• Esska

Tråden för oss äggdonatorer 11

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com: www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se: www.vlt.se/artikelmall.asp

Karolinska universitetssjukhuset www.karolinska.se/templates/Page.aspx...

Ava-klinikka: www.avaclinic.com/index.php

Akademiska sjukhuset: www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se: www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden: www.vardguiden.se/Article.asp

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening: www.aspef.org/

Gamla trådar:

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html
    Tråd 9: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m43992458.html
    Tråd 10: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m46411113.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 11
  • RedTopaz
    Vitros skrev 2010-01-29 17:29:52 följande:
    Reyna: BlueTopaz har väl svarat på det mesta, tror de större sjukhusen som utför IVF även tar hand om äggdonation. Här i Stockholmskrokarna är det väl främst Huddinge och Uppsala skulle jag tro. BlueTopaz: vet inte om du skrev ditt "schema" för hur många dagar det tog innan dina ägg växte till sig, men det skulle vara intressant att veta. Vill inte bli överstimulerad när det är dags :/ Spiralling: tack, det värmer! :)
    Jag minns faktiskt inte... ;) Men jag började med sprutorna runt den 3/12 och plocket skedde 15/12. Var på två ul, det första ca 7/1 och andra 13/1. Redan vid det första såg de att jag hade väldigt många blåsor men väldigt små, därför höjdes dosen lite.
    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • Vitros

BlueTopaz: förstår att du inte minns helt, var bara nyfiken :)

Jag har börjat på 100ie, men iom att vi har samma läkarstab så kanske de lärde sig något ;)
  • Hannah74

Jag tror detta är tråden för mej, funderar på att donera. Jag var själv barnlös i många år, men fick sen genom IVF en son-08 och sen blev jag spontangravid med lillasyster och hon kom 09.

Enda som får mej att tveka är att det väl är så att de har rätt att veta vem jag är när de fyller 18?

Vill eg bara ge för att jag vill hjälpa men känner på ett (sjäviskt) sätt om jag ändå ska ge så kan jag ju få lite ersättning för det så funderar liite på utlandklinik, och även så minska risken att de eventuella barnen  ska kunna komma och knacka på lr bli tillsammans med mina barn (hur stor är risken? men ändå..)

Tänker jag helt galet lr är det fler som jag- och hur får man tag i utlandskliniker isf?

Tilläggas ska kanske att jag har precis fyllt 35 så har väl eg inte så mkt tid på mig?

Vårt mirakel JOHN 080226, Vårt under LINA 090503
  • vegankaka

Jag har idag påbörjat behandligen, med nässpray och beräknas donera v.9. Gör detta helt och hållet av empatiska skäl och hoppas innerligt att min insats gör nytta. Håll tummarna med mig!

• Vitros

Hannah74: jag donerar av samma skäl som du nämner, dvs efter att ha själv känt på problem med att bli gravid så vill jag hjälpa andra, på samma sätt som jag skulle ha velat att någon skulle ha hjälpt mig i fall det nu inte hade löst sig för oss.

Av samma skäl så vill jag donera, anonymt, till någon i Sverige som står i den "vanliga" kön. 
    Jag har också tänkt tanken på att mina barn (tvillingar födda -09) i teorin skulle kunna träffa på något eventuellt barn som mina ägg har givit upphov till, men den risken borde inte vara så särskilt stor så den får jag ta helt enkelt. Pratade faktiskt även med kuratorn om det när jag diskuterade donation och hon menade att risken borde vara minimal, men visst SKULLE det kunna hända (men då är det säkert vanligare att någon man blivit far till något barn de inte känner till, på helt andra sätt...)
    Jag har inte koll på klinikerna utomlands, men jag kan tänka mig att man får betalt där. 
    aMuse: spännande :) Hur länge ska du spraya innan du börjar med puregon?
  • vegankaka
    Vitros skrev 2010-01-30 20:10:40 följande:
     aMuse: spännande :) Hur länge ska du spraya innan du börjar med puregon?
    14 dagar
  • Alyssa

Pratade med akademiska och jag blir ju tvungen att vänta till jag slutat amma innan jag kan donera.. Glömde bort att fråga hur det är med hormonspiral, funderar på att sätta in en sån på efterkontrollen. Undrar om det går bra? Hade kopparspiral sist jag donerade och det var ju ok.
    Får kanske sätta i koppar ändå om jag ska kunna donera och kunna ha skydd samtidigt, har extremt lätt att bli gravid och vill inte få sexlingar efter donationen.
    Dessutom så vill jag donera så många ggr som jag bara får eftersom att vi är klar med barnafödandet nu. På många år iaf.

• RedTopaz
    Alyssa skrev 2010-01-31 13:37:46 följande:
    Pratade med akademiska och jag blir ju tvungen att vänta till jag slutat amma innan jag kan donera.. Glömde bort att fråga hur det är med hormonspiral, funderar på att sätta in en sån på efterkontrollen. Undrar om det går bra? Hade kopparspiral sist jag donerade och det var ju ok. Får kanske sätta i koppar ändå om jag ska kunna donera och kunna ha skydd samtidigt, har extremt lätt att bli gravid och vill inte få sexlingar efter donationen. Dessutom så vill jag donera så många ggr som jag bara får eftersom att vi är klar med barnafödandet nu. På många år iaf.
    Läste nu att man får ge upphov till max 6 barn/ 6 par (plus ev syskon till dem). Kan vara bra att veta.

Min gyn sa iaf att det går att donera även med hormonspiral men att det kanske är lite svårare att få till hormonerna eller något sådant.

Har fått mens nu iaf, så jag var inte preggo, puh!! Men den var många dagar sen, var inte förrän jag gjorde ett neg. grav. test som den bestämde sig för att dyka upp. Konstigt att det kan vara sådär!
    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • Alyssa
    RedTopaz skrev 2010-01-31 15:37:59 följande:
    Läste nu att man får ge upphov till max 6 barn/ 6 par (plus ev syskon till dem). Kan vara bra att veta.Min gyn sa iaf att det går att donera även med hormonspiral men att det kanske är lite svårare att få till hormonerna eller något sådant.Har fått mens nu iaf, så jag var inte preggo, puh!! Men den var många dagar sen, var inte förrän jag gjorde ett neg. grav. test som den bestämde sig för att dyka upp. Konstigt att det kan vara sådär!
    Vad bra att det funkar med hormonspiral! Det har fötts ett barn vad jag vet, då kan jag donera några ggr till iaf.

Skönt att du inte var gravid!
  • Hannah74

Får man inte ha fyllt 35 lr är det tom året man är 35?
    Blir 36 i slutet av året.

Vårt mirakel JOHN 080226, Vårt under LINA 090503
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 11