Inlägg från: Bling1975 |Visa alla inlägg
  • Bling1975

Sytråden spinner vidare - röd tråd

melizza skrev 2010-02-16 12:06:08 följande:
    jag tror jag förstår lite bättre nu vilken strl ska jag ta upptill och förlänga om hon har strl 104-110 i byxor?? ska jag ta typ 86 - 92 och förlänga eller?? Det känns ju lite drygt att prova ett nytt mönster med fina tyger och så blir man inte riktigt nöjd med resultatet.....hur brukar ni prova er fram?? syr ni om eller slösar ni på fina tyger och provar er fram tills ni hittar ett bra mönster??
    Mät grensömmarna och bredden med måttband på ett par byxor som passar och jämför mot mönstret så hamnar du mer rätt. Jag provsyr i stuvbitar ibland, framförallt till mig själv.
    Stitch längtar efter Lilo
  • Bling1975

Finns det något av de lite billigare affärerna (HM, Lindex, Kappahl) som har bra storlekar och passform på sina babykläder? Jag syr ju just nu till ett litet pyre som inte finns ännu och har ingen att prova på. Skulle vara bra att köpa några basplagg att mäta mot.

• Bling1975
    Den Osynlige skrev 2010-02-16 13:58:19 följande:
    de har både bra storlekar och mått. hoppas det är bra med alla i tråden.här har man sytt och stått i den senaste tiden så man knappt har hunnit sitta vid datorn.här har man precis öpnnat en ny syblogg ni som vill se min nya blogg kan hojta till i gästboken.
    Alla tre?
  • Bling1975

Då får jag ta ett varv på HM, jag har några bodys från Lindex och POP redan som jag kan kolla på men jag behöver absolut byxor och lite fler storlekar.

• Bling1975
    Pejgan skrev 2010-02-16 19:50:05 följande:
    Har jag drömt att jag läst att SMDs eget märke "SMD" är janome men utan märkningen?
    Korrekt, jag fick köpa ur deras lager när de hade kommit fram till den lösningen. Men det är precis samma maskin.
  • Bling1975
    Skumboll skrev 2010-02-16 22:57:07 följande:
    Är clear view foten ett måste om man har bandkantaren till coverpro?
    Nej, men det underlättar lite. Jag höll dock på att tappa andan när jag skulle betala för min närmaste butik tog 588:- för den. Dum som jag var så frågade jag inte innan jag beställde.
  • Bling1975
    mortillsju skrev 2010-02-17 08:13:27 följande:
    Hej igen! Jag gafflade lite igår om mitt jackprojekt. Jag antar att de flesta av er syr i mjuka tyger. Men jag har alltig gillat att sy ytterplagg. Så min fråga är om nån här i tråden sytt med äldre mönster...just ytterplagg då. Jag har svårt att hitta vad jag tycker är fint bland de nya mönster som finns. Eller har ni tips på någon bloggerska som gärna syr denna typ av plagg. Här kommer två bilder på vad jag tänker. Här är jag 1970. Jag minns att det var jättekallt och att jag ömsom tuggade på kapuchong (på den tiden var de inte farliga och man kunde inte fastna med dem ) snodden omsom i kakan jag har i handen. Svinkallt var det och vi bygger brygga (is krävs för det) . Jackan tycker jag är jättefin (minns dock ej färgen...kanske blå?) Spana in min pappa som är ute samma dag mitt i bygget i kavaj!!! Här är mönster jag köpt på T. Den till vänster är daterat 1965, Det till höger nåt senare. Tänker mig kanske mest det till vänster denna gång. Eller vad tycker ni? Är det nåt speciellt man måste tänka på?
    Underbara mönster. Jag ommer inte ihåg vilka bloggarna är men just 70-tals jackor av retrotyg har jag sett en hel del. Jag har också ett jackmönster kvar från när jag var liten som jag har tänkt att sy massor av, men jag måste lära mig att sy i dragkedjor först för det har jag aldrig gjort.
  • Bling1975
    Skumboll skrev 2010-02-17 08:47:48 följande:
    Jättebra pris. Jag gav drygt 5.000:- för samma från England så slå till!
  • Bling1975
    madebyinferno skrev 2010-02-17 10:28:16 följande:
    har janome easy jeans några roliga dekorsömmar typ som emerald 183 0ch 203?? Emeralden kunde ju tydligen göra bokstäver också, någon som har en bild på hur det ser ut eller en åsikt om hur det blir?!  jagar ju info om en hushållsmaskin som kan lite mer till ett humant pris så jag har något att önska mig när jag fyller år
    Inga speciellt roliga sömmar alls, men det syr helt ok. I alla fall min, min mammas är nog ett måndagsex för hon har massor med problem med sin trots att hon har sytt i 35 år och kan ett ton mer än mig.
  • Bling1975
    Tjolanta 77 skrev 2010-02-17 15:36:04 följande:
    Superfina. Älskar det gröna blommiga tyget. Jag har ett liknande så jag måste nog ta tag i dragkedjor med foder.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd