Sytråden spinner vidare - röd tråd
Jalapeno - andas, andas, andas...
Vad har du för bloggadress förresten?
Jalapeno - andas, andas, andas...
Vad har du för bloggadress förresten?
FridaS - jättefin. Sydde du ihop snurrarna för hand, och hur gjorde du lilla russinet? Just brun och gul plysch har jag hemma och det kanske är en bra liten julklapp till mina vänners 3-4 åringar.
Vad kan man sy för litet som passar en 4-åring? Vi brukar inte byta julklappar direkt med kompisarna men jag gillar att ha något litet till barnen. Till de minsta så har jag sytt en liten klänning till den ena och det blir något litet plagg till den andra också av retrotyger. Men det är svårare med passformen till de stora och det går ju betydligt mer tyg och tid och de tycker nog att det är roligare med något de kan leka med.
Hjälp! Sitter och syr julklappar för fullt och vill gärna sy en mössa till en rätt stor kille på snart 4 år i landskapstyget. Vilken omkrets ska jag ha på mössan för att det förhoppningsvis ska passa? Jag vill helst inte fråga mamman.
Ok, det skiljer sig en hel del. Jag får väl chansa på något och sy en ny mössa om det inte passar.
Hur mycket mindre bör man göra den än det tänkta huvudmåttet? Landskapstyget är ju inte superstretchigt.
Jag har beställt en hel hög med tidningar från ottobre, men de lär ju inte komma före jul med deras sega leveranstider. Men jag upptäckte att jag knappt hade några mönster alls som jag gillade för lite större barn och två av mina favoriter drar 110 och 116 nu. Men ett mössmönster kan inte vara så svårt att knåpa ihop själv.
Mimmi - tack för tipset, jag kör på 21 x 2 då så får vi hoppas att det blir bra.
Om man ska göra en applikation på plysch, fäster det med vanliga "dubbelsidiga stryka på pappret" eller måste man ha något special?
Jag köpte en Husqvarna S15 med enbart Overlock för att den var billig och snabb leverans och jag är supernöjd. Jag ville inte ha täcksöm och overlock i samma maskin för det är så knöligt att hålla på och byta mellan olika sömmar. Så nu siktar jag på en ren täcksömsmaskin som nästa inköp. Hade spanat in en janome till bra pris från England. Men nu är det något strul med leveranserna av just Janome till Sverige för agenturen krånglar. Surt! Ska dock till London i januari så jag kan beställer en då och skickar hem den själv.