Inlägg från: Bling1975 |Visa alla inlägg
  • Bling1975

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Jag har inte lyckats skarva och få det genom apparaten. Så jag skarvar i sömmarna istället. Men det kanske finns någon som gör på ett smartare sätt.

Stitch längtar efter Lilo
  • Bling1975
    drakvinge skrev 2010-02-02 09:16:29 följande:
    Tvättfråga! När ni tvättar tyger första vändan, hur mycket vågar man blanda? Vill ju inte att de ska färga av sig och har köpt en hel del från mjuka tyger som väntar på att få åka tvättmaskin
    Jag är också feg. Kör dem i minst 4 grupper, ljusa, mörka, varma och kalla. Men är de tryckta på vitt som elefanterna och molnen så vågar jag blanda mer.
  • Bling1975
    78Misan skrev 2010-02-02 10:17:14 följande:
    jag har beställt en kantbandspressarfot till min cover pro orginal gick på 1098:- Tycker det va så många itråden som skrev att dom kostade 1700 nånting men 1098 stod det i hennes katalog på symaskins affären tog en på 15mm iom att jag inte syr så mycket kläder utan mest filtar o kuddar
    Vilken tur! Många leverantörer hade just höjt priset. Skövde som är billiga annars tar tex 1749:- för den.
  • Bling1975
    78Misan skrev 2010-02-02 11:32:31 följande:
    fast det här va hennes nya katalog för året. den gamla katalogen kostade den strax under 900:-
    Det kanske är de andra som är fula i sin prissättning då. Vilken butik handlar du i, kanske är dem man ska fråga om man inte vill handla från England.
  • Bling1975

Jag har fått en massa tyger jag beställde från JNY och de är supermysiga. Men jag gillar verkligen inte färgen på den oranga interlocken. Den är väldigt skarp och ser ut som något en vägarbetare borde ha på sig. Tror ni att det går att dämpa den lite genom att färga den? Vad tror ni händer om jag färgar den med gul eller beige färg?

• Bling1975

Jag skulle inte heller vilja ha en kombomaskin. Man vill ju oftast ha olika färg på coversömmarna till kantbanden och overlocksömmarna på insidan. Då verkar det extra krångligt om man måste trä om 4-5 gånger för att så tex en liten omlottbody.

Men jag är inte supernöjd med mina maskiner. Har en huskylock s15 som nålarna alltid går av på om jag försöker sy över dubbla kantband i sidsömmen eller över 4 lager jeanstyg. På min Janome cp så hittar jag ingen inställning som fungerar för fleece med kantband. Den matar inte ordentligt när det blir lite tjockare om man inte drar den igenom och stannar man till för att byta grepp blir det alltid hoppstygn. Behöver minst tre armar för att klara det. Det kanske är handhavande fel, eller så skulle en dyrare maskin fixa det bättre.

Jag ska försöka få med min mamma på syfestivalen, ska bli lite kul att se alla tyger från JNY och mjuka tyger live. Och mycket lättare att välja färger.

• Bling1975

Jag vill ha svamparna, jättefina. Och den nya gröna velouren såg snygg ut på bild. Annars har jag nog lite köpförbud innan symässan för jag hinner ju aldrig sy men jag älskar att köpa tyg.

• Bling1975

Är det någon som har ett bra mönster till en dyna till en tripp trapp stol eller vet var man kan få tag på ett?

• Bling1975
    MarJoDe skrev 2010-02-07 22:03:09 följande:
    Här finns www.stoffochstil.se/Katalog/Monstre.aspx?grou...
    Tack, fast jag tror inte den dynan passar just tripp trapp, de är ju lite speciella. Dynan jag tänker på ser ut så här:

www.systerochbror.se/product.asp

Det är en present och de håller på och renoverar stolen just nu så jag har lite svårt att mäta och den är ju inte helt enkel. Men jag kanske får gå och kika i någon affär om inte någon här har sytt någon.
  • Bling1975
    MarJoDe skrev 2010-02-07 22:35:10 följande:
    Om du klickar på bilden så kommer dynan till tripp trapp fram, mönstret är till 2 olika dynor.
    Aha - super! Jag var ändå sugen på lite tyger från SoS så då kan jag passa på att beställa den här också. Små sidopuffar kan jag nog knåpa ihop själv
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd