• Ruso

    Me&i tråden nummer 13

    64ulla skrev 2010-02-23 21:17:49 följande:
    Ursäkta, jag kollade DHL och mitt paket hade måtten 40 x 30 x 10 = XL paket o 165 kr. På Posten skickade jag "brev" o rek o då slipper man skrymmandeagiften. Hon sa 125 kr till mig när jag skulle betala. Fasen att jag kikade på "fel" o inte Schenker, trodde det...då hade det blivit billigare. Men gjort är gjort o meandi är en storkund fattigare. Behöver XL o plaggen satt som korvskinn...
    Aha - där ser man, man slipper i alla fall skrymmandeavgiften!

    Schenker skulle kostat dig 65 kronor....
  • Ruso

    Det är med sorg jag skickar två medaljongklänningar, en pärontröja och en tex-rex för reklamation.... Jag trodde länge färgen skulle hålla sig på just mina, men har märkt nu att jag låter kläderna ligga...de är så dassiga och trista att det inte är roligt att ta på dem längre...

  • Ruso
    mortillsju skrev 2010-02-23 22:28:10 följande:
    Tråkigt, men tyvärr höll de inte måttet....inte våra heller trots den mest skonsamma hantering här hemma... Det enda plgg vi behållit trots kraftig blekning är kattklänningen....lillsysters bsolut fvorit. Men den ser anskrämlig ut
    Kattklänningen ser än så länge bra ut, coh jag köpte den från Pk för halva priset så jag kan ju inte reklamera i alla fall.. men för halva priset är den ju värd det även med lite dassig färg...

    Skulle ha behållt allt annat också om jag fick hälften av pengarna tillbaka!!
    Men för fullpris, nej...det håller inte.
  • Ruso
    jannah skrev 2010-02-23 22:48:00 följande:
    Ahh... Budade just hem denna:www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=1075...Som jag har letat! Och äntligen dök den upp... :) Fanns inte i rätt storlek på rean i julas...
    Grattis

    Men... läser texten.. "stentvättat"?????  Meandi har ju inte stentvättade kläder längre, var det inte så?
  • Ruso
    mortillsju skrev 2010-02-23 23:19:37 följande:
    Tyvärr är den nog det Våran reklamerades efter två tvättar...då såg den stentvättad ut.
    Den har jag kvar, och är ännu fin efter flertall tvättar...hoppas det förblir så!
  • Ruso
    mortillsju skrev 2010-02-24 07:58:49 följande:
    Så synd tycker jag, för klädern är ju så fina. Vi har kvar medljongplaggen med, de är rejält tvättpåverkade men på just detta plagg störs jag inte så mycket av det.
    Jag störs kanske mer för att min egen inte är så tvättpåverkad, ej heller stora dotterns som jag köpte sedan för 30%...
  • Ruso
    Annaluskan skrev 2010-02-24 08:02:04 följande:
    Har ni alltså fått tillbaka pengarna för de plaggen som ni nämner? Vi fick för den svarta t-rextröjan iaf. Men jag har inte skickat tillbaka medaljongklänningen ännu... jag älskar den ju såklart, men den ÄR blek. Och jag köpte den på fullpris så... tror ni jag borde reklamera då? Sniglar-tröjan är tvättblekt den med men den fick vi av svärmor så vet inte om jag ska reklamera den då... Men kattklänningen är fortfarande relativt fin. OT kan jag tipsa om att Lindex fina Mumint-shirt bleks nånting vansinnigt fort åxå. Men jag tror minsann inte man får reklamera den, eller?
    Det är klart man får reklamera och den bleks för mycket!!
  • Ruso
    silentkebab skrev 2010-02-24 09:52:42 följande:
    Jag har tvättat kattklänningen 3 gånger tror jag...som synes i BT lite längre bak är inte vår blekt. Inte vad jag har märkt i alla fall. Blektes era direkt?Bruna snigeltröjan har jag bara tvättat 1 gång men den blev nog lite lite blekt. Inte så det stör (jag är EXTREMT petig) men jag hoppas det stannar där.Pärontröjan (den svarta) ligger i tvätten för första gången nu. Är lite orolig...jag har ju köpt den från min säljares PK i en större storlek också så bleks den här är ju risken stor att den större också gör det sen.Medaljongklänningen köpte jag från PK på rean innan jul, men den är för stor ännu så den är inte använd. Den går ju ändå inte at reklamera om den skulle blekas sen eftersom den är köpt från PK...men bleks ALLA medaljongklänningar eller är det någon som har klarat sig?Jag har aldrig behövt reklamera något så jag hoppas på att slippa det i fortsättningen också.
    Min äldre dotter har både pärontröjan och medaljonklänningen, och de har hittils klarat sig. Dock har hon inte använd dem lika mycket som sina yngre syskon. Jag har även själv medaljonklänning som inte är så värst blekt, har tvättat den ett antall gånger i alla fall. Tror man kan ha tur ändå...

