?

Det är ju jättebra att läsa på om donation innan man gör slag i saken. Själv har jag tänkt sen 2002 så jag känner mig redo liksom! Ville bara ha vår familj "färdig" först eftersom det känns bäst för mig. Men nu när jag snart har det så blir jag så himla otålig!!!

Hade du i så fall tänkt korsdonation? Det är ju det de rekomenderar först och främst. Jag har ingen släkting eller vän, men det känns ju lika bra att donera till den som passar mig och är så långt fram i kön som möjligt, eller hur det nu funkar!?
  • sarap1978
    Marelb skrev 2010-06-15 13:59:07 följande:
    Hej där! Vet du vem jag är nu?

Det är ju jättebra att läsa på om donation innan man gör slag i saken. Själv har jag tänkt sen 2002 så jag känner mig redo liksom! Ville bara ha vår familj "färdig" först eftersom det känns bäst för mig. Men nu när jag snart har det så blir jag så himla otålig!!!

Hade du i så fall tänkt korsdonation? Det är ju det de rekomenderar först och främst. Jag har ingen släkting eller vän, men det känns ju lika bra att donera till den som passar mig och är så långt fram i kön som möjligt, eller hur det nu funkar!?
    Hej Marelb
    Ha ha, jag har ju så dålig koll, var tvungen att kolla in din sida först. Nja skulle jag säga, du får nog banne mig fäll krokben på mig på dagis så jag vet vem du är...haha.

Jag är också ivrig nu, kanske för att jag precis pratat med doktorn om det. Var och fick sprial (koppar) idag. Då jag ammar så måste jag ändå vänta ju. Men han sa att det par jag vill hjälpa måste kontakta sjukhuset och säga att "dom har mig" och det kan dom göra redan nu. Så nu vill jag bara få tag på dom så dom kan göra det. Det roliga i det hela är att dom inte eg vet att jag vill ställa upp. Vi har bara pratat löst om donation och donatorer och sagt att jag inte kan för jag ammar...men nu vet jag ju att det gör skillnad även om det tar ett tag.  Jag har inte velat ge dom förhoppningar om hjälp från mig fören jag fick veta mer, doktorn jag träffade idag jobbar med IVF och donationer dagligen så han var bra att prata med om detta med.
    Givetvis pratar vi korsdonation även om det är till hjälp för just detta specifika par.
  • sarap1978

En konstig fråga kanske, jag vet så lite...
    Om man får fram 10 ägg tex, kommer de generera tex 10 familjers hjälp? Eller är det ett donationstillfälle=en familjs hjälp?

• hysteria

Hej! Jag är ny på det här men har varit på första besöket och ska på läkar/kurator samtal i augusti. Är bara lite orolig HUR ont äggplocket gör. Någon som vill berätta om sin upplevelse?

Livet är för kort för att dansa med fula killar
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 11