• MammaLinda81

Mammaledig i Onsala?

Hej!

Jag heter Linda och bor i Onsala med min sambo och vår lille son Eric som är 4 månader.

Då vi är nyinflyttade till Onsala, så känner vi ännu inte så många här...

Så jag tycker att det skulle vara trevligt att lära känna andra mammalediga här omkring!

• Svar på tråden Mammaledig i Onsala?
  • winters

Kul att börja med babysimmet! Tror förresten att öppna förskolan öppnar 9 eller 9:30, det är sångstund 10:30 iaf, den är kul! Vi har föräldragrupp efter lunch, men jag tänkte att vi kunde vara där till dess för det är i samma lokal.

Oscar 091001
  • tjejen1979

hej! här är en till som bor i Onsala med min snart 5 månader son Noah.
    har bott i lägenhet i göteborg i 10 år men är sen ett år tillbaks i Onsala igen där jag även växte upp. Bor ganska nära kyrkbyn och trivs jättebra!!

Är det nån mer än jag som är vääldigt trött på all snö nu??
    längtar efter vår!!

• winters

Hej hej! Är det möjligtvis Ida från föräldragruppen som började i februari? Det här är Sofia med Oscar! :) Var det någon träff i går?

Nu har vi bokat in oss på babysim på Lilla Bommen med start på onsdag, så får vi se om det finns platser i Kungsbacka till fortsättningen, eller om vi fortsätter gå där. Det är precis vid kontoret så då kan Oscars pappa kanske följa med några gånger och så kan vi passa på att hälsa på oxå.

Vi vill oxå bli av med all snö nu och ha vår i stället!! Har beställt lite vårkläder till Oscar i dag, men jag vet inte när han ska kunna använda dem, tog nästa stl, 74, och hoppas på det bästa! :)

Oscar 091001
  • tjejen1979

Hej hej! japp det är jag :)
    ja jag var på träffen igår. den hölls inne på bvc istället för öppna förskolan där det var stängt pga. all snö..
    men du missade inget- det handlade ju om tandvård och det mesta var ju ganska självklart.
    kommer ni nästa vecka?
    såg att dom skottade taket på förskolan igår så nu ska det vara öppet igen.

såg att Noah och Oscar är jämngamla. Noah är 3 dagar yngre, men eftersom han föddes över en månad för tidigt så är han fortfarande ganska liten.

hur är det där ni bor? plogar dom bra så ni kan promenera. här är ganska okej på cykelbanorna, så länge man inte ska svänga av nånstans..

• MammaLinda81

Hej Ida! Kul att du också dyker upp här. :)

Winters, vad kul att ni bokat in er på babysim! Jag hoppas också att det finns platser i Kba på fortsättningskurserna, vore ju som sagt mycket smidigare!
    Har du köpt några badbyxor till Oscar än? Jag beställde ett par från Aqua Barns webshop. Jag beställde boxermodell, som endast fanns i storlek 6 mån för tillfället. Tänkte att den kunde passa Eric fast han är lite äldre, men jag vet inte nu när jag såg dem i verkligheten...ser lite små ut, fast de ska ju sitta åt lite. Jag får helt enkelt ta med mig byxorna till teorilektionen, så får instruktören se ifall de passar...

Är också sååå trött på snön nu! Men som tur är så har de plogat ganska bra här, så det går att gå en promenad om man vill...så länge man undviker vallarna som finns lite här och var...! :)

Jenny28: Hej, hej! Det var länge sen du var här inne, hoppas allt är bra med dig/er!

• winters

Japp, nästa vecka kommer vi! Tänkte även gå till öppna förskolan innan, det var mysigt med sångstunden. Och sedan får det väl bli en bit mat innan det är dags för föräldragruppen.

Ja, Noah ser lite mindre ut, men det är inte så konstigt för Oscar föddes 16 dagar för sent, vi fick tvinga ut honom! :) Får se hur stor han är nu när han ska till BVC nästa vecka, det är så svårt att uppskatta, men han äter och verkar nöjd, så vi får hoppas att han växer som han ska.

Här är det lite sisådär med plogandet, det går inte att möta en bil med barnvagnen så jag har inte varit ute i området på några veckor. Om det bara slutar snöa så kanske det kan ordna upp sig, det måste ju vara ganska välplogat för att det ska funka. Eller så börjar det töa, och då får vi väl problem med floder av vatten i stället! :)

Vi har lånat sådana badbyxor av en kompis för hon tyckte att de minsta hade de använt så kort tid att det var lika bra att vi lånade dem. De är från 3 månader så jag måste prova dem i dag när han vaknar så att de fortfarande passar... Hon tyckte oxå att de var små i storleken, de har 12 mån nu till deras som är 7 mån. Är tydligen lite stora i midjan, men där går det ju att dra åt.
    Ska bli kul att komma igång med simningen!

Oscar 091001
  • tjejen1979

Sofia: vilken tid öppnar det på öppna förskolan på tisdagar? kanske ska komma lite tidigare oxå nån gång för Noah gillar sånger ;) hade du förresten varit på Rimma och ramsa på kapareskolans bibliotek? var det bra?

Hej Linda! Hur gammal är Eric nu? trivs ni bra i Onsala? vart bor ni?

Härligt att det börjar töa nu, men snacka om översvämningar! vår parkering har blivit en sjö... men snön börjar försvinna på gångbanorna och det gillas ;)

ha en trevlig helg alla!

• MammaLinda81

Hej igen Ida!
    Eric blir 7 månader den 3 mars. Vi bor i Skällared, flyttade hit i september förra året.
    Vi trivs bra, men längtar till våren och sommaren, är ju så mycket mysigare då! :)

Vi har inte lyckats ta oss till öppna förskolan ännu, men hoppas att vi kan gå dit nu på tisdag, vill ju träffa andra mammor. :)

• winters

Tror att öppna förskolan öppnar 9 eller halv tio, men sångstunden är 10:30. Får se hur det passar in med sovtiderna, men vi siktar på att gå på tisdag!

Vi har varit på rimma o ramsa, det var mysigt, en massa ramsor som vi inte kunde, Oscar såg helnöjd ut och tycker fortfarande om dem, de vi kommer ihåg iaf! :) Vi siktar på att gå den 16 mars, måste anmäla oss bara.

Gott att snön försvinner så att det känns som att våren är på G!

Oscar 091001
  • tjejen1979

synd att föräldraträffarna är samma dag som öpnna förskolan har öppet, känns som om det blir lite mycket att gå på det oxå och det krockar oxå med Noahs sovtid så vi avvaktar nog tills föräldraträffarna är slut. efter det ska vi försöka komma till sångstunden.

helt otroligt vad helgerna går fort. vi hade tänkt att tapetsera här hemma, men hann inte börja för alla förberedelser tar så lång tid.. och nu jobbar min sambo lördag denna vecka oxå så då blir helgen ännu kortare.. :( ser fram emot söndag då jag och min syster ska ta en tripp till Ullared-hoppas man hittar mycket kul!!

Sofia: vi ses imorgon!

• winters

Ja, vi får se hur det går i morgon, han har inte riktigt skapat sig fasta sovtider på dagarna ännu, så man vet aldrig när han vill sova, eller vakna för den delen! :)

Kul att tapetsera, men jag kan tänka mig att det är svårt att få till, är ju inte så långa stunder som man kan bestämma över tiden själv...

Vad roligt med en tripp till Ullared, det får vi oxå göra i vår, det kanske har kommit in vårkläder nu. Förra året köpte vi en skaloverall där som jag hoppas kan komma till användning i vår, men då måste det ju bli lite varmare först! :)

Oscar 091001
  • MammaLinda81

Jaha, då blev det ingen öppna förskolan för oss idag heller! Eric har varit lite förkyld de senaste dagarna, så det var bäst att stanna hemma.
    Vi var i alla fall på teorilektionen för babysim idag. Var en massa bebisar där, verkar dock som att Eric är mycket äldre än de flesta andra, men det gör väl ingenting egentligen. Ser fram emot att börja simma om två veckor! :)

Vilket härligt väder det varit idag, skönt med lite sol!

Sofia: Hur/var anmäler man sig till rimma och ramsa? Blir lite sugen på att gå på det också...

• winters

Det gör du till Onsala bibliotek, 0300-835730. Ska göra det oxå innan jag glömmer!

Vi var på första lektionen på babysimmet i dag, Oscar tyckte det var jätteroligt, skrattade högt och verkade nöjd! Och han sparkade mycket, och då ska man promenera omkring så att de lär sig att det är så man tar sig fram, så det blev det en hel del av. Två var som Oscar, 5 månader, och två var 3 månader, men det spelar säkert ingen större roll, det går ju att göra det väldigt individuellt, och alla är de ju nybörjare i bassängen!

Nu har vi köpt en dyna till sittvagnen så att det ska bli lite mer ombonat, för Oscar tycker det är så roligt att sitta och när jag provade att sätta honom i den i går försvann han bara! :) Ska testa den i morgon när vi ska på Universeum med hans kompis som är ett par månader äldre, det kan jag rekommendera om ni inte har provat, sist var det en succé, hoppas att det är lika poppis i morgon!

Oscar 091001
  • Tottis

Vad roligt att det är flera från samma föräldrargrupp som samlas här=) Har varken varit på öppna förskolan eller rim och ramsa ännu, tänker nog vänta med det tills föräldraträffarna är slut, blir lite mycket på samma dag, Tom är helt slut efter föräldrarträffarna och sover en del efteråt... men sedan vore det kul att testa.

Vi ska oxå snart till Ullared och inhandla lite saker... men som vanligt när man är där så blir det väl MYCKET saker istället (och då har man ju inte haft barn tidigare när man varit där så den avdelningen har man ju helt passerat). Det är precis som när man åker till IKEA, även om man vet att man inte behöver något direkt så kommer man alltid därifrån minst 500kr fattigare... man kan ju alltid köpa värmeljus och servietter av någon anledning =)

Nu har vi dop att se fram emot i helgen, ska bli roligt.

Vi ses nästa vecka, och Linda vi får träffa dig på ÖF någon dag.

• tjejen1979

Linda: jobbigt med förkylning.. hoppas Erik blir bättre snart!!

Sofia: vad kul att Oscar gillar babysimmet! verkar mysigt att gå på det!
    hade du förresten en hoppgunga till Oscar? i så fall är det bra och vad kostar en sån? funderar på att köpa en till Noah.

Charlotte: Lycka till på dopet !!

Igår var vi på 5-månaderskontrollen. Noah var jätteduktig när han fick sprutorna. blev lite rädd, men det gick över på 3 sekunder och sen var han jätteglad! :) han hade bara gått upp ett halvt kilo på en månad så nu väger han 6,5, så han ligger ju under medelkurvan, men följer sin egen iaf!
    sista tiden har han fått så mycket utslag i ansiktet, så idag ska vi till läkaren så han ska kolla vad det kan vara.. jobbigt, men jag hoppas verkligen på att vi får reda på vad utslagen beror på så vi kan göra nåt åt det!

• MammaLinda81

Nu börjar Erics förkylning gå över, skönt! :)

Charlotte: Ser fram emot att träffa er nån gång framöver på ÖF, skoj!
    Ska ni ha dopet i Onsala kyrka? Vi har inte haft dop än, men hoppas kunna ha det i april.

Sofia: Vad kul att Oscar trivdes på simlektionen!
    Vi skulle egentligen haft vår första simlektion nästa torsdag, men pga att Åby simhall haft stängt några dagar pga snön, så blev det framflyttat en vecka. Lite tråkigt att behöva vänta en vecka till... :(

• winters

I dag har Oscar fått sin 5-månadersvaccination, det gick bättre än sist, han skrek i några sekunder och sedan var det bra. Jag misstänker att det beror på att han numera använder nappen! :) Han hade bara gått upp 370 g på fem veckor, men han verkar nöjd, så hon trodde att det kunde bero på att han är så rörlig. :)

Hoppas att det gick bra hos läkaren med Noah, jobbigt, men det är ju alltid bra att kunna kolla upp så att man vet vad som går att göra. Oscar får lite nare i ansiktet och på händerna, för han är ju nästan konstant blöt där, försöker smörja flera gånger om dagen, men det är ofta rött tycker jag. Men det är väl bara att invänta våren, och det känns ju som att den är på G i dag!

Oscars hoppgunga är från Fisher Price, en sådan här:
    http://www.fisher-price.com/fp.aspx?e=product&pid=38839&st=2002

Den kostar ca 1800 kr, men vi beställde den från Amazon i England och betalade ca 1000 kr med frakt har jag för mig. Passade även på att beställa lite annat som var billigt där. Han ÄLSKAR den, tycker det är hur roligt som helst och kan vara där länge och många gånger per dag!

Hihihi, min pappa brukar kalla det inträdesavgift på IKEA! :)

Ha en bra helg, hoppas Erik blir helt frisk så att ni kan gå ut i solen, ha det trevligt i Ullared och lycka till på dopet!

Oscar 091001
Svar på tråden Mammaledig i Onsala?