    Snigeltröjan har min snart 6 åring, och den är inte så tvättblekt...och jag hoppas givetvis det förblir så....

    Jag har inte heller reklamerat så mycket förut, det har varit någon söm som släppte tror jag och ev något annat.. så det känns lite mycket just nu att reklamera 4 saker från hösten och 3 från våren på en gång!!
  • Ruso

    Annaluskan: Reklamation skall väl inte behöva kvitto om det är tydligt att varan är köpt i butiken... hade jag för mig...

  • Ruso
    Theina skrev 2010-02-25 09:49:04 följande:
    vad lite nyheter men kul att de snart kommer
    Ja, men om man lägger till Me+ kollektionen så blir det ju en hel del plagg!! Om den kommer snart förståss...
  • Ruso
    Lupiner skrev 2010-02-26 08:42:47 följande:
    Hej! Skulle vilja ha lite storlekshjälp Kan inte gå på partyt så jag får skicka med en beställning...Hur är medaljongklänningarna i storlek? Tänkte beställa till mig och döttrarna. Stora tjejen är 99 cm, räcker 98-104 inför sommaren tro? Hon har grodklänningen fr förra sommaren som kommer passa i år med är jag säker på. Lilla tjejen är 9 mån, räcker 74-80 tro? Hon är nu 70,5 cm. Å hur är klänningen i vuxen strolekarna?Undrar sen om bruna frottetunikan m medaljong på som jag tänkte till stora tjejen. 98-104 eller större?Frottetunikan till mamma är det någon som har den? Jättegulligt om någon kan och vill svara Tack! 
    Min dotter är 102 lång (ev någon cm till) och hon har provat medaljongklänningen i PK i 98/104 och jag kommer köpa den. Min dotter är dock smal, är man lite rundare så kanske man behöver gå upp en storlek för att den skall sitta bättre över axlar och ärmar, med risk för att den blir lite lång. Hon har även den bruna frottetunikan med medaljong (bildtråden s 5) och den kunde hon absolut inte ha större i - pga volangen är den lång och är mer som en kort klänning på henne än en tunika, den går till knäna på henne! Bruna tunikan är dessutom rätt så bred i modellen.
    I det stora och hela skulle jag säga att 98/104 räcker i alla kläder till din dotter om man bara tänker på längden, det enda plagg jag kommer ta 110/116 i är krontunikan (för att jag gärna vill ha den lite längre) och medaljongkjolan (som jag tyckte var väl kort).

    Lilla tjejen borde kunna ha 74/80 på allt utan problem, absolut inte större. Kanske kommer tom klänningarna (speciellt fjärill, trafikstockning, kurbits) vara i längsta laget. Lite beroende på hur lång en klänning skall vara enligt din smak. Du  hittar alla mått på hemsidan under varje plagg, då kan du ju mäta längden så inte det blir för stort. Min son var en bra bit längre än din tös förra sommaren, och lite småtjock, han hade 74/80. Nu är han snart 90 cm och kommer ha 86/92, men jag tyckte tex fjärillsklänningen var i längsta laget ändå - min dotter som är 102 kommer ha fjärillsklänningen i 86/92 som en lång tunika, gick en bra bit ner på låret på henne!!

    TIPS! Kolla i bildtråden, många skriver längd på barnen och storlekar så att man kan jämföra och se!
  • Ruso
    Lupiner skrev 2010-02-26 10:29:22 följande:
    Storblomma & Stormis : Tack för tipsen! Då blir det 98-104 till stortjejen och 74-80 till den lilla. Får fundera på frottétunikan, kanske det blir 110-116 å den blir mer som klänning. Hon är varken smal el rund Så mammafrottetunikan är så liten! Är den tight el är det längden som är liten? Jag har S el M annars.Vad är Me+ kollektionen som någon nämnde tidigare i tråden? Känner mig helt lost Har inte varit här inne i tråden på lääänge
    Tror 110/116 blir för stort i den bruna frottetunikan, är det den lime-färgade kan du dock ta 110/116 utan problem, den är mycket kortare!! En 98/104 är 48 cm på längden på den gröna medan den är 56 på den bruna!!

