• lillie

LCHF

Ja ok. Förstår lite vad du menar, vi var bortbjudna på middag idag och det kändes  att maten inte var fet nog.

• lillie
    curiosa skrev 2010-01-10 21:19:26 följande:
    Jahopp denna dieten har jag inte testat ännu och den verkar klart uppskattad och det verkar som man slipper gå hungrig så man kanske skulle testa. Är det egentligen "bara" att ta bort så mkt av kolhydraterna som möjligt? (typ bröd, potatis, pasta och ris) och äta fett och protein istället?? Har försökt att googla men hittar inget vettigt där det verkligen beskrivs vad och hur man gör.
    Hej!

Har du kolla på kolhydrater.ifokus.se/  Ett tips att göra det annars, där finns hur mycket info som helst.

Kolhydrater ska man äta lite av, hur många gram om dagen är lite olika hur man väljer och hur pass känslig för kolhydrater man är. Man plockar bort det du skriver men även mycket annat såsom mjöl, gryn, musli, flingor, en hel del frukter, majs, läsk, saft, juice, godis. Ett litet riktmärke är att det ska vara max 5 g kolhydrater per 100 g. Men man kan även äta lite av sånt som har över 5 g bara man försöker ha koll på det totala kolhydratintaget.

Jag är nybörjare själv så håller själv på och lär mig om dieten. Är inne på min andra vecka.
  • lillie

Hur sent brukar ni äta på kvällen (med lchf)? Både senaste målet plus ev snacks eller kvällsfika

• lillie
    lindha roger skrev 2010-01-10 22:32:56 följande:
    hej alla ja måste tyvärr lämna er efter 3v jag har mått väldigt bra och allt men både jag och min man känne ross allt för begränsad i detta  så jag kommer lägga till lite saker dock hålla mig borta från många onyttiga kolhydrater och så men annat komme rjag ätatill er alla lycka till och kämpa på=)
    Hej lindha
    Önskar dig lycka till {#lang_emotions_smile}. Ha det så bra. Titta gärna in här om du vill {#lang_emotions_smile}
  • lillie
    Ogift Fru skrev 2010-01-11 09:45:16 följande:
    Idétorka på mat och är pank...Hjälp mig! Vad ska jag och barnen äta till lunch? Billigt ska det vara.
    Om du inte ätit ägg till frukost så kan du ju göra omelett och stekt bacon/svamp/skinka.

Köttfärsbiffar med hemmagjord coleslaw på vitkål, morot (ev purjo, äppelbit)

Vad har du hemma?
  • lillie
    Ogift Fru skrev 2010-01-11 09:55:23 följande:
    Hmmm... min frukost idag bestod av två kokta ägg, så omeletten går nog bort. Men köttfärsbiffarna lät frestande. Lite potatis eller fullkornspasta till barnen till, så.Färs brukar man ju kunna hitta skapligt billigt, så det går nog. Och vitkål är ju inte heller dyrt. Vad har du mer i coleslawn? Gräddfil eller creme fraische?
    Man kan ju ha lite riven gul lök i, om man vill ha lite sting i coleslawen. Jag brukar ha creme fraiche och majonnäs i min. Ej för mycket majonnäs för jag gillar inte riktigt smaken, men när man blandar med CF går det ju bra. Tror man kan ha gräddfil lika gärna. Lite peppar och salt har jag i också.
  • lillie
    En Liten Blå skrev 2010-01-11 14:49:55 följande:
    idag har vi avnjutit Airams fläskpannkaka a la LCHF, suuuupergod! Gillades av både mig och min ganska kräsna treåring airamsmat.webblogg.se/2008/september/pa-g-2.h...
    Den är jag så sugen på att prova. Hur smakar den? Hoppas inte den smakar som en omelett....
  • lillie
    Karo Lina skrev 2010-01-11 15:02:40 följande:
    Idag hade jag gått upp 3hg.... det gjorde mig inte särskilt glad... jag som inte fuskat nåt!
    hur ofta väger du dig? sen när har du gått upp?
  • lillie
    {#lang_emotions_laughing} Det var olika bud om smaken där ja. Så är det ju naturligtvis, en del gillar det andra inte.

Tänkte höra med er andra lchf:are, är det någon som är igång och tränar regelbundet? Ska själv försöka komma igång med lite träning nu efter ett lååååååååångt uppehåll. Ni som tränar, hur tycker ni det funkar träna på lchf?
  • lillie
    frökenskabb skrev 2010-01-11 16:02:29 följande:
    Jag tränar regelbundet. Första veckorna kunde jag inte träna alls, var för seg i kroppen och blev väldigt illamående efteråt. Tog jag en promenad fick jag springa hem till toan Vad gäller Cardio, som jag kör mest nu, tycker jag det är mer eller mindre lika som innan. Styrketräningen är inte samma, jag orkar inte lika många set och reps. Fast jag lägger inte på lika mycket nu heller, så det jämnar ut sig kan man säga =) Däremot kan jag känna ett illamående som gärna håller i sig efteråt... Jag tror det har med brist på kolhydrater att göra. Man kan ju lägga till något med kolhydrater efter träning men jag väljer att inte göra det. Vill vänja kroppen. Jag tycker det är viktigt att hålla igång kroppen och musklerna vid viktminskning, så att man inte ser ut och känner sig som en räka vid mållinjen 
    Ja visst. Men hur gör du med kosten? När äter du i förhållande till träningen osv? Hur mycket kolhydrater äter du på en dag, om du räknar?
Svar på tråden LCHF