• lillie

LCHF

Någon här som har bakat Oopsies? Tänkte prova det nån dag och ta på lite sesamfrön, se om de kan funka som hamburgerbröd.

• lillie

Hej! Det finns jättemycket recept på nätet. Sök på lchf recept så får du upp hur mycket som helst. Böcker vet jag inte, det finns säkert en del. Jag har klarat mig på nätet än så länge {#lang_emotions_smile}.
    Jag är själv inne på min andra vecka med lchf så är ju nybörjare själv än. Jag tycker jag känner mig bättre kroppsligt/fysiskt med lchf. Plus att det inte alls var så svårt komma igång som jag hade föreställt mig. Lycka till.

• lillie

Härligt Mattilin {#lang_emotions_smile}! Vad är det för lchf bröd och pizza du ska göra?

• lillie

Ja, det funkar nog inte att fuska för mycket om man vill gå ner i vikt. Ska leta i tråden och se vad det är för recept. Du kan väl återkomma med recension vid tillfälle {#lang_emotions_smile}.

Idag ska vi bort på middag. Ska bli spännande se hur man blir bemött när man väljer bort potatisen/riset/pastan till köttet....

• lillie
    Cam82 skrev 2010-01-10 10:34:42 följande:
    Nu har jag fuskat hela helgen, ätit både chips och godis, varför det då? Jo när jag får så där ont i magen som jag fick igår igen så stoppar jag gärna i mig ett kex av något slag, sedan fortsätter det, men nu ska jag köra stenhårt from imorgon och ingen mer avocado då jag misstänker att det är den som gör att jag får så ruskigt ont i magen, förresten så undrar jag om ni andra äter mycket grönsaker till maten? Jag brukar äta en stor grönsallad med isberg, tomat och gurka tex är det fel?
    Bra du tar nya tag. Synd du ska ha så jobbigt med din mage.
    Jag äter gärna grönsaker till maten. Brukar variera mellan blomkål, broccolli, hemmagjord coleslaw, sallad, paprika, råkostsallad. Finns ju mer och annat gott, det är såhär långt jag kommit än {#lang_emotions_smile}.

Hur mår du när du äter kex/chips/godis? Hur känns det med magen?
  • lillie
    Matillin skrev 2010-01-10 10:55:28 följande:
    Som jag förstått det är allt det helt ok men att tomater innehåller lite mer kolhydrater? Jag äter också grönsaker och sallad till all mat förutom frukost. Nu har jag testat lchf brödet och det var helt ok, men jag tror jag hade för mycket ägg i.? Dom två första jag la i var miniatyrsmå så tänkte att det säkert bli bra med 1 till men det smakade väldigt mycket ägg. Sen hade jag inga brödkryddor hemma blir nog godare med lite sånt i. Blir nog pizzan imorgon för jag kom på att vi har en hel stor varmrökt lax i kylskåpet som måste ätas upp först.
    Åhh.... varmrökt lax... så underbart gott. Ska jag komma och hjälpa dig att äta upp den {#lang_emotions_laughing}?

Ja, det verkar vara så mycket ägg i dom där recepten. Oopsien ska det vara Philadelphiaost i, vet inte om det motverkar omelett-stuket?
  • lillie
    Zaarah skrev 2010-01-10 11:09:53 följande:
    Ja ha gjort oopsies, tycker dom är grymt goda. Ja gjorde en köttbullsmacka av de, lite majonäs, köttbullar, gurka å soltorkade tomater :D Sen ha ja ätit dom me bara smör å ost på oxå. Jätte lätta å göra dessutom :D
    Vad bra! Ska prova göra dem i veckan tror jag. Tror du dom skulle funka med sesamfrön på som typ hamburgerbröd?
  • lillie
    Zaarah skrev 2010-01-10 11:17:08 följande:
    Hur får ja malet sesamfrön eller mandel, när ja inte har en matberedare?? Skulle så gärna vilja testa nått lchf bröd. Finns de å köpa färdigmalet i affärer??
    Du har inte en sån där mandelkvarn? Som man använder när man maler nötter eller mandel typ till nötkakor? Det är en rätt grej som inte kostar så mycket att köpa, brukar finnas i vanliga livsmedelsaffärer.
  • lillie
    Karo Lina skrev 2010-01-10 13:30:40 följande:
    På vilken sida har du ont? Båda? Alla: Varför får man inte äta tomater och röd paprika? Tomat innehåller ju 3,7g kh/100g och röd paprika 4,5. Är inte allt som är 5g kh/100g eller mindre "strikt" lchf? Ikväll ska vi äta stekt kycklingfilé med blomkålsmos och gratinerade broccoli!
    Varför skulle man inte få äta tomater och röd paprika? Visst får man det. Samma sak med det som med övrig mat att man får hålla koll på totala mängden kolhydrater.
  • lillie
    En Liten Blå skrev 2010-01-10 20:55:52 följande:
    min hjärna har hakat upp sig på moccagrädde som gamlingarna på mitt jobb hade till efterrätt häromveckan, det såg såååååååå gott ut! Nån som har testat att ta typ kallt svart kaffe och vända ner i hårt vispad grädde? Det verkar ju svinagott, och jag som ändå häller i mig kaffe med grädde dagarna i ända kunde få en ny variant? Som sagt, det enda min hjärna går runt & tänker på nu... Idag har jag by the way ätit lite hafsig LCHF, till frulle blev det kokt ägg och bratwurst, skippade tyvärr lunchen och till middag blev det ugnstorsk med creme fraiche och ost. En stor skiva ost ikväll, och gräddkaffe förstås. Ska köra fakirstuket imorrn med bara fet köttbit med kryddsmör imorrn till middag, längtar redan
    Din dag låter väl inte så hafsig? Det var väl bra mat? Blev du inte mätt eller vad var fel på den tycker du?

Moccagrädde.... har aldrig provat. Själv är jag mer sugen på lite mosade hallon och grädde... mmmm..... har inte bestämt mig för om jag ska gå och vispa lite eller ej {#lang_emotions_smile}
Svar på tråden LCHF