    Kollla igen min dotter s 5 i BT...
  • Ruso
    Lupiner skrev 2010-02-26 10:29:22 följande:
    Storblomma & Stormis : Tack för tipsen! Då blir det 98-104 till stortjejen och 74-80 till den lilla. Får fundera på frottétunikan, kanske det blir 110-116 å den blir mer som klänning. Hon är varken smal el rund Så mammafrottetunikan är så liten! Är den tight el är det längden som är liten? Jag har S el M annars.Vad är Me+ kollektionen som någon nämnde tidigare i tråden? Känner mig helt lost Har inte varit här inne i tråden på lääänge
    Me+ är en extra kollektion (12 plagg) för de lite större barnen, från storlek 122/128 till 158/164.
  • Ruso
    Nisku skrev 2010-02-26 10:17:26 följande:
    Hej hej!Tänkte höra med er erfarna me&i:are.... Dottern är 14 månader ca 78-79 cm och väger närmar 11kg. Vilken storlek ska jag ta på frottébyxorna??? Har 74/80 på plyschbyxorna och dom är jättebra i storleken, frågan är ju hur mycket hon kommer att växa i vår? Hmmm... Hur skulle ni gjort?
    Jag skulle inte gå upp ännu... min son som är närmare 90 cm har 86/92 i byxor och det är mycket att växa på längden om man säger så...
  • Ruso
    Nisku skrev 2010-02-26 11:29:54 följande:
    Tack för svaret Då blir det 74/80 på byxorna. Men då har jag ju självklart en följd fråga Vilken storlek har sonen på tröjor/t-shirts?
    Min son har nu 86/92, och de sitter bra (se bildtråd) bara många folkvagnsbussar som blev lite tajt (magen stod i vägen ) Han har dock ännu några gamla tröjor i ribb i 74/80 som är perfekta ännu, tex i dag har han en krokodiltröja i 74/80 som varken är kort i ärmarna eller på längden... Lilla dottern som är några cm över en meter har i dag den rosa dinotröjan från i höstas i storlek 86/92 på sig! Inte växtmån precis, men heller inte för liten!
  • Ruso
    Nisku skrev 2010-02-26 16:54:21 följande:
    Jag tar nog 86/92 på tröjorna, hennes mage står också ut Hade party igår och idag blev jag lite fundersam om jag tagit rätt storlekar men tror det blir bra Går ju alltid att byta.Tack för hjälpen och sonen din var ju supersöt!
    OK, jag tycker det låter stort, men man gillar ju olika. Me&Is tröjor är ju långa, men en del är smala... dock är det olika om man gillar när t-shirten går ner på låren eller inte. Vad var det du köpte till henne?
  • Ruso
    Nisku skrev 2010-02-26 23:54:04 följande:
    Jag har en t-shirt åt henne i 86/92 som jag tycker är helt okej, lite lång men det är inget som stör mig. Tanken är att hon ska kunna ha dom i sommar och till hösten. Sen tycker jag inte att det gör så mycket om dom är lite stora, men det blir ju en helt annan sak på långärmat. Har fått tag på en Indian Lilly i 86/92 och den var stor! Men den blir nog bra framåt hösten Köpte alldeles för mycket... I 86/92 blev det kanin tröjan, Harry tröjan ( tyckte den var så söt), röda knickers, cerisa tights och krontunikan.I 74/80 blev det bruna frottébyxor, fjärilsklänningen och gröna geisha tunikanOch svarta knickers till mig själv Supersköna!Men är sugen på att handla mer
    Ja 86/92 blir nog bra till hösten. Jag började använda den storleken i höstas till min son (tror han var rätt jämnt förra året med vad din tös är nu). Har man lite mage så kan det ibland bli så att t-shirten inte hasar ner och ser så lång ut i alla fall, han lånade 86/92 någon gång förra sommaren kommer jag ihåg.

    Krontunikan blir nog perfekt i den storleken, den är lite snyggare när den går lite ner på låren tycker jag. Knickersen kan du säkert puffa upp om hon har lite tjockare ben, annars blir det 3/4 men det kan ju vara snyggt det med! Provade ju 98/104 på min son (storasysters) och det var Ok även om 86/92 var mer perfekt. Tightsen blir säkert också bra, dem kan man vika upp, och har hon mage blir de kanske inte så stora i midjan (vilket var problemet att gå upp på min smala tjej).

    Jag skulle däremot ändra storlek på den gröna giesha tunikan, den är väldigt kort!! Den i provkollektionen i 134/140 var lika lång som den bruna i 110/116!!!
    Däremot bra du tog 74/80 i fjärillsklänningen, den modellen kan lätt blir för långa...
Svar på tråden Me&i tråden nummer 13