• Fru U

    Du som är lärare/dagispedagog vad tycker du om terminsgåvor till er?

    Jag vet att man inte säger dagis men rubriken blir så jättelång annars. La tråden i känsliga rummet för alla kanske inte vill skylta med sitt yrke.

    Själv förstår jag inte vitsen med att klasserna ska ge gåvor varje terminsavslut (och till alla lärare), jag förstår knappt ens vitsen med att ge lärarna gåvor vid årskursens avslut.

    När en älskad lärare slutar kan jag förstå att man samlar ihop till nåt och kanske även när man går från tex lågstadiet till mellanstadiet.

    Men vad tycker ni lärare? Förväntar ni er gåvor till jul och till sommaren? Vill ni ha det?

  • Svar på tråden Du som är lärare/dagispedagog vad tycker du om terminsgåvor till er?
  • Coca cola light

    Men kom igen nu. Inte är en liten julblomma något som går att jämföra med en muta?

    Jag förstår inte heller inställningen att en blomma eller en liten gåva är istället för att med ord tala om att man uppskattar någons jobb. Jag talar ofta om på min dotterns förskola att de är duktiga och att min dotter stormtrivs, men jag tycker också att det känns rätt att ge något litet vid terminsavslut. Jag förstår att alla inte gillar att pyssla och ha sig, men ett handskrivet kort eller en liten chokladask tycker jag inte är mycket begärt.

  • Fräs77

    Anonym (juristen) skrev 2009-12-13 17:52:23 följande:


    Anonym (Fritidspedagog) skrev 2009-12-13 17:41:09 följande: Regler om mutor gäller ALLA som är anställda i offentliga yrken, oavett var eller i vilken position. Så .. ja, gåvor är inte bara omoraliska, de är förbjudna. Även för dagispersonal. På min arbetsplats överlämnas ALLA gåvor, inkl blommor, till ledningen som sedan gör med dem vad som är lämpligt; lämnar tillbaka, ställer i gemensamma utrymmen eller i ett särskilt skåp som vi har för detta. Det finns klienter som kommer från andra kulturer, dem måste vi respektera och inte absolut avböja gåvorna. Och ... du missbedömer helt mitt yrke och min roll gentemot barnen och ungdomarna. Jag går mycket djupare in i relationen än du gör med dina barn. Enligt min egen erfarenhet i alla fall. Vi har ett (nästan) korrumptionsfritt samhälle och måste alla hjälpa till att behålla det. Även om du själv lyckas stå fullständigt oberoende av gåvorna så kan du inte vara säker på att dina kolleger gör det. Eller personalen på en annan förskola/skola. Eller elevernas föräldrar som kanske kommer från andra länder där korruption är regel. Det handlar inte om vad en eller annan lärare personligen är "uppfostrad till", utan om lagar och regler och professionell inställning som vi måste ta till oss oavsett uppfostran.
    När du tänker på hur allmänheten i stort tänker/ tolkar lagen, så ses det nog som "värre", att du i din ställning tar emot "fel" gåva av fel person, än om jag gör det...

    Sedan så tolkas lagen lite olika av olika lagutövare också, eller hur. Annars så skulle inte "fallen" behöva prövas i rätten, om straffen är förutbestämda.

    Om gåvorna står i allmäna utrymmen, är de inte mottagna då? Eller är det bara gåvor till specifika personer, som inte får förekomma.

    Lagar och regler finns överallt i vårt samhälles alla delar. Har du aldrig själv kört för fort, struntat i personer på övergångsstället. Osv. Jag tror inte att det finns någon, som aldrig bryter mot lagen för egen vinnings skull.

    När är det värre eller värst, vem drabbas- tänker alla så?
  • Fru Plommon81

    Anonym (juristen) skrev 2009-12-13 16:45:16 följande:


    Fru Plommon81 skrev 2009-12-13 16:21:11 följande: Men milde himmel! Du tror alltså fortfarande på arbetet som ett "kall". Och du är opåverkbar av allt utom känslan för ditt heliga uppdrag. Tror du att du är någonslags helgon som gör himmelska gärningar för barnen. Wake up! I ditt professionella medvetande ingår att du respekterar andras yrken lika mycket som ditt eget. Ser du ner på föräldrarna som lämnar sina barn för att utföra mindre viktiga arbeten? I mitt yrke ingår också att möta djupt mänskliga känslor. Hur kan du vara så oförskämd att du ser ner på mitt jobb ... eller någon annan förälders vars barn du har hand om. Följ mitt råd; tacka nej till presenter, redan innan de planeras. Då (!!) är du professionell. Och ser dig inte stå över vanliga människors jobb och liv.
    Bara för att jag har yrkesstolthet betyder inte det att jag ser ner på andra yrken. Det var inte det jag sa. Jag tror däremot att vissa yrken kräver mindre känslomässigt engagemang än andra. Det är inget fel med det. Jag talade aldrig specifikt om ditt yrke. Men missförstå mig gärna om du tycker det känns bättre.

    Det måste finnas bra mycket grövre brott att kämpa mot än små bevis på uppskattning?
  • Fru U

    En blomma (typ julros) är väl okej (kostar under hundralappen) men mer än så... nej, då håller jag med om att det kan bli diskussion om korruption

    och vem vill få sin moral ifrågasatt?! särskilt när det är så enkelt att undvika det

  • mariaheterjag

    Anonym(juristen): Jag återupprepar, det är inte förbjudet att ta emot typ blommor som förskollärare! Vi har ett tydligt dokument "Mutor och jäv" något sådant är rubriken och där står det vad som är tillåtet och ej. Så du överdriver.

  • gamlingen
    mariaheterjag skrev 2009-12-13 19:06:27 följande:
    Anonym(juristen): Jag återupprepar, det är inte förbjudet att ta emot typ blommor som förskollärare! Vi har ett tydligt dokument "Mutor och jäv" något sådant är rubriken och där står det vad som är tillåtet och ej. Så du överdriver.
    Så rätt. Jag överdriver.
    För att få lite proportioner på saken.

    Läraren som blir sååå besviken över att inte få uppvaktning, bör tänka efter vad det är hon håller på med. Är hon så osäker att hon inte kan känna glädje av det hon gör utan att få presenter?
    Hon säger också att hon är "uppfostrad" till sin åsikt. Kanske bör hon och alla andra ifrågasätta sin egen uppfostran. Våra föräldrar har inte rätt i allt.

    Fräs 77:
    Vad menar du "lagar finns överallt i vårt samhälle"? Är lagar något som man ska ta lätt på. Tycker du att andra människor ska ta lätt på reglerna? Vilka regler? När?
    Jag tycker att lagar som vi stiftat i demokratisk ordning ska hållas av alla. Att någon bryter mot en lag, ger inte dig rätt att bryta mot en annan.
  • Fräs77
    gamlingen skrev 2009-12-13 19:22:32 följande:
    Så rätt. Jag överdriver. För att få lite proportioner på saken. Läraren som blir sååå besviken över att inte få uppvaktning, bör tänka efter vad det är hon håller på med. Är hon så osäker att hon inte kan känna glädje av det hon gör utan att få presenter? Hon säger också att hon är "uppfostrad" till sin åsikt. Kanske bör hon och alla andra ifrågasätta sin egen uppfostran. Våra föräldrar har inte rätt i allt. Fräs 77: Vad menar du "lagar finns överallt i vårt samhälle"? Är lagar något som man ska ta lätt på. Tycker du att andra människor ska ta lätt på reglerna? Vilka regler? När? Jag tycker att lagar som vi stiftat i demokratisk ordning ska hållas av alla. Att någon bryter mot en lag, ger inte dig rätt att bryta mot en annan.
    Jag håller med, jag tror stenhårt på att hålla sig till lagen, alltid Men jag värderar olika lagar och regler, just olika. En del skulle jag aldrig bryta, andra kan vara värda att bryta och ta sitt straff. Ytterligare några borde inte vara "förbjudna". Andra borde vara förbjudna, men är det inte.

    Jag står i mångt och mycket, på den svages sida och jag har flera gånger gjort saker för andra, som varit ren förlust för mig själv...
  • M C

    Jag förväntar mig inget med ger gärna själv.

  • gamlingen
    Fräs77 skrev 2009-12-13 19:34:18 följande:
    Ytterligare några borde inte vara "förbjudna". Andra borde vara förbjudna, men är det inte.
    Nu är det inte du ensam som kan avgöra vad som är lagligt eller ej.
    Lagarna fattas demokratiskt i riksdagen. Alla måste följa dem. Det är en gemensam överenskommelse vi har.
    Du kan jobba politiskt för att ändra de lagar du tycker är fel, men inte bryta dem.

    Hur skulle samhället se ut om alla bröt lagarna lite hipp som happ efter vad de själva tyckte?
  • gamlingen
    Fräs77 skrev 2009-12-13 18:23:55 följande:
    Om gåvorna står i allmäna utrymmen, är de inte mottagna då? Eller är det bara gåvor till specifika personer, som inte får förekomma.
    Gåvorna tas emot och ställs undan i de fall det inte går att lämna tillbaka dem utan att förolämpa givaren.
    Det som inte blir personlig egendom, anser vi, påverkar inte på samma sätt som en present man tar till sig och kanske t o m tar med hem.

    Detta är så vi lyckas tackla situationen. Men vi tycker ofta det är svårt.

    Låt oss ta ett exempel; läraren här som blev besviken över att klassen inte uppvaktade när hon visade upp sin bebis.
    Hur skulle hon reagerat om en enda elev kommit fram med en personlig blomma/present? Hade hjärtat inte bankat lite extra för den eleven då?
Svar på tråden Du som är lärare/dagispedagog vad tycker du om terminsgåvor till er?