• yrväder

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Sytråden spinner vidare - Röd tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-12 13:12
    Bibbi

www.sysidan.se/company/view.htm

Hon har massor i sybehör, är billig och supersnabb på att skicka!

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd
  • GOBLIgobli
    Jalapeno skrev 2010-03-07 00:19:10 följande:
    det här med blogglistor på bloggarna - tycker ni att det är oartigt när bloggar är "återvändsgränder" utan länklista till andra bloggar? Tar ni illa upp om någon som ni länkar till inte länkar tillbaka? länkar ni bara till dom som länkar till er?  kort sagt, hur funkar etiketten? 
    Min lista börjar bli så himla lång och ändå har jag nog bara med hälften av alla som finns. Svårt att sitta och begära att någon ska länka till ens blogg men jag tycker det känns bra när man finns med.

Har förresten från början kallat din för En juicy blogg istället för Syltig & saftig. Hoppas du inte missat den.
    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • Minifer

Hej igen! Nu är jag här med en fråga igen! :) Jag håller på att sy en klänning i tunn bomull. Min raksöm blir inte riktigt rak???? Hur kan det komma sig? Jag har försökt ändra trådspänningen, men det hjlper inte. spelar ingen roll om det är korta eller långa stygn (det handlar alltså inte om att jag är full som en örn och inte kan sy rakt, utan att det är lite gärsgårdeffekt, stygnen blir som aningens sneda i sig). kan det vara att nålen sitter snett? Jag bytte den dock just och tyckte det var samma sak innan. Är jättefrustrerande!

Skulle bli jätteglad för tips =)

P.S Har även rengjort och oljat och pussat på maskinen {#lang_emotions_heart}

• Jalapeno

jag kollar ju min räknare ibland och ser varifrån människor kommer De kommer i stort sett från gobli, gekko, kokalal och ia nyckelpiga alltså bloggar med mycket hög trafik. De "externa" besöken har ökat i och med tumnagelbilderna och då ser man ju vad man får. Jag satt igår framför en usel film och klickade mig igenom readerlistan så nu länkar jag vidare, typ sist av alla. Till slut kände jag mig så oartig

• GOBLIgobli
    Minifer skrev 2010-03-07 01:54:25 följande:
    Hej igen! Nu är jag här med en fråga igen! :) Jag håller på att sy en klänning i tunn bomull. Min raksöm blir inte riktigt rak???? Hur kan det komma sig? Jag har försökt ändra trådspänningen, men det hjlper inte. spelar ingen roll om det är korta eller långa stygn (det handlar alltså inte om att jag är full som en örn och inte kan sy rakt, utan att det är lite gärsgårdeffekt, stygnen blir som aningens sneda i sig). kan det vara att nålen sitter snett? Jag bytte den dock just och tyckte det var samma sak innan. Är jättefrustrerande! Skulle bli jätteglad för tips =) P.S Har även rengjort och oljat och pussat på maskinen
    Har du kollat om pressarfotens "alla skruvar" sitter åt? Ffa den som sitter på staget-som -åker-upp-och-ner. (Vad bra jag är på facktermer!)
    Foot - A device for finding furniture in the dark
  • lindalake
    Jalapeno skrev 2010-03-07 08:30:21 följande:
    jag kollar ju min räknare ibland och ser varifrån människor kommer De kommer i stort sett från gobli, gekko, kokalal och ia nyckelpiga alltså bloggar med mycket hög trafik. De "externa" besöken har ökat i och med tumnagelbilderna och då ser man ju vad man får. Jag satt igår framför en usel film och klickade mig igenom readerlistan så nu länkar jag vidare, typ sist av alla. Till slut kände jag mig så oartig
    vad har du för räknare när du kan se från vilken sida besökaren kom?
  • lindalake

behöver hjälp förresten att hitta en beskrivning.

Jag ska sy en tröja med knäppning fram (kofta) och problemet ligger längst ner i hörnet som blir i knäppningslisten. Man har en besparing och sen ska midjan fållas upp och det blir då fyra lager tyg i hörnet. Hur syr jag så att det inte blir så?!

Jag vet att jag har sett beskrivningar på detta men jag hittar inte och vet inte vad jag ska söka på. (det är ju exakt samma fenomen som hörnet på en filt t.ex.)

• Nhelia
    Fiffa5 skrev 2010-03-07 09:42:09 följande:
    Nu har jag sytt en liten neccesär av vaxduk men det var svårt att få fina sömmar. Det var precis som att vaxduken inte matades fram som den skulle....varför blir det så?? fridoli.blogspot.com/2010/03/sminkvaska-necce...
    Kanske för högt pressarfotstryck? Jättefin vaxduk! Var har du hittat det tyget?
  • Fiffa5
    Nhelia skrev 2010-03-07 09:55:38 följande:
    Kanske för högt pressarfotstryck? Jättefin vaxduk! Var har du hittat det tyget?
    OK, tack, ska prova att  sänka det.   Vaxduken är köpt hos Stoff och Stil.
  • lindalake

hittade till slut http://www.husqvarnaviking.com/se/5342.htm# sömnadstekniker>fållar & kanter>Diagionala hörn gött!

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd