Sytråden spinner vidare - röd tråd
Jag har inte lyckats skarva och få det genom apparaten. Så jag skarvar i sömmarna istället. Men det kanske finns någon som gör på ett smartare sätt.
Jag har inte lyckats skarva och få det genom apparaten. Så jag skarvar i sömmarna istället. Men det kanske finns någon som gör på ett smartare sätt.
Jag har fått en massa tyger jag beställde från JNY och de är supermysiga. Men jag gillar verkligen inte färgen på den oranga interlocken. Den är väldigt skarp och ser ut som något en vägarbetare borde ha på sig. Tror ni att det går att dämpa den lite genom att färga den? Vad tror ni händer om jag färgar den med gul eller beige färg?
Jag skulle inte heller vilja ha en kombomaskin. Man vill ju oftast ha olika färg på coversömmarna till kantbanden och overlocksömmarna på insidan. Då verkar det extra krångligt om man måste trä om 4-5 gånger för att så tex en liten omlottbody.
Men jag är inte supernöjd med mina maskiner. Har en huskylock s15 som nålarna alltid går av på om jag försöker sy över dubbla kantband i sidsömmen eller över 4 lager jeanstyg. På min Janome cp så hittar jag ingen inställning som fungerar för fleece med kantband. Den matar inte ordentligt när det blir lite tjockare om man inte drar den igenom och stannar man till för att byta grepp blir det alltid hoppstygn. Behöver minst tre armar för att klara det. Det kanske är handhavande fel, eller så skulle en dyrare maskin fixa det bättre.
Jag ska försöka få med min mamma på syfestivalen, ska bli lite kul att se alla tyger från JNY och mjuka tyger live. Och mycket lättare att välja färger.
Jag vill ha svamparna, jättefina. Och den nya gröna velouren såg snygg ut på bild. Annars har jag nog lite köpförbud innan symässan för jag hinner ju aldrig sy men jag älskar att köpa tyg.
Är det någon som har ett bra mönster till en dyna till en tripp trapp stol eller vet var man kan få tag på ett?